Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox - Oppnår ikke ønsket hastighet på Wifi


Anbefalte innlegg

Har Altibox 500/500 og har testet med kablet nett at jeg får denne hastigheten inn, så dette er ok.

 

Jeg får derimot ikke mer enn rundt 350 på trådløst. Har testet flere enheter i umiddelbar nærhet til hjemmesentralen, og det samme gjelder for disse, får ikke høyere hastigheter enn 300-350.

 

Noen som har kjennskap til altibox sin hjemmesentral og om denne har begrensninger her? Jeg registrerer at det er noen nettverk i nabolaget som dukker opp (med svært svake signaler), og her ikke gjort noe dypdykk i kanaltesting.

 

Tester av mitt nettverkskort viser for øvrig at dette skal ta hastigheter på mindt 800 Mbps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

350 er vel det du kan regne med å dra ut av trådløs med den kombinasjonen du kjører. Kabel vil alltid være bedre.

Mulig du kan få det raskere med egen håndplukket trådløs router og klientkort. Det er vel mulighet til å slå av WiFi på sentralen ?

 

Ok, tenkte at man burde klare 400-450.... Kan selvsagt benytte egen router, men må vel sette hjemmesentralen i bridge da. Får se om jeg tester dette ut.

Endret av op77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tenkte at man burde klare 400-450.... Kan selvsagt benytte egen router, men må vel sette hjemmesentralen i bridge da. Får se om jeg tester dette ut.

Det er flere aspekter som påvirker her:

 

- Netterkskort i router - Blant annet hva er spesifikasjoner på den trådløse delen og routingkapasiteten på router. Ikke alle nettverkskort i router og pc fungerer optimalt på grunn av forskjellig implementasjon av standarder, og utstyret vil (automatisk) forhandle seg frem til en hastighet som fungerer på begge ender. 

- Nettverkskort i pc som testes. Takler den 3x3 MIMO (altså at den har tre antenner) eller har den en antenne? Det vil være med på å påvirke hastigheten som den takler. 

- Valg av frekvens (2,4 vs 5 GHz). Det finnes routere som gir opp til 450 Mbps på 2,4 GHz, men ikke noe mer. Dette er ogs teoretiske tall, så faktisk ytelse vil ofte være en del lavere. På 5 GHz, så finnes det flere standarder; 867 Mbps, 1300 Mbps, 1733 Mbps etc. 

- Andre nettverk rundt som kan skape forstyrrelser.

 

Den enkleste løsningen er å sette sentralen i bromodus (som andre har nevnt før meg) og sette opp en egen router og trådløs del. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...