Gå til innhold

Rekordmange byttet kraftleverandør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får vi lavere priser av å bytte leverandør oftere? Prisene er jo stadig høyere så med litt elendig årsak-virkning-logikk så virker det jo motsatt. Eller sagt på en annen måte: Tar de ulike leverandørene såpass ulike margin at konkurransen gjør at vi sparer nevneverdig på å bytte til de mest effektive? Jeg tror vi narrer oss selv til å tro at konkurransen gjør noe særlig utslag. Jeg tror utslagene i grafene kommer av helt andre grunner som nedbør, temperatur og endringer i store forbruk som eksport og kraftkrevende næring.

Lenke til kommentar

Får vi lavere priser av å bytte leverandør oftere? Prisene er jo stadig høyere så med litt elendig årsak-virkning-logikk så virker det jo motsatt. Eller sagt på en annen måte: Tar de ulike leverandørene såpass ulike margin at konkurransen gjør at vi sparer nevneverdig på å bytte til de mest effektive? Jeg tror vi narrer oss selv til å tro at konkurransen gjør noe særlig utslag. Jeg tror utslagene i grafene kommer av helt andre grunner som nedbør, temperatur og endringer i store forbruk som eksport og kraftkrevende næring.

 

Som oftest bare påslaget som er ulikt, ja...

Lenke til kommentar

Fastprisen ser ut til å være ganske vill gjetting basert på fjordårets spotpris. Man kan vinne eller tape på det alt etter hvor bra fjordårets nedbør beskrver årets nedbør. 4 av 10 år i oversikten var fastprisen lavere enn spot.

 

Variabel ser ut til å være et mer konsekvent påslag på spotprisen. Ikke ett av årene var den lavere enn spot.

Lenke til kommentar

Fastprisen ser ut til å være ganske vill gjetting basert på fjordårets spotpris. Man kan vinne eller tape på det alt etter hvor bra fjordårets nedbør beskrver årets nedbør. 4 av 10 år i oversikten var fastprisen lavere enn spot.

 

Variabel ser ut til å være et mer konsekvent påslag på spotprisen. Ikke ett av årene var den lavere enn spot.

 

Jeg bytter aktivt og bruker konsekvent Variabel pris. Har hittil i år spart ca 20 øre pr kW/h. Hadde flere benyttet seg av mulighetene så vil om nødvendigvis prisene bli presset nedover. Det er fremdeles begrensninger på hvor mye strøm de klarer å skvise gjennom kablene ut av landet.

Lenke til kommentar

Fastprisen ser ut til å være ganske vill gjetting basert på fjordårets spotpris. Man kan vinne eller tape på det alt etter hvor bra fjordårets nedbør beskrver årets nedbør. 4 av 10 år i oversikten var fastprisen lavere enn spot.

 

Variabel ser ut til å være et mer konsekvent påslag på spotprisen. Ikke ett av årene var den lavere enn spot.

Variabel er mer en mellomting mellom fast og spot... Den har litt lengre horisont, men ikke samme pris hele tiden. Det er naturlig at kraftselskapene legger på litt ekstra på disse, for å demme opp om uforventede svingninger i kraftmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...