Gå til innhold

Equinor med miljøplan for oljeboring utenfor Australia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bore etter olje mellom det sårbare great barrier reef og det sårbare sørishavet - har de absolutt ingen skruppler? Hva om vi får en ny exxon valdez-ulykke skulle rammre revet eller nå det antarktiske kontinentet?

 

Statoil påsto jo dyrt og hellig at de skulle skifte fokus til miljø og klimavennlig enegi når de skiftet navn til Equinor. Det var visstnok det de skulle signalisere med det nye navnet også kommer de med en plan som dette? Det er jo helt på viddene villedende og galt! Jeg påkaller ultimatumet: Enten navnereversering eller dropp planen om å risikoutsette sårbare områder!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bore etter olje mellom det sårbare great barrier reef og det sårbare sørishavet

Du er klar over at great barrier reef går langs østkysten av queensland. Det går ikke lengre sør enn ca Bundaberg litt nord for Brisbane. Dette er ca 2000km fra det aktuelle leteområdet i luftlinje og det er et kontinent i mellom. Å påstå at dette er en risiko for Great Barrier Reef er omtrent ekvivalent til å påstå at oljeaktivitet i norsjøen er en risiko for Gibraltar.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Bore etter olje mellom det sårbare great barrier reef og det sårbare sørishavet

Du er klar over at great barrier reef går langs østkysten av queensland. Det går ikke lengre sør enn ca Bundaberg litt nord for Brisbane. Dette er ca 2000km fra det aktuelle leteområdet i luftlinje og det er et kontinent i mellom. Å påstå at dette er en risiko for Great Barrier Reef er omtrent ekvivalent til å påstå at oljeaktivitet i norsjøen er en risiko for Gibraltar.

80% av "norsk olje" fraktes med skip. Verden rundt. Så der er jo en viss sannsynlighet for at et av disse kan havarere utenfor Gibraltar og forårsake utslipp..

Og den dagen Norsk olje forurenser fjæra i Gibraltar så må man kunne si at dette er en direkte konsekvens av oljeaktivitet i Nordsjøen...

 

Og all olje pumpet fra Nordsjøen - som forbrennes og havner i atmosfæren er en risiko globalt - inklusive for de som bor i Gibraltar....

 

Så jeg er mye enig med i de bekymringer Simen1 har rundt oljeboring utenfor Australia...

 

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/eksport-av-olje-og-gass/

 

https://www.tu.no/artikler/dette-er-de-ti-storste-oljeutslippene-i-historien/232042

Lenke til kommentar

Sverre: Transporten av olje vil nok i hovedsak gå til Asia, opp langs vestkysten et stykke utenfor great barrier reef.

Det har ingenting med lete og utvinningsaktiviteten å gjøre. Skipstrafikk går det der alt i dag sannsynligvis inklusive olje. Great barrier reef ligger utenfor østkysten ikke vestkysten.

 

Australia har fire rafinerier de ligger i Victoria (2), WA, og Brisbane. Olje fra disse feltene som sendes til disse rafineriene vil ikke måtte gå via QL kysten hvor great barrier reef ligger.

 

Australia er så vidt meg bekjent en netto importør av oljeprodukter, så om noe burde det bli mindre transport av oljeprodukter langs queenslandkysten om australia øker egen produksjon.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så jeg er mye enig med i de bekymringer Simen1 har rundt oljeboring utenfor Australia...

Inklusive at oljeleting utenfor south australia er en spesiell risiko for queenslandkysten?

 

Man kan si mye om klima og miljørisikoer med oljeutvinning, men det blir for søkt å løfte frem great barrier reef som en spesiell risiko her. Dette er ikke noe mer en spesifikk risiko for great barrier reef enn hva norsk oljeutvinning er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som i at hvis man synes verden har et overbefolkningsproblem så bør man gå i sølibat, og at hvis man synes dyrevelferd er viktig så bør man bli veganer?

Nei, jeg dro bare frem eksempler. Men jeg er definitivt enig i og droppe å fly helt.

 

Noe som definitivt ikke er nok overhode. Men om du som aktivist og forkjemper ikke engang klarer å droppe det enkleste av det ekle, an luksus så overfladisk. Så er det absolutt ikke håp, og jeg kan ikke føre en debatt med noen som er så useriøse i hva de liksom skal debattere for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så jeg er mye enig med i de bekymringer Simen1 har rundt oljeboring utenfor Australia...

Inklusive at oljeleting utenfor south australia er en spesiell risiko for queenslandkysten?

 

Man kan si mye om klima og miljørisikoer med oljeutvinning, men det blir for søkt å løfte frem great barrier reef som en spesiell risiko her. Dette er ikke noe mer en spesifikk risiko for great barrier reef enn hva norsk oljeutvinning er.

Jeg var "mye" enig i endel....ikke nødvendigvis "alt"....

.....men aller mest enig var jeg vel...med meg selv.... i at "norsk olje" under heldige og uheldige omstendigheter kan havne på svært mange steder....:-) (se (hør) vedlegg...)

 

https://www.youtube.com/watch?v=SoFFG13x83M

Lenke til kommentar

electric ships can charge from fleets of bigsail catamarans

 

Ja, supert, oppsøk tjenestetilbyderne som bruker det og kjøp fra de. Slutt og kjøp nyeste iPhone eller siste Android flaggskip.

 

de fleste stater i verden klarer seg uten oljeinntekter

Det er ingen i verden som har et så sjenerøst tilbud som Norsk NAV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chevron trakk seg ut av området pga høy risiko. BP prøvde seg. Gjorde en utrolig dårlig job med planleggingen. Bygde en state-of-the-art semisubmersible harsh environment MODU som satt oppankret i lang tid, fikk miljøplanen tilbake i fanget to ganger med strykkarakter. Trakk seg ut med brask og bram I oktober 2017, to uker før planlagt oppstart etter å ha kastet bort hundrevis av millioner Doller. The Australian Bight er det økologisk mest sensitive området i verden med de verste værforhold. Det er usedvanlig vanskelig med en respons skulle det bli et utslipp. Store deler av kysten vil bli tilsølt. Blir en økologisk katastrofe skulle det bli et utsslipp. Et utslipp I likhet med Macondo vil sende Equinor til skifteretten. Blir interessant å se hvordan styret I Equinor ser på sin corporate risiko og hvor mye motgang de får før boretillatelse blir gitt (hvis den blir gitt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...