Gå til innhold

Visual Basic Roundup!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men jeg vet ikke hvor jeg skal ha de " i den enkle net send greia

 

litt hjelp?

Jo, ser her:

Private Sub Form_Load()

'her lager vi noen variabler. Man må ikke dimme, men vend deg til det, fordi det er mange fordeler
Dim variabel1
Dim variabel2
Dim variabel3

'her skriver vi inn verdiene: Hvor jeg bor, og mitt navn
variabel1 = "Jonas"
variabel2 = "Oslo"

'Her setter vi alt sammen
variabel3 = "Mitt navn er " & variabel1 & ", og jeg bor i " & variabel2

'Og her viser vi det frem
MsgBox variabel3

'når brukeren trykker "OK" vil programmet avsluttes
End

End Sub

Gjorde dette det litt klarere? Man skal altså ha dobbelfnutter rundt verdier (f eks vanlig tekst), men ikke rundt variabel-navn. Hvis det ikke ble klarere kan du ser her:

Private Sub Command1_Click()

Shell "net send " & Text1.Text & " " & Text2.Text

End Sub

Private Sub Form_Load()

Text1.Text = "Send til"
Text2.Text = "Din melding"

End Sub

Lenke til kommentar

hehe vi fikk det til vi. men siden denne tråden av en eller annen grunn ikke kommer opp når jeg trykker "mine inlegg" glemte jeg den bort.

 

vi lagde et lite faenskapsprogram, med net send funksjon og en shutdown funksjon.

 

lærte meg litt if og else når jeg måtte lage slik at du kunne skrive inn melding i shutdownen, og også tid. (-c og -t)

 

if text3="" osv...

 

og tenk at jeg begynte med 2 timer visual basic på mandag. er nesten litt stolt over mine ferdigheter allerede :)

 

 

skal sette meg litt inn i den funksjonen som du bestemmer avsender med.

 

men en ting.

er det mulig å få programmet til å "skrive" bokstaver i et annet program? f.eks. DOS prompt?

hehe, en liten add til faenskapsprogrammet (shell "format D:") men man må jo trykke y i dos promt....samt enter.

 

skal ikke lage dette programmet for å lure noen, det er fullt tydelig på knappene hva det gjør.

Lenke til kommentar
men en ting.

er det mulig å få programmet til å "skrive" bokstaver i et annet program? f.eks. DOS prompt?

hehe, en liten add til faenskapsprogrammet (shell "format D:")  men man må jo trykke y i dos promt....samt enter.

 

skal ikke lage dette programmet for å lure noen, det er fullt tydelig på knappene hva det gjør.

Ja, det er det ;) Vet det finnes en annen måte, men jeg husker den ikke nå. Sleng inn en "Timer" og denne koden:

Private Sub Form_Load()

Timer1.Interval = 500

Shell "CMD.EXE" 'starter CMD og timern gir den et halvt sekkund til å starte opp

End Sub

Private Sub Timer1_Timer()

AppActivate "CMD.EXE" 'vi gjør CMD vinduet aktivt
SendKeys "Format C:{enter}" 'og sender tekst :p
SendKeys "N{enter}" 'oh yeh!!

End Sub

N kan byttes ut med Y hvis du har lyst :p

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
takker for den!

 

men du, kan man sette max value på de random greiene? (rnd) for knappen som flytter seg random forsvinner ut av programmet etter en stund

Som jeg sa: Random genererer alltid et tall mellom 0 og 1. Du må gange det med noe bare. Grunden til at den gikk ut var at Height og Width tok med de blå kantene rundt formen. Denne koden løser det:

Private Sub Command1_Click()

Command1.Left = Rnd * (Me.ScaleWidth - Command1.Width)
Command1.Top = Rnd * (Me.ScaleHeight - Command1.Height)

End Sub

Lenke til kommentar

Joda, det skulle være mulig å spesifisere minium og maxium tilfeldighetsverdier til Rnd, men dette må dessverre gjøres manuelt. Jeg har derfor satt formelen inn i en funksjon for å gjøre det lettere å bruke koden:

 

Public Function RandomNumber(minVal As Long, maxVal As Long) As Long

' Genererer seed. Kan også flyttes til Form_Load hendelsen
Randomize

' Kalkulerer en noenlunde tilfeldig verdi
RandomNumber = minVal + (Rnd * (maxVal - minVal))

End Function

Private Sub Command1_Click()

Command1.Left = RandomNumber(0, Me.ScaleWidth - Command1.Width)
Command1.Top = RandomNumber(0, Me.ScaleHeight- Command1.Height)

MsgBox RandomNumber(1, 100)

End Sub

 

Merk at tilfeldighetsgenerering på datamaskiner aldri vil være perfekt tilfeldig. Ettersom et slikt nummer er et resultat av komplekse utregninger vil det også følge en viss logikk og gjenta seg selv etter en stund. Men dette er ikke noe som du burde bry deg om hvis du bare skal flytte en knapp til en tilfeldig posisjon.

 

EDIT: Var litt treg

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Har laget en ny versjon av FilmDatabase. Nå heter det Movie Manager!

 

Man kan legge til filnavn, størelse på filmen, filepath så man kan trykke på "snur film", og beskrivelse av filmen. Man ser også dato den ble opprettet på.

 

I tilleg er det html-generering av filmlisten. Alle html-elementer får en egen class som kan regideres og styles med css i "template.htm".

 

Edit: Og for de som synes koden, og at den validerer er viktig: Koden validerer og er perfekt strukturert! :D

 

Edit2: Har også oppdatert siden min. Nå er alle prosjekter på samme side. Blir lettere å oppdatere da.

 

Edit3: Rettet et par feil.

Movie_Manager.zip

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Movie Manager var intreressant og godt laget, men jeg synes det mangler endel funksjonaliteter. Blant annet ville det være nyttig å kunne legge til screenshots o.l av representative scener, og brukergrensesnittet fortjener muligens en liten opprydding.

 

Kanskje kunne også feilmeldingene være litt mer selvforklarende; til akkurat det anbefaler jeg HuntErr. Men programmer blir som kjent aldri helt ferdig, så du har sikkert allerede planer om flere oppgraderinger.

 

Uansett, keep up the good work! :yes:

Lenke til kommentar

Ja, jeg fikk en av dine. Feilmeldingen var omtrent slik: "Programmet har utført en ulovelig operasjon". Har sikkert lite å si, men enkelte ord i den setningen er feilstavet. Ulovelig er f.eks både ulovlig i nynorsk som bokmål. Dessuten var det ikke særlig lett å si hva programmet hadde gjort feil, men jeg antar det har noe med utførte operasjoner til poster som ikke eksisterer. Jeg fikk nemlig feilmeldingen etter jeg hadde slettet en post, hvor den fremdeles sto på listen.

Lenke til kommentar
Ja, jeg fikk en av dine. Feilmeldingen var omtrent slik: "Programmet har utført en ulovelig operasjon". Har sikkert lite å si, men enkelte ord i den setningen er feilstavet. Ulovelig er f.eks både ulovlig i nynorsk som bokmål. Dessuten var det ikke særlig lett å si hva programmet hadde gjort feil, men jeg antar det har noe med utførte operasjoner til poster som ikke eksisterer. Jeg fikk nemlig feilmeldingen etter jeg hadde slettet en post, hvor den fremdeles sto på listen.

Jeg skjønner. Problemet var at når man slettet den siste filmen ble den ikke tatt bort fra listen. Feilen er rettet :)

 

Egentlig skal aldri den feilmeldinga komme opp, men jeg må jo ha noe der, og det hørtes så kult ut :p

 

Edit: Lan-verson av 3 på rad! Link

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...