Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil med ulyd i dekk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er 4x4 så har du drivknuter på alle hjul.

Sannsynligvis 8stk totalt. 

 

Er ikke noe fare for at dekket ryker, men er fare for at drivknutet ryker helt og da vil akslingen muligens dette av\bare rotere og du må ha bergning for å komme deg noen plass.

 

Som oftest noe man kan fikse selv ja, men gjerne ikke det første man hiver seg på om man ikke er kjent med bilskruving.

 

drive-shaft-assembly-500x500.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei sikker er jeg ikke, men drivknuten bøyer seg når du svinger og vil da lage ulyd om den er ødelagt så det er en sansynlighet.

 

Hele jobben til drivknuten er å overføre motorkraft til hjulene selv når dem svinger\beveger seg opp og ned.

 

Irriterende intro på denne videoen men den forklarer litt:

 

Om det lønner seg å bytte hele akslingen eller bare knuten er veldig individuelt fra bil til bil. På noen biler tømmes girkassen for olje om man tar ut akslingen så da vil man heller bytte knuten mens akslingen enda står fast i bilen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, lyden var helt lik, men som han sa så lønner det seg og bytte hele saken, er det samme standard på alle så man kan kjøpe hvor som helst, eller er en litt rimeligere like bra?

 

Som nevnt varierer dette veldig fra bil til bil.

På min bil (med automatgir) så bytter man drivknuten mens akslingen står på bilen, da det er mye jobb å fylle girkassen med olje om man tar ut akslingen.

 

Er tusenvis av forsjellige varianter, størrelser og dimensjoner så du må ha en til akkurat din bil. Hvilken bil har du?

Lenke til kommentar

Vel, lyden var helt lik, men som han sa så lønner det seg og bytte hele saken, er det samme standard på alle så man kan kjøpe hvor som helst, eller er en litt rimeligere like bra?

Kjøpte nye komplette drivakslinger foran, til Vito, på nettet for ca kr. 1000,- stk......det er visstnok en grei pris

Lenke til kommentar

Har du fått sjekket at det faktisk er det som er feil da?

 

Og den der er til ytre drivknute, men det kan jo og være den indre som er gåen.

Nå snakket jeg med 2 stykker idag hvorav den ene er lastebilmekaniker og begge mente at det var det på bakgrunn av de symptomene som jeg oppga. 

Lenke til kommentar

Du burde jo legge deg å se bak hjulet om den er gåen før du bestiller deler..

Er mest sannsynlig den ytre da det er den som får mest juling, men om mansjetten på den indre er dårlig bør du bytte den og i samme slengen.

 

Mansjetten altså. Knuten er sikkert god.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...