Gå til innhold

Bråkete Seagate


eranro

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Kjøpte meg en Seagate Barracuda 7200.7 8MB IDE, for noen uker siden. Den fungerer utmerket, men nå har den begynt å lage "loade"-lyder uten at den virkelig jobber. Når jeg banker i gulvet så holder den opp i en liten stund, men så begynner den igjen.

 

Noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en "DAO". Disken er tydeligvis ikke frisk, og jeg vil anbefale backup før det går skikkelig galt. Jeg ville enten ha reklamert på den pga støy, eller ventet en stund og sett om det ble ennå værre eller den døde helt og så reklamert. (da er det i hvertfall mye lettere for selger å se at det er en åpenbar reklamasjons-sak.)

Lenke til kommentar

Min SG 7200.7 lager også sånne svake loade lyder. Kommer hver halvtime jeg bruker pc-en cirka. Men det kommer oftere og oftere nå enn før.

 

eranro: Det er lite lurt å banke i den. Da blir det bare værre.

 

Jeg vil nødig reklamere på den siden jeg fikk den billig fra MPX, til 966 kr i september. Og da må jeg vel betale mellomlegget, må jeg ikke?

Lenke til kommentar

Jaja, kanskje ikke disken streiker med en gang. Men du har meldeplikt angående en feil på en vare dersom du returerer den.

 

Bare se på Kjøpsloven (sakset fra MPX sine sider):

Reklamasjon - utdrag fra Kjøpsloven 

 

Kjøpsloven av 13. mai Nr. 27 1988.

Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting omlevering, prisavslag heving og erstattning) etter kjøpsloven, jfr. kjl. §30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspukt to år etter at kjøper mottok vare. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år.

 

Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner skal tjenesteyter bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiften til tilbaketransport.

 

Hvis du dermed har opplevd en ulyd i lengre tid, og disken da krajser er det ikke sikkert at MPX går med på retur. Best å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
og jeg har backup av alt på cd, har mistet data pga. en viss ibm disk før, så jeg har lært leksa

Jeg brukte også å ta backup på CD tidligere, men det blir jo så inn i granskauen mange CD'er å holde styr på. CD'er stryker av og til også med (riper, sollys). Har gitt opp CD'er totalt nå. Eneste som hjelper er å ha en ekstra harddisk.

 

Prismessig er det heller ikke så dumt med harddisk. 120GB HD koster 700kr, 120GB på CD koster ca det samme. Samme med DVD. (jeg ser bort i fra de aller billigste CD'ene og DVD'ene som bare lager problemer) Det er så mye deiligere å finne frem på en HD enn i en bunke med 200 CD'er eller 20-30 DVD'er at den lille prisforskjellen er verd alle pengene. For ikke å snakke om hvor mye tid man sparer på å ikke brenne 200 CD'er ... Og om man skal ta med seg ting, så slipper man å kjøpe CD-mappe og plassbehovet til 200CD'er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nårru begynner å høre klikkelyder i disken, utover det som er normalt sefff.......sikkerhetskopier fort! :) vet ikke hvor mye hold det er i de, men mange sier at kommer KLIKK .....KLIKK...KLIKK liyder er det like før disken streiker, men man rekker å få sikkerhetskopiert den somregel

 

Dette stemte i mitt tilfelle iallefall......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...