Gå til innhold

Opprettelse av AS


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt veiledning her angående opprettelse av AS.

Var innom banken for å åpne opp bankkonto og få informasjon angående 30.000 som egenkapital. Har per dags dato et DA, og har 30.000 tilgjengelig, men disse vil jeg egentlig ikke bruke for oppretting av AS, da vil jeg heller "pante"/tinginnskudd av min stasjonære PC osv. men bankdama hevda dette ikke var mulig.

Gjort litt research, og komt fram til at jeg trenger en revisor for å vurdere verdien av det som skal "pantes". Vet dere om dette er en tungvint prosess? Har en del kundefordringer som burde bli fakturert asap.

Driver forresten et webbyrå.

Takker!



 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"det du gjør er å ta ut penger på f.eks kredittkort og setter inn på konto, denne kviteringen bruker du som bevis på innbetalt aksjekapital. Deretter kjøper du det utstyret du vil "pantsette" og betaler ned lånegjelda... helt enkelt, har gjort det samme selv"

Så min egen bedrift kjøper mine ting(privatperson) ?

Er dette mulig?

 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Trenger litt veiledning her angående opprettelse av AS.

 

Var innom banken for å åpne opp bankkonto og få informasjon angående 30.000 som egenkapital. Har per dags dato et DA, og har 30.000 tilgjengelig, men disse vil jeg egentlig ikke bruke for oppretting av AS, da vil jeg heller "pante"/tinginnskudd av min stasjonære PC osv. men bankdama hevda dette ikke var mulig.

 

Gjort litt research, og komt fram til at jeg trenger en revisor for å vurdere verdien av det som skal "pantes". Vet dere om dette er en tungvint prosess? Har en del kundefordringer som burde bli fakturert asap.

 

Driver forresten et webbyrå.

 

Takker!

 

Det er riktig at du kan bruke tinginnskudd som aksjekapital og at verdien må bekreftes av revisor. Her er banken ikke inne i bildet og det er nok grunnen til at bankdama ikke kjente til dette. Har ikke gjort dette selv, så vet ikke noe mer om prosessen.

 

 

"det du gjør er å ta ut penger på f.eks kredittkort og setter inn på konto, denne kviteringen bruker du som bevis på innbetalt aksjekapital."

 

Det er vel banken som attesterer på at du har tilstrekkelig egenkapital, du bruker ikke en kvittering i så måte. Dnb gjør det gratis for å lokke til seg nyoppstartede as (forøvrig det eneste positive jeg har å si om bedriftsbanken til dnb).

 

Så min egen bedrift kjøper mine ting(privatperson) ?

 

Er dette mulig?

 

Det er ikke normalt at de ansatte i et as skal komme med utstyret bedriften trenger til sin daglige drift, det må bedriften kjøpe. Den kan kjøpe dette av deg som privatperson, men husk at prisen skal være fornuftig mtp at det er brukt utstyr. Utstyret må selvsagt være noe bedriften trenger.

 

Dersom jeg legger inn 30.000 selv, kan disse pengene bli tatt ut, uten å bli skattelagt? Isåfall vil dette være lettelse løsning.

Både ja og nei. Som bedrift skal du ha en forsvarlig egenkapital. Hva som er forsvarlig kommer an på omsetning, antall ansatte, og sikkert mye annet. Du kan ikke ha tilnærmet null egenkapital og drive forsvarlig, men det vil du oppdage når du driver denne bedriften. Men ja, du kan bruke egenkapital til å kjøpe utstyr bedriften trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...