Gå til innhold

Flytte til Ålesund?


MagnusH2

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Vi er et par som bor i Oslo med ett barn og vi vurderer å flytte til Ålesund pga jobb. Jeg ville spørre dere to raske spørsmål. 

 

1. Hvilken økonomiske fordeler er det å flytte fra Oslo? Hva er billigere der ut på "landet"?

2. Hvordan er det å være en ny tilflytter i Ålesund fra en storby? Hvordan reagerer de lokale til nye mennesker fra ander steder i landet? Vanskelig å integrere seg og få nye venner?

 

Takk

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tok meg 2 min å finne denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=119951624

    Jepp, betydelig billigere, selv sammenlignet med Trondheim. Dobbel størrelse til halv pris. ;)

 

2. Ålesund har ca 50K innbyggere, du vil nok klare å forsvinne I mengden også her. Vil tro at de har mange nok østlendinger der også,   

    til at de ikke tenker over det når du snakker med dem.

Lenke til kommentar

Jeg bor 1 times kjøretur + en ferge fra Ålesund, for oss som faktisk kommer fra bygda ( :p ) er Ålesund å se på som nærmest en storby. Jeg har dog selv bodd i Ålesund i 2 år når jeg gikk skole fra 2013-2015. Litt utenfor sentrum på Moa har du ett av norges største kjøpesenter så det mangler ingenting om en liker å handle, selv om dette senteret fører til at sentrum dør litt mer ut på dagtid.

 

Når det kommer til de faktisk spørsmålene dine handler nok mesteparten av besparelser her på at kvadratmeter prisen er ca halvparten i ålesund kontra oslo og ingen bomringer å slikt å tenke på, vertfall enda. 

 

Når det kommer til det å være ny tilflytter tror jeg ikke Ålesund er noe værre en andre byer, det er en studentby med en del uteliv på kveldene og svært mange tilflyttere som er der for å gå på NTNU høyskolen så en har en del gjennomtrekk med nye tilflyttere, så tror ikke dette er noe å bekymre seg veldig for. Forutenom at de har en subjektivt sett helt grusom dialekt  (  :whistle: ) er ålesundere kjekke folk!

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ålesund er en fantastisk by og meget inkluderende mennesker, samt vakker natur med flotte fjorder. Bedre skal du lenge lete etter!

 

Om det er lett å få seg venner er av avhengig av deres personligheter. Regner med at det skal være enkelt å få seg venner, men det er vel vanskeligere å få seg venner i voksen alder generelt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...