Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen krasjer etter oppdatering av komponenter.


Anbefalte innlegg

 

 
Man bør alltid ha kun 1 SSD i maskinen når man installerer windows. Så du kan forsøke å gjøre en reinstall etter du har flasha BIOS og resatt den ("Clear cmos"). 
 
Det du gjør er:
- Koble vekk alle andre SSD/HDD.
- Boot så på minnepinnen og velg språk
- Velg 'repair' nede på siden
- Velg Troubleshoot
- Velg Command Prompt. Skriv følgende med Enter mellom hver ..
- Skriv: diskpart (tar noen sekunder før du kan skrive igjen)
- Skriv: list disk
- Nå skal du forhåpentligvis kun se to "disker", nummer 0 og nummer 1 (altså din SSD og din minnepinne).
- Skriv: select disk 0 hvis SSD er nummer 0. Du ser hvilken som er hvilken på antall GB. 0 er altså tallet null, ikke O
- Det skal nå stå "Disk  0 is now the selected disk"
- Skriv: clean
- Når den er ferdig skriver du exit og exit igjen
- Du skal nå være tilbake til menyene til windows installasjon
- Velg Use a Device og velg minnepinnen. Maskinen booter og du kan starte selve installasjonen.
 
Dette er korrekt metode for å wipe et drev før reinstall. "Formatering" er bare noe vås :)
 
Jeg tenkte det kunne være greit å gjøre dette, så har du sjekket den biten ut fra feilsøkingen din.

 

 

 

Da har jeg gjort dette, installert Windows på ny. Krasjer forsatt. Har prøvd alle driverne til GPUen, Byttet plass på rammebrikkene. Av og til fryser pcen sammen med skjermen, andre ganger så kommer "no signal" men hørrer at ting sviver i bakgrunnen feks film eller noe.  Tatt 5-6 forskjellige stress tester (merkelig nok krasjer ikke pcen under disse testene) Tatt memtest (0 errors) Har ikke koblet til HDDen som er veldig gammel. Den hadde UltraDMA CRC Errors. Testet også SSD diskene, men de var fine. Dette testet før jeg installerte Windows på ny. 

 

Nå står jeg fast...

Endret av Lienher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å bytte ut den ja. Det høres desverre ut som du må begynne å feilsøke en og en komponent. Bra jobbet med å systematisk gå gjennom flashing og reinstall av windows :)

 

Jeg hadde et tilsvarende problem her hvor maskinen klarte benchmarks, men trynte etter litt tid i spill. Jeg klødde meg godt i hue da, men til slutt - etter tips fra forumet - så koblet jeg ut PSU fullstendig og lot den stå 2-3 dager slik at den blir tømt fullstendig. 

 

Da funka det F med etterpå .. Første gang jeg har vært borti den, men det var tydeligvis et kjent triks og det funka.

Lenke til kommentar

Start med å bytte ut den ja. Det høres desverre ut som du må begynne å feilsøke en og en komponent. Bra jobbet med å systematisk gå gjennom flashing og reinstall av windows :)

 

Jeg hadde et tilsvarende problem her hvor maskinen klarte benchmarks, men trynte etter litt tid i spill. Jeg klødde meg godt i hue da, men til slutt - etter tips fra forumet - så koblet jeg ut PSU fullstendig og lot den stå 2-3 dager slik at den blir tømt fullstendig. 

 

Da funka det F med etterpå .. Første gang jeg har vært borti den, men det var tydeligvis et kjent triks og det funka.

 

Ja nå kan jeg bekrefte 100% at det ikke er rammen som er problemet, da jeg byttet ut til min gamle ddr4 ram og pcen krasjet da og. Merket i idag at det kom kraftig piksel bugs på skjermen rett før "no signal" kom. Kan det ha noe med at jeg kjøpte nye skjerm for ikke så lenge siden og skiftet over til DP istedet for HDMI kabel ? Gjerne GPUen ikke klarer og holde følge med det nye oppsette og DisplayPort på 1440p? Gjerne det har skjedd noe der? 

 

 

Hovedkortet ditt har en HDMI utgang og Intel CPU en har en grafikkbrikke.

 

Du kan prøve å plugge skjermen i HDMI porten på hovedkortet og kjøre utenom Radeon GPUen for å se om den er problemet.

 

Akkurat det jeg har gjort nå, tok ut GPUen. Nå sitter jeg her med HDMI kabel inn i Hovedkorte, krasjer den nå så må det være noe med hovedkorte eller CPU?..:) Dere går vell tom for ideer nå snart tenker jeg. hehe

Lenke til kommentar

Neida, vi kan holde på helt til vi foreslår å endre rotasjonsmønsteret til jorda. Eller skylde på nordlyset? ? Det er litt dritt noen ganger, man må bare være systematisk og ta 1 og 1 ting.

 

Edit: "holde følge" er en ting .. men skal ikke kræsje for det. Prøvde du HDMI på skjermkortet da? Skjønner ikke helt at det tryner bare fordi man bruker dp utgang istedenfor, men det finnes juju i alle systemer

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Neida, vi kan holde på helt til vi foreslår å endre rotasjonsmønsteret til jorda. Eller skylde på nordlyset? Det er litt dritt noen ganger, man må bare være systematisk og ta 1 og 1 ting.

 

Edit: "holde følge" er en ting .. men skal ikke kræsje for det. Prøvde du HDMI på skjermkortet da? Skjønner ikke helt at det tryner bare fordi man bruker dp utgang istedenfor, men det finnes juju i alle systemer

 

hehe ja :)  Det ordne seg til slutt 

Lenke til kommentar

Dette er vel ganske vanlig hvis man ikke sikrer tilstrekkelig ved montering?

 

post-226353-0-33700000-1547322030.png

Satt sammen en ca 100 pc i mitt liv, til personlig bruk og familie. Aldri brukt ESD, aldri hatt problemet. Jeg har hatt kunnskapen og har ikke gjort jobben på tepper eller har på meg ullgenser eller lignende..

 

Føler det med statisk elektrisitet var et større problem før når man hadde tepper og ikke hadde tøymykner som gjør tøyet nøytralt etter og ha blitt vasket med anioniske tensider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...