Jump to content
karekbo

Flytte program fra Win Vista til Win 10

Recommended Posts

Min gamle Vista-PC har et program hvor det gjennom mange år er innført registreringer. Det brukes hyppig, og det innføres nye registreringer. Jeg vil overføre dette programmet til den nye win 10 PCen. Jeg trodde det enelt kunne gjøres ved å ta en backup av programmet med f ex EasUS ToDo og gjenopprette programmet på den nye PCen.

Det gikk ikke, programmet lot seg ikke åpne.

Forslag til hvordan det kan gjøres?

Du må installere programmet på den nye PC'en.

Da trenger du et setup-program av et eller annet slag.

Hvis du ikke har det (lenger), så kan du kanskje laste ned en ny kopi fra den som har laget programmet?

Noen ganger trenger man en produktnøkkel (=lisenskode) for å gjøre dette.

Har du mistet den, så kan du kanskje henvende deg til produsenten og høre om de har en lisens registrert på din email-adresse.

Hvis det er viktig for deg å beholde alle data som er registrert i programmet på Vista-PC'en, så må du se om programmet har en mulighet for å eksportere data til en fil, som så kan flyttes til den nye PC'en og bli importert inn i programmet der. Noen ganger holder det å kopiere en bestemt datafil som inneholder alle registreringene, fra den ene PC'en til den andre.

Eventuelt sjekke på internet om noen har en "oppskrift" på flytting av data.

Takk for svar.

Ja, slik er jeg vant til å gjøre det. Men jeg lurer jo på hva de egentlig er gode for, alle disse programmene som f ex

EasUS ToDo PCTrans. som så vidt jeg kan skjønne lover å flytte programmer?

Det krever mye jobb og detaljkunnskap for å flytte en app slik du ønsker, så automatiserte systemer er sjelden 100%, men kan være et greit utgangspunkt. Du må kartlegge masse ting manuelt og etterse at det blir med. Ligger flytteprogrammet i bakgrunnen mens du bruker appen er det lurt å la den få bruke lang tid til å finne hvilke filer og registernøkler som trengs. Husk også at program kan ha kopibeskyttelse. Er dette tilfelle lønner det seg med reinstall som nebrewfos nevner. Du kan f.eks bruke eksportering og importering av data hvis appen du vil flytte har mulighet for det, ellers må du finne en annen mulighet. Som regel ligger sånt i en eller annen database-teknologi.

Edited by vidor