Gå til innhold

Nytt kamera - skal være lett å håndtere, kanskje Sony A7 eller Fuji t-30?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner hvor du vil, samtidig blir det vel litt feil å sammenligne a7x mot X-Txx? XT-2 eller XT-3 er vel en mer fair sammenligning.

Det har du forsåvidt rett i - jeg tenkt mere på å vise hvor kompakt det er mulig å få et Fuji-system. Desverre så finnes det ikke så kompakte FF hus foreløpig.

 

Uansett, ingen av alternativene har stor nok størrelseforskjell til at det blir skulderkamera mot lommekamera. 200g i total vektforskjell utgjør ikke om man tar med seg kameraet eller ikke.

Det er sant; men 500-2000g i objektivekt kan ha noe å si.

 

XT-20 og XT-30 er uansett veldig fine kamera, med grei størrelse om man bruker fastoptikk. Kanskje det finnes pancakeglass til det også?

Det finnes en 27mm f/2.8 mener jeg å huske. Men da tror jeg at jeg ville satt det på en X-E3 for å bli enda mer lommevennlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir 23mm og 15-55mm, har dere andre bedre forslag ang dette?

Ja :)

Om du ønsker hele bildet skarpt(i fokus) er det ingen som kan se forskjell om du har skutt med ett systemkamera eller mobilkamera i dagslys om du da har en tlf av nyere dato. 
Skal du se forskjell er det kun om du setter de to bildene ved siden av hverandre på like skjermer eller utskrifter. Men likevel det er ikke sikkert du ser om det ene bildet er bedre enn det andre.
 
Det er først når det kommer til at lysforholdene er dårlige(lite lys, kveld, natt) at ett systemkamera med en større bildebrikke gir fordeler i form av mye mindre støy(mindre kornete bilde)
 
Du skriver innledningsvis at du har hatt Nikon DSLR tidligere men du nå sikler på Sony sitt speilløse og.....Fuji.
Jeg tror at du egentlig søker etter ett påskudd her på forumet rett å slett for å rettferdiggjøre kjøpelysten din da penga brenner i lomma di :)   
Derfor bruker du diskusjon til å nettopp det :-)
 
Vi har vært der alle sammen. Mitt råd er å kjøpe det dyreste kamera du har lyst på. Blir som å søke etter en bil. Kjøp den nyeste bilen du har råd til.
 
Selv starta jeg med ett APS-C systemkamera. Deretter kjøpte jeg ett fullformatkamera med en bildebrikke på 35,9 x 24,0 mm.
Fordelen jeg har erfart ved å gå over til fullformat er at jeg har kunnet dratt nytte av å dra frem mye mer informasjon fra skyggepartiene enn med et crop kamera.
 
Spør du 10 fotografer om hva som er bra, får du 10 forskjellige svar.
 
ps. tråden er gammel så nå har du vel kjøpt deg kamera allerede? Hva kjøpte du?
Endret av larsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

snip

 

 

 

Du er nok inne på noe :p Men i første omgang var jeg faktisk usikker på hvilken Sony a7 jeg skulle gå for, pga jeg ville også ha et bra fotokamera med mulighet for filming siden jeg jobber i filmbransjen og har lyst å ta bilder samtidig få mulighet til å lage egne kortvideo på hobbybasis.

 

Jeg synes at det er rotete med tre ulike versjoner når man skal velge sony A7, og jeg har ikke skjønt forskjell på dem. Men etter å ha fått tips i tråden har jeg tittet på Fujifilm og liker hva jeg ser. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe T-30 som kommer ut om 2 uker ca.

 

Så nå i andre omgang prøver jeg bare å finne to objektiver som passer meg, et fast som jeg kan bruke til min hobby og et fleksibelt til familieferier. Vi reiser mye og skal bo i USA i tre måneder til høsten. Jeg tror at jeg vil gå for 23mm og 18-55mm, det er egentlig spørsmål rundt objektiv jeg lurer mest på akkurat nå. Jeg er litt utdatert når det gjelder begge deler, altså kamerahus og objektiv. Men nå som jeg har lest meg opp om kamerahus og tatt en beslutning, sliter jeg fortsatt litt om jeg har nok kunnskap på hvilke objektiv jeg bør gå for. Men det ser ut som 23mm og 18-55m er ikke dumt til å begynne med?

 

Ellers er det også til dels "bekreftelse" jeg søker etter, ihvertfall ubevisst! :D 

Lenke til kommentar

Du er nok inne på noe :p Men i første omgang var jeg faktisk usikker på hvilken Sony a7 jeg skulle gå for, pga jeg ville også ha et bra fotokamera med mulighet for filming siden jeg jobber i filmbransjen og har lyst å ta bilder samtidig få mulighet til å lage egne kortvideo på hobbybasis.

 

Jeg synes at det er rotete med tre ulike versjoner når man skal velge sony A7, og jeg har ikke skjønt forskjell på dem. Men etter å ha fått tips i tråden har jeg tittet på Fujifilm og liker hva jeg ser. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe T-30 som kommer ut om 2 uker ca.

 

Så nå i andre omgang prøver jeg bare å finne to objektiver som passer meg, et fast som jeg kan bruke til min hobby og et fleksibelt til familieferier. Vi reiser mye og skal bo i USA i tre måneder til høsten. Jeg tror at jeg vil gå for 23mm og 18-55mm, det er egentlig spørsmål rundt objektiv jeg lurer mest på akkurat nå. Jeg er litt utdatert når det gjelder begge deler, altså kamerahus og objektiv. Men nå som jeg har lest meg opp om kamerahus og tatt en beslutning, sliter jeg fortsatt litt om jeg har nok kunnskap på hvilke objektiv jeg bør gå for. Men det ser ut som 23mm og 18-55m er ikke dumt til å begynne med?

 

Ellers er det også til dels "bekreftelse" jeg søker etter, ihvertfall ubevisst! :D

 

 

23mm og 18-55 er et greit valg. Og ikke er det mye glass en skal drasse med seg :)

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ville ikke anbefalt de objektivene om du vil ha mest mulig ut av kameraet. Spesielt det zoom-objektivet som vil gi vesentlig dårligere bildekvalitet i gitte situasjoner sammenlignet med et av de mer avanserte zoom-objektivene de tilbyr. Du bør gå for 16-55 2.8, da får du svært høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Ville ikke anbefalt de objektivene om du vil ha mest mulig ut av kameraet. Spesielt det zoom-objektivet som vil gi vesentlig dårligere bildekvalitet i gitte situasjoner sammenlignet med et av de mer avanserte zoom-objektivene de tilbyr. Du bør gå for 16-55 2.8, da får du svært høy kvalitet.

Har du prøvd 18-55mm? eller 23mm? Bare fordi objektivene er billige og lette, betyr ikke at de er dårlige. 16-55mm-en er et monster, stort og tungt. Ja, den er meget bra, men hvis den er så tung at en ikke gidder å ta med kamera på tur, hva da?

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke kritikken som Tommy-T kommer med mot de to objektivene, det virker mest på meg som er der en "elite-aktig" vurdering av objektivparken.

16-55 er nok "bedre" enn normal-zoomen (18-55), men sistnevnte er et godt objektiv. når det gjelder 23 mm så antar jeg det er f/2 versjonen det er tale om. Jeg har ikke denne selv, men jeg har 50 mm i den samme serien og det er et utmerket objektiv, som får meget gode skussmål av brukere.

 

Selvsagt er det greit å anbefale en kjøper objektiv som 16-55 og 23 f/1.4 men i den virkelige verden med et virkelig budsjett så er de to objektivene som Tommy-T tydeligvis "avskyr" i realiteten gode kjøp!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville ikke anbefalt de objektivene om du vil ha mest mulig ut av kameraet. Spesielt det zoom-objektivet som vil gi vesentlig dårligere bildekvalitet i gitte situasjoner sammenlignet med et av de mer avanserte zoom-objektivene de tilbyr. Du bør gå for 16-55 2.8, da får du svært høy kvalitet.

 

 

Det forstår jeg :)

 

men når det koster 1200 dollar i USA, altså dyrere enn selve huset. Det er ikke noe jeg prioriterer nå, siden jeg har barn og ikke vært flink  med å bruke kamera i de siste årene. Nå akter jeg å gjøre comeback og tenker at det er lurt å begynne med litt billigere, og kjøpe evt gode objektiv etterhvert hvis jeg blir flinkere med å bruke kameraet. Jeg har to småbarn, det er ikke på en måte bare og bare å bruke kamera i ulike situasjoner når man har småbarn.

 

men jeg setter pris på tilbakemeldingen din ;)

Lenke til kommentar

Har du prøvd 18-55mm? eller 23mm? Bare fordi objektivene er billige og lette, betyr ikke at de er dårlige. 16-55mm-en er et monster, stort og tungt. Ja, den er meget bra, men hvis den er så tung at en ikke gidder å ta med kamera på tur, hva da?

Kanskje 18-55 kan være bra. Selv om jeg har hørt at 16-55 f.2.8 er bedre :) Kan forstå at størrelsen kan bli i meste laget dog. Har dog prøvd 23mm, og var ikke fornøyd med kvaliteten der :)

Endret av Tommy-T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...