Gå til innhold

Noobspørsmål om vannkjøling


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har aldri bygd pc med vannkjøling før. Har holdt meg til noctua luftkjølere.
Har planer om en ny HEDT workstation i løpet av året, så fort det begynner å dukke opp mainstream / WS hovedkort med PCIe 4.0.
CPU-valgene jeg står ovenfor (foreløpig), (9900x, 9920x eller zen2) gjør at jeg mistenker at selv de største noctuakjølerne kan bli på kanten. Og jeg er veldig opptatt av at den skal være så stille som over hodet mulig.

Derfor må jeg kanskje vurdere vannkjøling, og i den sammenheng har jeg noen dumme spørsmål, siden jeg ikke har vært borti dette før.

 

Jeg har sett mye youtubevideoer der det brukes vannkjøling (linus tech tips, jays2cents osv) og der ser man at man må rense systemet / bytte vann/kjølevæske ved ulike anledninger.

 

Dette er noe jeg helst ønsker å slippe. Gjelder dette også ferdige AIO løsninger man får kjøpt? Leveres AIO-løsninger ferdige med vann/kjølevæske i / er de helt lukkede slik at man ikke må bytte vann? Vet at dette er veldig dumme spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling. :)

 

Forslag til AIO-vannkjøler som gir så lite støy som mulig for en 9900x/9920x ?
Har sett på be quiet! silent loop 360mm, uten å ha tenkt over om den faktisk passer på socketen.
Erfaring med lignende cpuer (eks. 7900x) på luft?

 

På forhånd takk.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For I9 er vannkjøling nærmest et must. Selv om en kan komme unna med luft kjøling, så vil det begrense en temmelig mye.

AIO er ferdig løsning og kommer nok med ferdig blandevann. Jeg har ikke spess erfaring med disse, men jeg har en thermaltake sak som kom ferdig, en 360 sak. Den kan heller ikke fylles på og er lukket. Jeg foreslår du leser deg opp på produktet du ser for deg å kjøpe.

Noen aio'r kan utvides, serie kobles. Noen kan fylles på.

AIO'r er billigere enn å lage et godt oppsett selv. Siden en AIO er alt i en, følger det med en pumpe i den, så hvor mye støy det lager bestemmer du selv via bios. Kobler en den ikke til hovedkort går den for full pupp, om ikke annen kontroll løsning er tilgjengelig.

 

Jeg ville sterkt anbefale å først gå for gull og ikke en AIO. jeg nærmest halverte tempen på vrm/chipset på mitt oppsett med vannkjøling der og, og ikke bare cpu/gpu. Men som med alt spiller jo budsjett inn.

Lenke til kommentar

Bare som en liten heads-up, ingen av dagens i7- eller i9-prosessorer vil få støtte for PCIe 4.0.

Dette fordi PCIe-kontrolleren er integrert i CPU, og må oppdateres for å støtte den nye standarden.

Derimot kan det godt hende du får kjøpt en AMD-prosessor med PCIe 4.0 om et halvt år.

 

Angående vannkjøling, så er AIO-modeller vedlikeholdsfrie, men har ikke like stort kjøleareal.

Selvbygde løkker kan ha så mye kjøleareal som du bare ønsker, men de må også vedlikeholdes.

Kjølearealet er avgjørende for støynivå, ettersom kjølekapasitet er primært avhengig av viftehastighet og kjøleareal.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Bare som en liten heads-up, ingen av dagens i7- eller i9-prosessorer vil få støtte for PCIe 4.0.

Dette fordi PCIe-kontrolleren er integrert i CPU, og må oppdateres for å støtte den nye standarden.

Derimot kan det godt hende du får kjøpt en AMD-prosessor med PCIe 4.0 om et halvt år.

 

Angående vannkjøling, så er AIO-modeller vedlikeholdsfrie, men har ikke like stort kjøleareal.

Selvbygde løkker kan ha så mye kjøleareal som du bare ønsker, men de må også vedlikeholdes.

Kjølearealet er avgjørende for støynivå, ettersom kjølekapasitet er primært avhengig av viftehastighet og kjøleareal.

 

Hvorfor må selvbygde vedlikeholdes? Kan ikke du bare putte på samme kjøleveske som på AIO om det virkelig er vedlikeholdsfritt?

Eller trenger igrunn begge vedlikehold?

 

Hvor mye støy er det igrunn fra pumpe under lite belastning? Som surfing og youtube? Jeg byttet fra HDD til SSD pga av irriterende during så ganske store krav til hva som er støyfritt :) Med dagens løsning som er Noctua D15S med 2 Noctua vifter + 3 Fractal design vifter så er det null støy som jeg legger merke til. 

Lenke til kommentar

Hvorfor må selvbygde vedlikeholdes? Kan ikke du bare putte på samme kjøleveske som på AIO om det virkelig er vedlikeholdsfritt?

Eller trenger igrunn begge vedlikehold?

 

Hvor mye støy er det igrunn fra pumpe under lite belastning? Som surfing og youtube? Jeg byttet fra HDD til SSD pga av irriterende during så ganske store krav til hva som er støyfritt :) Med dagens løsning som er Noctua D15S med 2 Noctua vifter + 3 Fractal design vifter så er det null støy som jeg legger merke til. 

Problemet med selvbygd er at du tar på koblingene, væsken kommer i kontakt med luft, og metallet i radiatoren kan reagere med andre metaller og skape korrosjon. Hvis du skal minimere vedlikehold anbefaler jeg å velge vannblokker med nikkelplating, og rent destillert vann tilsatt antikorrosjon.

 

Grunnen til at AIO-kjølere ikke "trenger" vedlikehold er fordi de ikke er designet for å vedlikeholdes, du må kutte av slangene for å vedlikeholde dem.

 

Pumpestøy er definitivt også noe å tenke på, jeg bruker en D5/MCP655 med PWM-kontroll og vil anslå det er en av de mest stillegående pumpene du kan få tak i.

Lenke til kommentar

En annen årsak til at AIO kan være vedlikeholdsfrie er at pumpene ikke lever spesielt lenge. De er av dårlig kvalitet, så etter noen år kaster man hele dritten. En D5 vil vare atskillig lenger. Nå vet ikke jeg om du har på maskinen hele døgnet, men si at du har den på 10 timer hver dag .. Da skal en D5 vare i 13-14 år gitt at den ikke går tørr eller er full av gønk.

 

Hvis du bygger loopen med softtubing, og legger inn et drainpunkt så er det ikke mye arbeid å bytte væsken. 1 gang i året bytter du alle slangene og væsken. Da har du et system som har det godt. Av og til (kanskje annen hvert år) kan man også skru opp CPU- og GPU-blokk for inspeksjon. Jeg rengjører disse da med en tannbørste og vann.

 

Har du et system med en D5-pumpe og stort nok areal (f.eks 2 * 360 mm tykke radiatorer) og noen gode vifter så har du en svært stillegående maskin. Setter du dette opp til å slå av radiatorviftene ved f.eks temp < 50 grader på CPU + en PSU som regulerer viften basert på last (f.eks Corsair, Seasonic eller Evga) så er det kun pumpen som roterer (gitt at man ikke setter inn spinnedisker). Ved rundt 70% hører men ikke mye til en D5. Ved idle og normal bruk i windows vil jeg da nesten påstå at man knapt hører maskinen. Jo større radiatorareal man har, jo større en sansynligheten for at man kan kjøre uten rotasjon på radiatorviftene.

 

En annen fordel med en slik kjøleløsning er at den vil vare lenge. Oppgraderer man maskinvaren må man ha ny GPU-blokk, men radiator og pumpe gjenbrukes. Sansynligheten for å kunne gjenbruke CPU-blokk er også tilstede i mange år. Niplene kan selvsagt også gjenbrukes.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for forklaringer.

Jeg trodde det kom fram at jeg ikke har tenkt å ha en kjøleløsning jeg må vedlikeholde.

Men ok, hvis det ikke kom godt nok frem, eller noen er litt tungnemme, jeg har IKKE tenkt å kjøpe en løsning jeg må drive å vedlikeholde, annet enn å evt. støvblåse den.

 

PC-en står på 24/7. Jeg bytter heller hele AIOen etter et par-tre år enn å drive å vedlikeholde den. Alternativet er som sagt luft.

 

Det blir spennende å se om intel får ut fingeren når amd lanserer pci-e 4.0/5.0 løsninger. Har lest at enkelte eksisterende amd-hovedkort muligens kan biosoppgraderes til å støtte pci-e 4.0 på noen av slotene (trolig de som er nærmest cpu tracemessig).
 

Jeg tenker i utgangspunktet å vente til intel kommer med nye løsninger, men må se hvordan zen2 gjør det først.

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styr unna Corsair, jeg byttet ut min andre AIO fra Corsair på tre år i dag. Merket at tempen har steget jevnt de siste to månedene, var oppe i 90° under testing med Cinebench og rundt 35-40° på tomgang. Det samme skjedde med den forrige kjøleren fra Corsair som var en H115i.

 

Monterte en Noctua NH-D15 i går og er strålende fornøyd, tempen ligger 1-2° over romtemperatur. 50° i Cinebench. Noctua`n bråker også mye mindre enn Corsair H100i V2.

 

Jeg gidder ikke styre med garanti så jeg demonterte kobberplata på Corsair`n i dag, kjøleribbene er helt tette av noe som kan ligne på rust. Kjølevæsken filtrerte igjennom et kaffefilter og der var det også masse små partikler, kjølevæsken luktet forresten gammel sykkelslange.

 

Her er bilde av kobberplata:

 

post-408994-0-27167300-1551279318_thumb.jpg

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for heads up.
Jeg får se litt hva jeg ender på. Foreløpig ser det ut til at det blir litt lenger fram i tid enn jeg hadde sett for meg. 
Virker ikke som intel har tenkt å lansere pci-e 4.0 cpuer i år, så det kommer helt an på hva amd hoster opp mot sommeren.
Ser ikke bort i fra at jeg prøver meg på luftkjøling igjen. Får evt bytte til vann hvis det viser seg å gå åt skogen.
Har kjørd noctua kjølere på flere dual socket xeon workstations jeg har hatt/har, og har ikke hatt noe å utsette på det, så ser ikke bort i fra at det kan gå bra på en 9900x/9920x eller lignende heller.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...