Gå til innhold

Asus v1v batteri, utrolig vanskelig å få ut batteriene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min UPS er på ca. 8Ah og driver en hel PC med en diger plasma-skjerm i ca. 40 minutter.

 

Men det kommer an på det faktiske strømtrekket til laptoppen og hvor effektiv UPS-en er. Små UPS-er som den forrige som ble linket til har bare ett puslete lite batteri og når en trekker mye strøm går det meste bort i varme. Man får også krafitg spenningsfall som gjør at UPS-en stenger av før batteriet egentlig er tomt.

Lenke til kommentar

Og de bruker blybatterier, ikke NiCd/NiMh eller LiIon/LiPo.

 

Den påstanden der var så lite sannsynlig for meg at jeg måtte sjekke den opp. For i eksempelet med denne lille UPSen på bare 9 Wh, altså 0,75 ah (sic!) skulle klare å gi ut 480 w altså over 53 ganger sin egen C, var rett og slett for utrolig for meg. Med bly medfører dette at det er ekstremt tynne blyplater som da neppe ville klare veldig mange utladinger før blyet er grøt. NiCd var derfor eneste logiske. Og jeg har bare skrudd på en UPS, men den mener jeg veldig bestemt hadde NICd. 

 

Men, jaggu har du hadde du rett. Der lærte jeg noe nytt idag også.  Eneste du tok feil på er at man nå faktisk har begynt å bruke Li-Ion. 

 

Og det var faktisk ekstremt gledelig for mitt vedkommende, for vi har en heis som UPSene lyser at de har feil på batteriet. Jeg så for meg en kjempekostnad, men hvis det bare er AGM batterier inni der så vil jo prisen bli en helt annen siden man da sikkert kan bytte ut batteriene istedenfor å bytte begge UPS kassene. 

Lenke til kommentar

Så man måtte over på FSP/Fortron EP Series EP 2000UPS - AC 110/ 120/ 220/ 230/ 240 V - 1200 watt - 2000 VA 9 Ah - RS-232, USB - utgangskontakter: 6

 

for å drive en laptop i 15-30 minutter?

 

 

Her må du se på en del andre faktorer. En laptop trenger aldri 480 watt. Hvis du ser på baksiden av omformeren din vil du finne hvor mye maks output på DC siden er. Eksempelvis er min på 19v 2,37 A. Selv om dette kan gå litt opp og ned, så gir det deg en god pekepinn. Dette tilsvarer sånn circa 45 watt.  Denne UPS`n vil dermed kunne drifte laptoppen i 1/5 time. Altså ca 12 minutter. MEN, det er for full maskin. Lader man ikke laptoppens batteri så vil forbruket være mye lavere, men samtidig kan man ikke helt stole på at en slik UPS gir det perfekte iht specs. 

 

Forstår jeg deg slik at du forsøker å finne billigere løsninger enn å erstatte batteriet til din laptop? 

Ta imot et råd fra en tulling som har kastet bort enormt mange timer å spare penger på å finne alternative løsninger: kjøp deg et nytt batteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den påstanden der var så lite sannsynlig for meg at jeg måtte sjekke den opp. For i eksempelet med denne lille UPSen på bare 9 Wh, altså 0,75 ah (sic!) skulle klare å gi ut 480 w altså over 53 ganger sin egen C, var rett og slett for utrolig for meg. Med bly medfører dette at det er ekstremt tynne blyplater som da neppe ville klare veldig mange utladinger før blyet er grøt. NiCd var derfor eneste logiske. Og jeg har bare skrudd på en UPS, men den mener jeg veldig bestemt hadde NICd. 

 

Men, jaggu har du hadde du rett. Der lærte jeg noe nytt idag også.  Eneste du tok feil på er at man nå faktisk har begynt å bruke Li-Ion. 

At de nå begynner å bruke LiIon forundrer meg ikke. Det er faktisk noe jeg har regna med de ville begynne med etterhvert. Men hittil er bly det desidert vanligste.

 

Og hvis du synes de stakkars batteriene blir kjørt hardt så har du mer rett enn du aner. De billigste UPS-ene med kun ett batteri spiser batterier hvis du har mye last og mye strømbrudd. Man kan heller ikke sette inn et hvilket som helst blybatteri som passer. Man blir nødt til å ha spesifikke batterier som (egentlig ikke) takler så høy utladningsstrøm. Du kan sette inn f.eks. Biltema-batteri men må da ofte regne med å ikke klare maks last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier  meg ikke så veldig mye på volt, betyr det over 2.75 volt redusert levetid?

Det betyr at spenningen på batteriet ikke skal være lavere enn 2,75 volt ved bruk. I praksis er dette mye lavere enn hva man vil ønske at batteriet skal falle til.

 

 

Samme med maxiimum kapasitet eller er det kun når den er ny?

Kapasiteten er spesifisert ved tilstanden batteriet er som nytt. Kapasiteten (til LiPo batterier) vil falle ved bruk (utlading/lading) og vil falle raskere dersom man lader ut batteriet mye og lader det fullt hele tiden. Batteriene er heller ikke glade i å bli lagret med full lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Forstår jeg deg slik at du forsøker å finne billigere løsninger enn å erstatte batteriet til din laptop? 

Ta imot et råd fra en tulling som har kastet bort enormt mange timer å spare penger på å finne alternative løsninger: kjøp deg et nytt batteri.

Hvis det var mulig, men tollavgiftene er ikke lave å kjøpe noe utenfor norge.

For det andre er mye som lagrer batteriet særlig gamle utgåtte modeller, vet https://altitec.no/ lager en del batterier i flere år, men først når man kjøper de finner de ut de tror batteriet ikke vil fungere siden det aldri vært ladet på 1-2 år.

 

Men er det slik slike batterier er veskefri så man slipper irring etc er de miljøvennlig?

For blybatteri og alkalisk er svært lite miljøvennlig.Kan slippe ut hvit veske som gir rust.

 

Sjekket litt mere på 32650 men virker ut som blir veldig dyrt?

Litt rart de ikke bruker de på tesla, CR123A er vel også brukt.

4pcs 32650 6000mAh 3.2V Lifepo4 Battery Rechargeable Li-Iron Phosphate E-bike

 

Tror mest vanlig bruk er sykler og ligdene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis det var mulig, men tollavgiftene er ikke lave å kjøpe noe utenfor norge.

For det andre er mye som lagrer batteriet særlig gamle utgåtte modeller, vet https://altitec.no/ lager en del batterier i flere år, men først når man kjøper de finner de ut de tror batteriet ikke vil fungere siden det aldri vært ladet på 1-2 år.

 

 

Du har jo gode forbrukerrettigheter når du kjøper fra norske nettbutikker, så jeg forstår ikke helt problematikken. Er batteriet dårlig så får du jo enten omlevering, eller pengene tilbake. Batterier er ferskvare, så hvis batteriet er 2-3 år gammelt så er jo dette reklamasjonsgrunn alene.

 

 

 

 

Men er det slik slike batterier er veskefri så man slipper irring etc er de miljøvennlig?

For blybatteri og alkalisk er svært lite miljøvennlig.Kan slippe ut hvit veske som gir rust.

 

 

Hva som er miljøvennlig er avhengig av hva du legger i ordet. Hva som er helt lokalt miljøskadelig er ikke nødvendigvis det verste for globalt. Det at alkaliske batterier lekker har veldig liten betydning for det globale.... 

 

Den hvite guffa som kommer fra alkaliske batterier er helt ufarlig globalt, og ikke så veldig farlig lokalt heller med mindre man spiser det. 

 

Li-Ion har væske, men det lekker så godt som aldri ut. Det er vått, men lekker ikke.

 

 

 Hva som har størst fotavtrykk totalt sett av Li-ion og Pb vil jeg ikke uttale meg meg om, men jeg tror det ikke finnes tvil om at Li-Ion har et betydelig lavere avtrykk sammenliknet med alkaliske. 

Lenke til kommentar

Sjekket litt mere på 32650 men virker ut som blir veldig dyrt?

Litt rart de ikke bruker de på tesla, CR123A er vel også brukt.

4pcs 32650 6000mAh 3.2V Lifepo4 Battery Rechargeable Li-Iron Phosphate E-bike

 

Tror mest vanlig bruk er sykler og ligdene?

 

Dette er jo alkaliske batterier, så dette brukes nok neppe av Tesla. Her tror jeg du blander med en annen. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fordi vi bor i Norge.....  Alt er dyrt her. Det er høy kostnad for arbeid, og det er gode forbrukerlover. Derfor er det mange butikker som unngår å selge det billigste skrotet fordi de kan ende opp med å betale veldig mye for frakt og retur for ny vare. 

 

Du kan fint få tak i helt greie billigere ladere fra f.eks Kina. Jeg har tidligere gitt deg et forslag på Soshine H2 eller H4. Her kan du få kjøpt den for $ 20 : Soshine H2 Intelligent Battery Charger with 2 Slot LCD Display and Car Charger EU Plug for Li-ion Ni-MH AA AAA LiFePO

Hei igjen, kan du sjekke den laderen igjen? Fordi den også blir ganske varm, problemet er mange ebay selgere enten selger falske lader, lever med US plugg istedenfor EU etc, fikk pengene igjen fordi selgeren har avsluttet sin konto på ebay.

Men har problemet med laderen ikke klarer å lade 4 batterier med 12 volt og 2,5 amp må ha kraftigere lader, kjøpte den på ebay, men er nok slettet. Funger med 12 volt 10 amp. (laptop lader jeg kjøpte på ebay).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...