Gå til innhold

Prosjektbasert stilling og vakttillegg


Anbefalte innlegg

Arbeidstaker (ikke meg selv) har en prosjektbasert stilling med timelønn. I forbindelse med arbeidet blir han pålagt av arbeidsgiver å være tilgjengelig for andre ansatte, typisk på dagtid i helger. Hovedsaklig på telefon, men det hender han også må rykke ut i nærområdet, så han kan heller ikke reise bort. Han har ført opp timene han har avtalt å være tilgjengelig for arbeidsgiver, hvor arbeidsgiver nå har informert om at dette ikke er greit og at han ikke har rett på noen form for kompensasjon for å være vakt.

 

Så vidt meg bekjent skal man ha kompensert for all tid man stiller tilgjengelig for arbeidsgiver (ref. arbeidsmiljøloven), men arbeidsgiver sier at dette ikke er tilfellet for prosjektbasert stilling. Han har kun rett på betalt dersom det faktisk er noen som ringer i det aktuelle tidsrommet.

 

Det står ingenting om vaktordningen i arbeidskontrakten, og arbeidstaker er ansatt direkte hos arbeidsgiver (ikke noe innleie e.l.). 

 

Har man ikke krav på kompensasjon, enten i form av timelønn eller en form for vakttillegg, for å være tilgjengelig for arbeidsgiver til tross for at man er ansatt i prosjektbasert stilling?

 

Arbeidsgiver mener det er noe galt med arbeidstakers holdning når han ikke går med på å stille seg tilgjengelig for bedriften uten kompensasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han skal heilt klart ha betalt timelønna for dei timane han har vært tilgjengeleg.

 

Det som arbeidsgiver her prøver seg på er nok å hevde at prosjektstillinga er ei særleg uavhengig stilling som er fritatt frå arbeidsmiljølova sine overtidsbestemmelsar.

Ei stilling som er lønna etter timelønn, og med arbeidstid som arbeidstakaren ikkje sjølv kan velge vil ikkje være særleg uavhengig stilling.

 

Ei særleg uavhengig stilling kjennetegnes typisk med at stillinga er ei ledande stilling, at ein kan styre arbeidstida sjølv, og at ein ikkje registrerer timar i lønnssamanheng. Som ein del av desse vilkåra så vil ei særleg uavhengig stilling normalt være lønna som ei god fastlønn, der ein får betalt for at prosjektet blir levert med godkjent kvalitet, og at arbeidstakaren sjølv står fritt til å sjølv avgjere korleis målet skal oppnås.

 

 

Som med alt anna så koker dette ned til kva som er avtalt om lønn og arbeidstid, og deretter blir det eit spørsmål om avtalen er lovleg eller ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt står det ikke noe om dette i arbeidstakers kontrakt, og det står heller ingenting om at han har en særlig uavhengig stilling. Han har heller ikke noen oppgaver eller ansvar som skulle tilsi at den er særlig uavhengig. I tillegg er det (realtivt dårlig) lønnet time for time.

 

Jeg er under samme oppfatning at dette er et påskudd fra arbeidsgiver for å minimere utgifter innad i bedriften.

 

Han har vel bestemt seg for å starte søken etter ny arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Har det blitt diskutert konsekvenser hvis vedkommende ikke har mulighet til å møte dersom det skulle være tilgjengelig ?

 

Hvis arbeidsgiver er i tankegangen at det ikke er all verdens krise hvis vedkommende ikke har mulighet til å være tilgjengelig bokstavelig talt 24/7 så ville jeg ikke gjort noe ut av det

 

Men krever arbeidsgiver at uansett hva så skal vedkommende være tilgjengelig skal vedkommende selvfølgelig ha kompensasjon. 

 

Høres ut som en dårlig leder, eller noen som sliter med å kommunisere ordentlig

 

Feks:

 

Jeg hadde en "vaktordning" som var lignende, men min arbeidstaker sa veldig tydelig.

"Her er vakttelefon, kan du ta jobben så gjør du det. Kan du ikke så lar du det gå"

Så her hadde jeg altså med meg vakttelefon ofte, men fikk kun betalt når jeg faktisk rykket ut.



Anonymous poster hash: ad1ae...d61
Lenke til kommentar

Det er ikke diskutert direkte konsekvenser, men han er ansvarlig for en gruppe arbeidere i regionen (ikke personalansvarlig, bare for logistikk og utførelse av oppdrag). Dersom de mangler noe eller lignende når de møter opp på kundeoppdrag er konsekvensen at oppdraget ikke blir gjennomført, og firmaet taper da penger. Han vil nok få påpakk for dette, dersom det skulle skje.

 

Arbeidsgiver pålegger arbeidstaker å være tilgjengelig, hvis ikke hadde det ikke vært noe problem - da kunne han bare latt være å gjøre seg tilgjengelig.

 

Øvrig arbeidstid er meget fleksibel, han har stort sett mulighet til å jobbe når han vil på døgnet, så lenge alle oppgavene blir gjort og alt er klart for de andre arbeidstakerne han styrer. Bedriften mener derfor at arbeidstiden egentlig er hele døgnet, og at dette er en del av "fleksibiliteten".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...