Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolere rundt vinduer eller skaper det fukt`?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hus bygget i 2017 etter TEK10.
Jeg oppdaget vindusprofilene begynte å løsne(Se bilde).

f05kxw.jpg

 

Noen av dem var så løse at jeg kunne se hva som var bak dem(utenfra):
jfdtz9.jpg

 

 

Jeg tror det hvite som er innerst i hulrommet bak profilene, er treramma som sees innvendig, her:
212xon9.jpg

 

Da jeg påpekte at dette ikke er isolert,og at det rundt vinduet kun er et par millimeter med aluminium og et par tommer med treverk til isolasjon, så sa utbygger at hulrommet ikke kan tettes, da det vil føre til kondens og fukt.

Er det virkelig en holdbar løsning å ikke isolere rundt vinduene i 2017?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et hus bygget i 2017 etter TEK10.

Den visa har jeg hørt før: 'Alt er etter TEK10-standard (ikke klag)'

 

så sa utbygger at hulrommet ikke kan tettes, da det vil føre til kondens og fukt.

'Jeg kan ikke gjøre noe fordi det vil føre til mer-arbeid'.

 

Jeg kan dele en annen historie med deg: Jeg flyttet inn i kommunal leilighet hvor en kar hadde dødd og råtnet i flere måneder, og utleier presterte å hevde at likstanken var 'bare lukten av sparkel som tørket'.

Åtte måneder senere leste jeg i avisen at man søkte etter slektninger til en person som hadde dødd i leiligheten...

 

En til?

Hva med at jeg leide leilighet hos kommunen, som de hadde overtatt av utbygger uten engang å vite skikkelig hvor den var, slik at de fant ikke fram når de skulle vise den, og jeg reklamerte på at det ikke var fuktsperre i boden, hvorpå de presterte å hevde at det var JEG som skulle ha satt opp et gipstak og at DET var problemet.

 

Rævkjør han med å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund og snakk med dem ved personlig oppmøte og få dem til å RINGE HAM mens du sitter der og snakker med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som om utbygger prøver å lure seg unna reklamasjonsarbeider her ja, fordi det koster penger. 

 

Det ser for meg ut som om det sprekker opp mellom ramme og karm på vinduet - men samtidig ser det ikke ut til at vinduet er åpningsbart? 

 

Hvis det derimot ikke er dyttet isolasjon rundt karmen, og heller ikke er tapet vindsperre, eller fuget dampsperre er det store mangler fra TEK10. Kjøpte du nytt fra utbygger, eller har du kjøpt brukt? Har du fått dokumentasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Rævkjør han med å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund og snakk med dem ved personlig oppmøte og få dem til å RINGE HAM mens du sitter der og snakker med dem. 

Takk for tipset. Meldte meg inn nå!

 

 

Det ser for meg ut som om det sprekker opp mellom ramme og karm på vinduet - men samtidig ser det ikke ut til at vinduet er åpningsbart?

Det er riktig. Det er en metall-ramme som er klipsa på mellom ramma og vinduet. De "klipsene" har løsnet på et par av dem slik at jeg ser hva som er bak...som ikke er stort

 

 

Hvis det derimot ikke er dyttet isolasjon rundt karmen, og heller ikke er tapet vindsperre, eller fuget dampsperre er det store mangler fra TEK10. Kjøpte du nytt fra utbygger, eller har du kjøpt brukt? Har du fått dokumentasjon?

Jeg kjøpte nytt fra utbygger, og har(etter at jeg selv forespurte) fått tilgang på uavhengig kontroll og tetthets/trykktest.

Utbygger forklarte at kravene til tetthet faktisk er ganske luftige(pun intended), og at dersom hele huset hadde vært potte tett, kunne det vært et helt åpent hull rett gjennom veggen på størrelse med nesten et fotball, og det ville vært innenfor kravene.

Det skal sies at jeg merker ikke stort til trekk eller luftlekkasjer innvendig.

 

En takstmann jeg selv har leid, har bekreftet at tallet i rapporten fra utbygger er godt innenfor kravene.

En annen funfact er at den "uavhengige" kontrollen ble gjort av et annet firma - men kontrolløren hadde samme etternavn som utbyggers prosjektleder, og etter litt googling er jeg overbevist om at de er i slekt.

 

Vi har et bilde vi tok selv, fra før de lukket veggene:

fm59mv.jpg

 

 

som du ser så har de faktisk brukt dampsperre etc stort sett. Men rundt vinduene ser det jo altså ikke slik ut overhodet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å være i slekt, og byggebransjen blir fort liten hvis man skulle unngått venner/familie i hver jobb - særlig på bygda. Det er heller krav til uavhengighet for tetthetsprøving.

Har du dokumentasjon på vinduene? Produsent/type, så slår du opp monteringsanvisning

 

EDIT: Litt kort her isted da jeg postet fra mobilen. At det er slektning som har utført testen betyr jo bare at man skal være litt mer påpasselig. Sier dokumentet noe om testmetode, dato, selskap, varighet, trykk, målemetode/utstyr osv? 

 

Lekkasjetallet i TEK10/17 er ikke vanskelig, men det er ikke mange årene siden mange trodde det var utopi. Nesten en fotball åpning kan godt stemme (jeg aner ikke) - altså rundt 125-150cm2 -  men dersom man ikke taper mellom vindusåpning og karm på 2 normale vinduer har man jo mer enn det i åpning i dampsperren. 

 

Dampsperren har for øvrig en mye viktigere funksjon enn å begrense lekkasjetallet for å oppnå TEK10-kravene. Den skal naturligvis hindre fuktig inneluft - særlig i forbindelse med kjøkken/bad - å trenge inn i veggen. TEK10 yttervegger er så tykke at fukten må stansen inne, ellers kan den bli værende i veggen. 

Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å være i slekt, og byggebransjen blir fort liten hvis man skulle unngått venner/familie i hver jobb - særlig på bygda. Det er heller krav til uavhengighet for tetthetsprøving.

Det blir litt på siden, men er du sikker på det? :)

https://dibk.no/saksbehandling/uavhengig-kontroll/

 

Den uavhengige kontrollen skal påse at det er gjennomført kvalitetssikring av byggearbeidene, at prosjekteringen av tiltaket oppfyller kravene i byggteknisk forskrift (TEK10)

 

...

 

1.1.2013 ble det innført nye regler om obligatorisk uavhengig kontroll i byggesaker. Kravene om obligatorisk uavhengig kontroll gjelder for søknader som har kommet inn til kommunen fra og med 1. januar 2013.

 

...

 

Hva skal kontrolleres?

I tiltaksklasse 1 kreves det uavhengig kontroll av:

- fuktsikring av søknadspliktige våtrom i boliger

- lufttetthet i nye boliger

...

Det skal være uavhengighet mellom foretaket som gjennomfører kontrollen og foretaket som har utført prosjektering eller byggearbeid som skal kontrolleres. Kontrollforetaket skal dermed være et annet foretak enn det som har utført prosjekteringen eller utførelsen som skal kontrolleres. Kontrollforetak erklærer at krav til uavhengighet er oppfylt når det erklæres ansvarsrett i den enkelte byggesak, samt at det ikke vil foreligge personlige eller økonomiske bindinger som kan påvirke kontrollen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vinduer skal alltid isoleres, dampsperre skal tapes inn mot vindu, og utvendig skal det tapes mellom vindu og vindsperre. Om jeg ikke husker feil så har du 2-5års reklamasjon, går litt på om det er noe du burde oppdaget osv men her er det altså en skjult feil. Stå på ditt og få dette fikset. Er det jukset med dette vinduet er det sikkert blitt gjort på flere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg tror det hvite som er innerst i hulrommet bak profilene, er treramma som sees innvendig, her:

Da tror du feil. Det hvite du ser er fugen som tetter rundt vinduet. Mange vinduer har lufting bak aluminiumsrammen så det må fuges litt lenger inn i veggen. Bak fugen skal det helst isoleres, men om det kan dokumenteres at veggen oppfyller energikravene i tek10 uten isolering der er det ikke påkrevd. Tek10 stiller mange krav, men sier ingenting om hvordan kravene skal oppnås. Så lenge dette er en løsning som kan dokumenteres å oppfylle disse kravene er det ingenting i tek10 som sier at dampsperren må teipes mot vinduet eller at veggen må ha isolering eller at huset ikke kan ha lufteventiler fordi huset da ikke vil bli tett nok. Det er forskjell på tek10 og en dokumentert løsning som oppfyller tek10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det jukset med dette vinduet er det sikkert blitt gjort på flere.

Enkleste man kan gjøre da, er å kjøpe varmekamera (som man returnerer etter bruk fordi 'trenger-ikke-oppgi-grunn'), fyre kanon med varme på en kald dag til det blir 25 grader inne, åpne inngangsdøra på full sprik, vente et kvarter / sjekke med jevne mellomrom om det er forskjell mellom vinduskarmer og vegg.

 

Eller leie inn termografør til mellom 4-6 tusen litt ettersom størrelse på kåk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror du feil. Det hvite du ser er fugen som tetter rundt vinduet. Mange vinduer har lufting bak aluminiumsrammen så det må fuges litt lenger inn i veggen. Bak fugen skal det helst isoleres, men om det kan dokumenteres at veggen oppfyller energikravene i tek10 uten isolering der er det ikke påkrevd. Tek10 stiller mange krav, men sier ingenting om hvordan kravene skal oppnås. Så lenge dette er en løsning som kan dokumenteres å oppfylle disse kravene er det ingenting i tek10 som sier at dampsperren må teipes mot vinduet eller at veggen må ha isolering eller at huset ikke kan ha lufteventiler fordi huset da ikke vil bli tett nok. Det er forskjell på tek10 og en dokumentert løsning som oppfyller tek10.

Det er kanskje ikke så lett å se på bildet, men jeg er helt sikker på at det hvite innerst i veggen er treverk, og ikke fuge eller tape.

 

Angående krav, så skal det jo være fagmessig godt utført. Da må det vises til helst monteringsanvisning fra produktet man benytter, eller gjeldende bransjestandard eller dokumentert god løsning.

Lenke til kommentar

Jeg tror det hvite som er innerst i hulrommet bak profilene, er treramma som sees innvendig, her:

 

Da jeg påpekte at dette ikke er isolert,og at det rundt vinduet kun er et par millimeter med aluminium og et par tommer med treverk til isolasjon, så sa utbygger at hulrommet ikke kan tettes, da det vil føre til kondens og fukt.

Bildet er for dårlig til at jeg klarer å se detaljene. Det skal være hulrom bak aluminium-"fasaden".

 

Hvor dypt er hulrommet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Bildet er for dårlig til at jeg klarer å se detaljene. Det skal være hulrom bak aluminium-"fasaden".

 

Hvor dypt er hulrommet?

Jeg vil tippe hulrommet er ca 15cm dypt. Det er hele dybden til vinduet/ramma.

Her er et annet bilde innenfra av glass og ramme.

Med tanke på teksturen til det hvite materialet man ser fra utsiden, og dybden til hulrommet,

at det er baksiden av den ytterste ramma man kan se(markert rødt).

 

Jeg kan jo forstå at det ikke er gunstig med isolasjon, skum eller fuge helt intill utvendig aluminiumsbeslag.

Men det er vel ikke vanlig å ha så dyp lufting at hele vindusdybden står uisolert? 1-3 cm klaring mellom isolasjon/fug og aluminium burde vel være plenty?

 

2ilgdpx.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

https://www.byggforsk.no/dokument/323/fugetetting_med_elastisk_fugemasse

Dette er riktig nok mot tegl men utføringsmetoden er lik som på trevirke. Tok med denne for det var et enklere bilde der. 

Bilde Fig. 02 b

 

https://www.byggforsk.no/dokument/369/innsetting_av_vindu_i_vegger_av_bindingsverk

Gå til punkt 3 og 4 for å se riktig utførelse av innsetting av vindu.

 

Tror muligens du må være logget inn og betale abonnement. Si i fra om det ikke funker så kan jeg ta bilde av figurene jeg snakker om. 

 

Utbygger kan selvfølgelig bruke alternative løsninger/produkter men den skal da være lik eller bedre enn standaren som er satt. Det skal også være godt dokumentert før en slik løsning blir tatt i bruk. Står mer om dette på sintef byggforsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe hulrommet er ca 15cm dypt. Det er hele dybden til vinduet/ramma.

Da mangler det isolasjon. Det skal selvfølgelig være isolert på siden av utforingen og vinduskarmen. Det skal også være et vindtettingslag ytterst. Alt utformet slik at det er et hulrom bak "fasadealuminiumen".

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...