Gå til innhold

Oppsett av nytt hjemmenettverk (Ubiquiti)


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke meningen å stjele tråden. Men er det noen som har fått til å koble opp:

Telenor GPON - USG - Switch - T-We boks slik at det fungerer? 

Jeg tar over nytt hus i morgen og der er det inkludert Telenor 50/50 og t-we i fellesavtale. I den pakken er det ikke noe ruter inkludert (kan leies av telenor) men t-we boksen er med. 

Jeg har GET her jeg bor i dag og her måtte jeg koble meg utenom Unifi systemet for å få bilde. Her er det ikke noe problem da det er snakk om ca 35 cm fra get ruteren til get boksen, men på det nye huset så er GPON boksen satt i svakstrøm skapet i 1 etg. tv blir stående i 2 etg.( muligens utvides dette til flere med årene) Og den GPON boksen har bare 1 RJ 45 utgang.

Er kanskje mulig å bruke en Y splitter eller en switch mellom GPON og USG, og ta ut tv signaler separat !?!

Alt unifi systemet og CAT 6 kablingen fra alle rommene vil havne i et 19" vegg rack ca 1 meter fra svakstrøm skapet, så ideelt så hadde alt av tv og internet gått rett ut på switchen så man kunne bare velge hva porten skal sende ut.  

Lenke til kommentar

Bare å stjele Roger, håper noen kan hjelpe deg:) 

 

 

Selv snuser jeg litt på å koble to kameraer på nettverket mitt, så jeg kan ha litt overvåkning når jeg er på ferie. 

"Problemet" er bare at jeg bor i et hus bygget etter tec10, og det er som jeg kan se, få steder der "skallet" er punktert. 

 

Noen som har prøvd å koble unifi sine kameraer via et tilsvarende opplegg som dette? 

https://www.komplett.no/product/903977/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/tp-link-tl-pa4010kit-av600-powerline?gclid=Cj0KCQjw7YblBRDFARIsAKkK-dLSQfyzbR_9um-BUaem82d-AqnNvZd1wMWyhCCGMkF13qib_QzC43gaApYEEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det mulig å konfigurere et nettverk bestående av USG, AP og switcher, før man kobler det til internettet? 

 

Jeg er litt avhengig av så lite nedetid som mulig, og siden jeg er litt treg når det kommer til oppsett av nettverket, så tenkte jeg det kunne være kjekt om alt var klart før jeg koblet det til modemet jeg har. Er det mulig? 

Lenke til kommentar

Flott, da tester jeg det! 

 

Klarte å bytte om på strømforsyningene da jeg skulle koble opp USGen og stekte ene dioden på kortet. I grunn ganske dårlig designet av Ubiquiti at det skal være så lett å forveksle strømkablene, uansett. Vet dere hvor man kan få tak i D30 dioden som slår ut ved overspenning? 

Får USGen til å funke ved å fjerne dioden, men det er jo kjekt med et visst overspenningsvern. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...