Gå til innhold

Overspenningsvern IT / TT / TN. Sikringsskap


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på forskjellen i praksis på IT, TT og TN-nett.

 

På IT så blir fase kortsluttet mot jord ved OV.

 

1.

Med TT og TN så er det nøytralleder som kortslutter mot jord ved OV? Men hva om det kommer OV på en av fasene? Jeg sliter litt her. Er det noen som kan "explain it like i'm five years old"?

 

2.

Og hvordan kobles jordfeilautomat på OVet? La jordingen gå via OV først også fordeles ut til dem ulike jfb i anlegget?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg lurer litt på forskjellen i praksis på IT, TT og TN-nett.

 

På IT så blir fase kortsluttet mot jord ved OV.

 

1.

Med TT og TN så er det nøytralleder som kortslutter mot jord ved OV? Men hva om det kommer OV på en av fasene? Jeg sliter litt her. Er det noen som kan "explain it like i'm five years old"?

 

2.

Og hvordan kobles jordfeilautomat på OVet? La jordingen gå via OV først også fordeles ut til dem ulike jfb i anlegget?

Først er jeg usikker på hva du egentlig mener med OV. Er det overspenningsvernet du referer til eller er det overbelastningsværnet i sikringsskapet? Jeg har svart som om at du mener overspenningsvern når du skriver OV, for det var det som gav mest mening for meg.

 

 

1. Det er fortsatt fase-jord som kortsluttes i TT og TN. Du har normalt ikke noen nøytralleder i TT-nett heller.

Om det kommer overspenning på en av fasene så vil vernet koble inn og lede spenningen til jord. Det er slik et overspenningsvern fungerer. Når spenningen mellom fase og jord blir tilstrekkelig høy, så vil vernet starte å lede. Det spiller ingen rolle om du har feil i en eller flere faser samtidig.

 

2. "jordsiden" på OV kobles rett til jordskinna. Strømsiden kobles parallelt med samleskinnen til alle sikringene dine. Du må dog ha jordfeilvern foran oversppeningsvernet, da det per definisjon lager en jordfeil hvis det er overspenning i anlegget. Løser overspenningsvernet ut kan det fortsatt stå innkoblet selv om overspenningen er borte. Da har du en stående jordfeil.

Du kobler det likens som en vanlig kurs. Det er ikke noe sort magi.

Lenke til kommentar

Begge nett kobles samme på overspenningsvern, men man har forskjell på 1 fas og 3 fas på begge typer nett.

1 fas TN er 2 polt overspenningsvern som 1 fas IT, men har forskjellig tennspenning.

3 fas IT er 3 polt overspenningsvern, mens 3 fas TN er 4 polt siden den har med N leder også. Også forskjellig tennspenning her på IT og TN.

Så man har en del varianter av overspenningsvern som man oppgir når man kjøper hos forhandler etter hva slags inntak og nettsystem man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...