Gå til innhold

er det noen av ahtlon xp uten multiplier lock nå?


Mekkeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt min 2800+ hos komplett'ish.

 

Stepping:

 

AXDA2800DKV40 KQ21396241078

AQFA 0335MPMW

 

Klokka najs, må jeg si.

 

11.5 x 200= 2300 @ 1.7 vcore (den booter opp og er stabil i windows på default vcore, men Halo sliter og slår seg av. så jeg satt opp vcore. mye bedre nå)

 

Jeg trudde først at min MP var låst, men den var det ikke :)

 

Jeg er glad 2003

Lenke til kommentar

det går jo fortsatt ann og øke på FSB da, det er gir jo bra effekt det og, men det som da er litt dumt er jo at hele systemet blir overklokket og sjansen for at andre komponenter går i stykker blir støre. eller tar jeg helt feil nå? så derfor hadde det vært kjekt og fått ulåst multiplier, siden dette kun klokker CPU'en.

Lenke til kommentar
åsen er det med de mindre Cpu'ene da? xp2000, 2200, 2400 osv? er de også låst?

Ja, men å låse opp en 2400+ er en meget enkel sak.. Man bare kortslutter to punkter i socketen med en ståltråd.. Står om d på overklokking.no under "AMD-workarounds".. Jeg gjorde d etter jeg leste d.. Nå kjører jeg 11*200 altså 2210Mhz stabilt med vcore på 1.725V..

Lenke til kommentar
det går jo fortsatt ann og øke på FSB da, det er gir jo bra effekt det og, men det som da er litt dumt er jo at hele systemet blir overklokket og sjansen for at andre komponenter går i stykker blir støre. eller tar jeg helt feil nå? så derfor hadde det vært kjekt og fått ulåst multiplier, siden dette kun klokker CPU'en.

Det er nok litt feil ja.

 

Nforce-chip'en har låst AGP og PCI-hastighet til hhv. 66 og 33 MHz uansett hvilken FSB man bruker. Via's chipsett har ikke denne låsen men de har multiplikatorer/dividere som gjør at AGP og PCI-hastighet er på orginale 66 og 33 MHz når FSB = 100, 133, 166, og 200 MHz.

 

Overklokking av Athlon 2500+ gjøres altså såre enkelt kun med FSB:

Athlon 2500+ (11x 166MHz = 1833MHz) PCI = 33MHz, AGP = 66MHz

Athlon 3200+ (11x 200MHz = 2200MHz) PCI = 33MHz, AGP = 66MHz

Lenke til kommentar
det går jo fortsatt ann og øke på FSB da, det er gir jo bra effekt det og, men det som da er litt dumt er jo at hele systemet blir overklokket og sjansen for at andre komponenter går i stykker blir støre. eller tar jeg helt feil nå? så derfor hadde det vært kjekt og fått ulåst multiplier, siden dette kun klokker CPU'en.

Det er nok litt feil ja.

 

Nforce-chip'en har låst AGP og PCI-hastighet til hhv. 66 og 33 MHz uansett hvilken FSB man bruker. Via's chipsett har ikke denne låsen men de har multiplikatorer/dividere som gjør at AGP og PCI-hastighet er på orginale 66 og 33 MHz når FSB = 100, 133, 166, og 200 MHz.

 

Overklokking av Athlon 2500+ gjøres altså såre enkelt kun med FSB:

Athlon 2500+ (11x 166MHz = 1833MHz) PCI = 33MHz, AGP = 66MHz

Athlon 3200+ (11x 200MHz = 2200MHz) PCI = 33MHz, AGP = 66MHz

Ok, takker for svar! altså så blir pci og Agp hastigheten den samme ved de frekvensene du oppga da eller? men hvis man f.eks hadde satt busen til 175mhz da, hadde hele systemet blitt overklokket da? Pci og Agp?

 

så hvis man har en barton 2500 og forandrer bus hastigheten til 200mhz så er det fortsatt bare cpu'en som har fått støre hastighet da og ikke hele systemet?

Lenke til kommentar
så hvis man har en barton 2500 og forandrer bus hastigheten til 200mhz så er det fortsatt bare cpu'en som har fått støre hastighet da og ikke hele systemet?

Systemet vil også bli påvirka.

Det var det jeg også trodde. men hva var det egentlig simen da mente tro?

Agp og pci hastigheten var jo den samme ved 100,133,166 og 200mhz FSB jo? hva er rett og galt egentlig ? blir hele systemet Overklokket eller kun Cpu'en????

Lenke til kommentar
så hvis man har en barton 2500 og forandrer bus hastigheten til 200mhz så er det fortsatt bare cpu'en som har fått støre hastighet da og ikke hele systemet?

Systemet vil også bli påvirka.

Systemet vil nok bli påvirket av at CPU'en har høyere ytelse men ikke overklokket. Altså nøyaktig samme resultat på resten av maskinvaren om man overklokker fra 2500+ til 3200+ eller om man oppgraderer fra 2500+ til en orginal 3200+. Det eneste som blir overklokket med FSB-klokking av 2500+ til 3200+ er selve CPU'en.

 

Forutsetningen er selvfølgelig at man har en Northbridge som støtter 200MHz FSB, ellers må man overklokke FSB-delen av northbridgen fra 166MHz til 200MHz.

Lenke til kommentar
Må du slutte å tulle, minnebåndbredden øker da også. Eller regner du minnet som en del av CPU?

ja det blir jo også forandret (ikke overklokket)

 

Minnet på en rambrikke f.eks pc 3200 (400mhz) vil jo bare gå som 2700 med en barton 2500 uklokket (333bus), og Oc til 400 bus eller med en 3200+ vil den kjøre pc 3200 hastighet ja. men det var ikke det jeg lurte på. det som var intresangt var om harddisken og pci/agp hastighetene ble forandret ved høyere Bus, for det er jeg ikke gald for at skal skje, vil ikke at harddiskene mine skal ta kvelden.. :no:

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
Må du slutte å tulle, minnebåndbredden øker da også. Eller regner du minnet som en del av CPU?

Forandrer seg ja, men overklokket nei. Du kan fint kjøre ram'en på 166MHz (PC2700) selv om du kjører CPU'en på 200MHz FSB. Man trenger jo ikke overklokke ram bare fordi man overklokker FSB. Greit at minnebåndbredden øker noe, men det er jo pga økt FSB og CPU-ytelse og ikke fordi minnet blir overklokket, for det blir det jo ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...