Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kombiskap fra Miele har sluttet å kjøle - både kjøleskap og fryseskap


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Regner med det er flere kompetente folk her som har peiling på følgende:

 

Har et Miele KFN 12923-SD-1 kombiskap jeg kjøpte for 12k for 6 år siden. Kjøpte Miele fordi mange sier at det er et av de beste, og mest pålitelige merkene, men den gang ei.

På fredag begynte jeg å høre klikkelyder ca hvert 5. min. Først en klikkelyd, så går det ca 20 sekunder, før en ny klikkelyd kommer fra kompressorområdet på kombiskapet. Deretter går det ca 5 min før den starter med klikkelydene igjen.

Jeg hører ingen lyder fra kompressoren at den starter eller kjører, men det som er rart, er at kompressoren/kulen med all gassen, den er varm. Så det tyder på at kompressoren går og at det ikke er noe galt med den? Er uansett rart at jeg ikke hører den starter/kjører, siden der er varm.

 

Jeg har googlet litt, og ser flere nevner at start-releet kan være årsaken til klikkelydene.

 

På statuspanelet til kjøleskapet, så er lyset som viser tempen til kjøledelen konstant, det skal i følge manualen bety at temperaturen i kjøleskapet er som definert - men det stemmer ikke, for kjøleskapet er varmt - ingen kjøling her.

Lyset som viser temp til frysedelen blinker - som er korrekt, siden temperaturen på frysedelen ikke er til det den er satt til.

 

Så da lurer jeg på om kanskje på om det er temperatursensoren som er problemet til at den har sluttet å kjøle?

 

Setter veldig pris på tilbakemeldinger, da er jeg uberskuffet over at et kombiskap til 12k skal slutte å fungere etter bare 6 år! Service og reparasjon er svindyrt, så prøver unngå dette :|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å trekke ut kontakten, vente noe sekunder, og sette inn kontakten igjen?

Eventuelt vente lenger, kanskje helt til kompressoren har kjølnet før du setter inn kontakten igjen?

 

Hvis noe har "hengt seg opp" kan kanskje dette løsne på sakene.

(Men det utelukker jo ikke at det skjer igjen senere.)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å trekke ut kontakten, vente noe sekunder, og sette inn kontakten igjen?

Eventuelt vente lenger, kanskje helt til kompressoren har kjølnet før du setter inn kontakten igjen?

 

Hvis noe har "hengt seg opp" kan kanskje dette løsne på sakene.

(Men det utelukker jo ikke at det skjer igjen senere.)

Ja har hatt kontakten ute i 24t nå. Kompressoren har kjølnet og prøvde å plugge inn på nytt. Klikkelydene er fortsatt der. Hører ikke kompressoren starte. Ser på nettet at det anbefales at den defrostes i 48t, da det kan ligge is rundt temperatursensoren som ligger bak innerveggen tydeligvis. Skal fyre opp kjøleskapet i morgen, og la det stå en stund, og se om kompressoren blir varm igjen.

 

Startrelè, hvor får man kjøpt dette i Oslo? Kan det være et forsøk å bytte denne selv? I tilfelle releet ikke klarer dra i gang kompressoren?

Ser man får tak i dem til en billig penge på ebay, men lite gira på å vente flere uker på levering.

Lenke til kommentar

Kjøpte Miele fordi mange sier at det er et av de beste, og mest pålitelige merkene

Miele er blandt de beste, men forskjellen mellom Miele og de andre merkene er størst på vaskemaskiner. Kjøl/frys lager ikke Miele selv, de er produsert av Liebherr.

 

Problemet som har oppstått kan vel være både kompressor, startrelé og/eller elektronikk. Ville foreslått å ta en telefon til Miele (67173100) før du kjøper så mye deler og høre om noen der med teknisk kompetanse på produktene kjenner til om dette kan være et kjent problem eller om feilangivelsen gjør at de vil antyde nærmere hva som er feil.

Lenke til kommentar

Da har jeg litt mer info. Har hatt kontakta ute i 48t. Plugget i, ventet et par timer. Hører klikkelyd fra da jeg plugget i. Dro frem kjøleskapet, og kompressoren er varm (eller tror det er kompressoren, den store sorte beholderen), men hører ikke at den kjører. Synes det er litt rart at den blir varm uten at den kjører?

Det kan også se ut som klikkelydene kommer fra to plasser. Den ene plassen det klikker fra, ser ut som en sikringsboks:

https://imgur.com/a/OVEXYPt

Så tror jeg det kommer klikkelyd fra den lille sorte boksen til venstre fra kompressoren.

 

Så jeg vet ikke, noen tips? Er det ikke rart kompressoren blir varm uten at den går?

Lenke til kommentar

 Er det ikke rart kompressoren blir varm uten at den går?

 

Hvis det går strøm gjennom noe, så blir det varmet opp pga. den elektriske motstanden.

En elektrisk motor som ikke beveger seg (av en eller annen grunn) kan fortsatt ha strøm gående gjennom motorviklingene. Da blir det varmt og som regel har ikke motoren godt av det - avhengig av strømstyrken.

Lenke til kommentar

Hvis det går strøm gjennom noe, så blir det varmet opp pga. den elektriske motstanden.

En elektrisk motor som ikke beveger seg (av en eller annen grunn) kan fortsatt ha strøm gående gjennom motorviklingene. Da blir det varmt og som regel har ikke motoren godt av det - avhengig av strømstyrken.

Ja ser den, så bare for meg at enten så funker kompressoren som gjør den blir varm, eller så funker ikke kompressoren som gjør at den er kald.

Så da kan det se ut som kompressoren for strøm i seg, men ikke går? Ikke bra, høres dyrt ut. Er nok bare å kassere hele sjiten da.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...