Gå til innhold

Underforum for konspirasjonsteorier/"alternativ vitenskap"


Anbefalte innlegg

Det siste halvåret har kvaliteten i vitenskap/politikk/samfunn/jus/livssyn sunket betraktelig i mine øyne. Et par høyst aktive brukere, med en enorm mengde alternative teorier ikke støttet av fakta starter et hav av tråder som kun har som formål å fremme konspirasjonsteorier. Spesielt i vitenskap- og politikkdelene er dette en skikkelig uting som forsøpler disse underfora.

Jeg synes forumet skal være åpent for slike poster, og jeg innser at disse brukerne nok ikke selv vil poste trådene sine i et underforum kalt "konspirasjonsteorier" - man kan komme opp med et alternativt navn, men da har i det minste moderatorne en plass å flytte disse trådene til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien så kunne dette vært mulig, men i praksis så tror jeg det vil fungere dårlig.

 

Å måtte ta stilling til alle slike typer saker vil legge et stort trykk på våre moderatorer om hva som er akseptable ytringer innenfor disse rammene. Hadde vi f.eks. kalt vaksinemotstandere for konspirasjonsteoretikere så betyr det at forumet som en helhet er nødt til å ta stilling til denne saken, noe som vil frata oss vårt rykte som et nøytralt sted for debatt.

 

Det skal også være plass til dårlige meninger, og faktumet at de er her på forumet utsetter det bare for granskning av andre debattanter. Driver man med politiske oppslag så hører det hjemme i oppslagstavlen, sporer man tråder av med konspirasjonsteorier så kan det bli off-topic og lager man flere tråder om emnet så vil disse flettes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å måtte ta stilling til alle slike typer saker vil legge et stort trykk på våre moderatorer om hva som er akseptable ytringer innenfor disse rammene. Hadde vi f.eks. kalt vaksinemotstandere for konspirasjonsteoretikere så betyr det at forumet som en helhet er nødt til å ta stilling til denne saken, noe som vil frata oss vårt rykte som et nøytralt sted for debatt.

Forstår absolutt denne, men det er også derfor jeg foreslår at man bruker et annet navn. "Alternativt syn på vitenskap", "motstrømsmeninger", "Fridebatt om poltikk og vitenskap" eller lignende. Noe ikke-støtende og ikke-stigmatiserende, men som gjør klart at her kan man diskutere uten å basere seg på tradisjonelle typer kilder. 

På reddit f.eks har man strenge kildekrav på r/science, mens andre subs er åpent for meninger som ikke nødvendigvis har kilder.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...