Gå til innhold

Facebook lagret millioner av ukrypterte brukerpassord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Det er uheldigvis mer vanlig enn de fleste innen industrien liker å snakke om, sier han, og legger til at det som oftest skjer når utviklere forsøker å rense datasystemer for virus."

 

Javel? Og hva er sammenhengen her?

 

Dette tror jeg faktisk ikke står seg i en fakta-sjekk. Da tror jeg det er riktigere at passord i klartekst avdekkes når datasystemer skal renses for virus, siden utenforstående gjerne kommer innom og skal ha tilgang til alt. Årsaken til at de lagres i klartekst er nok at dårlig prioritering fra ledelsen.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er like lite uvanlig å lagre passord for brukerene sine i ren tekst, som det er kritisk ille og veldig farlig/skadelig å lagre passord i ren tekst. Og det er nettopp det, veldig farlig og kan lett bli feilen som ødelegger sikkerheten for millioner av brukere på nett.

 

Jeg ser for meg at all passord data enten har blitt støvsugd opp allerede, eller at det kommer til å skje om relativt kort tid om Facebook lar dette stå. nei, det er best for oss brukere å ikke bruke facebook. Eller ha forskjellige passord på alt mulig. Masse bedrifter og diverse er late og dårlige på sikkerhet, mens de tror de er gode inntil en hacking skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Det er uheldigvis mer vanlig enn de fleste innen industrien liker å snakke om, sier han, og legger til at det som oftest skjer når utviklere forsøker å rense datasystemer for virus."

 

Javel? Og hva er sammenhengen her?

 

Dette tror jeg faktisk ikke står seg i en fakta-sjekk. Da tror jeg det er riktigere at passord i klartekst avdekkes når datasystemer skal renses for virus, siden utenforstående gjerne kommer innom og skal ha tilgang til alt. Årsaken til at de lagres i klartekst er nok at dårlig prioritering fra ledelsen.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Ledelsen i dei fleste selskap har ingen ide om korleis systema deira er bygd opp. Dette gjelder etter min erfaring og relativt store firma som utelukkande lever av å produsere eksempelvis regnskapssystem og saks- og arkivsystem som er i bruk blant svert selskap og offentlige aktører i norge. Dette er og litt av grunnen til at datakvaliteten i systema ofte er forferdelig dårlig. Eksempelvis lager gjerne ein leverandør av et saks- og arkivsystem ein integrasjon mot folkeregisteret der man kun vasker boligadressa. Det funker jo knall heldt til man vil sende eit brev til noken som har postboks og reservasjon mot digitale utsendelser. Dette er jo i dag ein stadig minkande mengde, men det er jo ikkje sånn at dei nevnte leverandørane hadde denne integrasjonen på plass for 5-10 år sida heller på tross av at grensesnittet mot registeret har eksistert ganske lenge i omtrent samme form som i dag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...