Gå til innhold

Oppsett av nytt hjemmenettverk (Ubiquiti)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da jeg ikke klarer å oppnå tilfredsstillende dekning med min gamle router, så har jeg fått lyst til å oppgradere hjemmenettverket mitt. 

 

Det er snakk om et avlangt to-etasjers rekkehus (13m fra kortvegg til kortvegg), der svakstrømskap befinner seg ca midt i huset, i 2.etg. I tillegg er det to RJ45 uttak, ett i hver etasje, som befinner seg i den ene enden av huset (stue og kjøkken). Kontor og soverom befinner seg i motsatt ende av uttakene. Huset er såvidt meg bekjent bygd med etasjeskiller av tre, og veggene er gipsplater. 

 

Jeg har fiber fra Telenor (50/50), der fiberboksen (Alcatel I-020G-F) er plassert i svakstrømskapet. 

 

Etter å ha lest litt på dette forumet, så virker det som at Ubiquiti er veien å gå, hvis man vil være litt framtidsrettet og samtidig få seg et stabilt nettverk. 

Så jeg lurer litt på hva slags oppsett dere eventuelt kunne anbefalt? 

 

Tenker det vil være naturlig å ha router i svakstrømskapet og to aksesspunkt tilknyttet hvert sitt nettverksuttak? Mulig med en switch ved uttaket i stuen? 

 

Vil UniFi AP AC In wall være et alternativ, hvis jeg ikke vil montere aksesspunkt i taket? I stuen kunne jeg kanskje tenkt meg å ha en switch, så jeg får kablet nettverk til TV, PS og Xbox. 

 

Vedr. router, vil det være tilstrekkelig med en Edgerouter X? Eller må jeg opp på USG? 

Trenger jeg Cloud key?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt bruke den routern du alt har, og bare kjøpe nye accesspoints. 

Du trenger ikkje fysisk cloudkey, du kan styre den fra ein pc (installere cloudkey softwaren) på ein windows maskin, og starte den opp når du trenger å gjere endringer. 

 

Om du vil ha switch i tillegg, så kan du jo kjøpe ein unifi switch med poe også, slik at det bare er å strekke kabler uten å bruke  poe injector. 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Da jeg ikke klarer å oppnå tilfredsstillende dekning med min gamle router, så har jeg fått lyst til å oppgradere hjemmenettverket mitt. 

 

Det er snakk om et avlangt to-etasjers rekkehus (13m fra kortvegg til kortvegg), der svakstrømskap befinner seg ca midt i huset, i 2.etg. I tillegg er det to RJ45 uttak, ett i hver etasje, som befinner seg i den ene enden av huset (stue og kjøkken). Kontor og soverom befinner seg i motsatt ende av uttakene. Huset er såvidt meg bekjent bygd med etasjeskiller av tre, og veggene er gipsplater. 

 

Jeg har fiber fra Telenor (50/50), der modemet (Alcatel I-020G-F) er plassert i svakstrømskapet. 

 

Etter å ha lest litt på dette forumet, så virker det som at Ubiquiti er veien å gå, hvis man vil være litt framtidsrettet og samtidig få seg et stabilt nettverk. 

Så jeg lurer litt på hva slags oppsett dere eventuelt kunne anbefalt?

Man kan anbefale mye forskjellige oppsett, mne hva slags utstyr har du? Hvor mange enheter kobler seg til samtidig? Deler du mye på nettverket?

 

Tenker det vil være naturlig å ha router i svakstrømskapet og to aksesspunkt tilknyttet hvert sitt nettverksuttak? Mulig med en switch ved uttaket i stuen?

Jeg er enig at det virker fornuftig.

 

Vil UniFi AP AC In wall være et alternativ, hvis jeg ikke vil montere aksesspunkt i taket? I stuen kunne jeg kanskje tenkt meg å ha en switch, så jeg får kablet nettverk til TV, PS og Xbox. 

 

Vedr. router, vil det være tilstrekkelig med en Edgerouter X? Eller må jeg opp på USG? 

Trenger jeg Cloud key?

For uten om at jeg syns In-wall variantene er litt dyre, så skal de fungere nokså godt etter hva jeg har lest på Ubiquiti-forumet. De har dårligere dekning på baksiden enn forsiden på grunn av måten de er laget på. En Edgerouter X vil troligvis fungere fint for ditt bruk, men er ikke samme produktserie som Unifi-aksesspunktene. I praksis betyr dette lite, men Unifi-serien er gode på å vise statistikk over nettverket og integreres på tvers av enheter (USG, Switcher og AP'er).

 

 

Kobler man bare AP til det eksisterende nettverket via programvaren da? Jeg må deaktivere trådløst nett på Airport Extreme som brukes nå og bare bruke AP?

Men ja, deaktiver det trådløse nettverket på Airporten, koble til aksesspunkter og start opp programvaren for Ubiquiti. Da kan du konfigurere nettverksnavn og alt annet. Denne videoen er et godt sted å starte. Der viser Tom at man kan starte med bare aksesspunkter, og hvordan man gjør det.

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Man kan anbefale mye forskjellige oppsett, mne hva slags utstyr har du? Hvor mange enheter kobler seg til samtidig? Deler du mye på nettverket?

Utstyr som i nettverksutstyr? Akkurat nå kjører jeg bare en eldre Airport Extreme 5.gen.

 

Utover det er det to smarttelefoner, et par padder og laptoper, TV og to konsoller som bruker nettet mesteparten av tiden. Dog sjeldent samtidig, tenker kanskje maks 3-4 enheter på samtidig.

Svært lite fildeling på nettverket.

Med tiden kunne jeg tenke meg å utvide med 2-3 kameraer.

 

 

For uten om at jeg syns In-wall variantene er litt dyre, så skal de fungere nokså godt etter hva jeg har lest på Ubiquiti-forumet. De har dårligere dekning på baksiden enn forsiden på grunn av måten de er laget på. En Edgerouter X vil troligvis fungere fint for ditt bruk, men er ikke samme produktserie som Unifi-aksesspunktene. I praksis betyr dette lite, men Unifi-serien er gode på å vise statistikk over nettverket og integreres på tvers av enheter (USG, Switcher og AP'er).

Så mest på prisen, egentlig. Men kanskje det er smartest/gøy å kjøre samme produktserie. Statistikk er jo litt artig.

Har retningen på In-wall noe å si? Baksiden vil peke i retning ut av husveggen. Fronten vil dog peke på tvers av huset, der mesteparten av enhetene vil befinne seg på siden av APet. Hmm, har det mye å si hvilken retning det peker i et så lite hus? (hver etasje ca 13x5m)

Mulig UniFi AP AC LR eller Lite vil distribuere signalene på en bedre måte?

Lenke til kommentar

LR har litt bedre antenner enn lite, så jeg ville gått for den om du ikke synes prisforskjellen gjør noe. In-wall (ikke pro) har enda dårligere antenne igjen.

Jeg ville også byttet begge switchene til us-8-60w for å slippe poeinjektorer, men igjen kommer det an på om du synes det er verdt prisforskjellen.

 

Vær obs på at dersom du ønsker statistikk så må kontrollerprogramvaren kjøre kontinuerlig.

 

Edit: Ellers ser oppsettet ditt fornuftig ut.

Endret av nVIDIAsucks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LR har litt bedre antenner enn lite, så jeg ville gått for den om du ikke synes prisforskjellen gjør noe. In-wall (ikke pro) har enda dårligere antenne igjen.

Jeg ville også byttet begge switchene til us-8-60w for å slippe poeinjektorer, men igjen kommer det an på om du synes det er verdt prisforskjellen.

 

Vær obs på at dersom du ønsker statistikk så må kontrollerprogramvaren kjøre kontinuerlig.

 

Edit: Ellers ser oppsettet ditt fornuftig ut.

Det var den switchen jeg tenkte på, skulle spesifisert det. Bare 130,- som skiller dem i forskjell, da er vel valget lett:)

Det vil si at switchen leverer PoE uten at man trenger injektorene i andre enden?

 

Heller ikke store forskjellen mellom LR og Lite, så mulig det kan være smart å gå for LR. Det virker som at LR eller Lite uansett er en bedre løsning enn In-Wall. Jeg hadde bare sett for meg at de to andre måtte monteres i taket for å fungere som de skal.

 

Og Cloud key kobles på switch permanent for å få statistikken?

 

 

Edit: Jeg sliter litt med å finne ut av hvordan jeg potensielt skal klare å trekke cat6 utenfor husets vegger. Kan dette være en løsning?

https://www.komplett.no/product/864443/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/zyxel-pla5456-av2000-mimo-powerline#

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

In-wall er bra til sitt bruk, men jeg ville ikke satset på å dekke en hel etasje med en.

 

Switchene vil kunne gi strøm til opptil fire aksesspunkter eller andre 802.3af-kompatible enheter, for eksempel cloudkey. Du MÅ, som tidligere nevnt, ikke ha cloudkey, men dersom du ønsker statistikk må kontrolleren kjøre kontinuerlig. Denne kan kjøre på en pc som alltid står på, eller den kan kjøre på en cloudkey. Første generasjon cloudkey er bare 32-bit så den sliter litt når databasen når en viss størrelse, men det bør ikke være noe stort problem for et enkelt hjemmenettverk. Andregenerasjon cloud key er bedre, men koster også over dobbelt så mye.

 

Når det gjelder aksesspunktene så kan disse fint monteres på vegg eller liggende oppå for eksempel et skap eller en hylle, men resultatet blir best om de takmonteres. Selv har jeg aksesspunktet i stua liggende inni tvbenken og det fungerer helt ok.

 

Edit: Jeg sliter litt med å finne ut av hvordan jeg potensielt skal klare å trekke cat6 utenfor husets vegger. Kan dette være en løsning?

https://www.komplett.no/product/864443/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/zyxel-pla5456-av2000-mimo-powerline#

Er dette for å få kabel til kontor og soverom?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Er dette for å få kabel til kontor og soverom?

Til kontor hvis det trådløse ikke skulle være bra nok, men med LR AP burde det vel gi god dekning? Avstand blir 13m, ligger et teknisk rom og bad i mellom, om man ser på luftlinje.

 

Og eventuelt utendørs, hvis jeg på et tidspunkt vil bygge ut med kamera. (Ser ubiquiti har noen fine). Eller blir det bare kål?

 

Switchene vil kunne gi strøm til opptil fire aksesspunkter eller andre 802.3af-kompatible enheter, for eksempel cloudkey. Du MÅ, som tidligere nevnt, ikke ha cloudkey, men dersom du ønsker statistikk må kontrolleren kjøre kontinuerlig. Denne kan kjøre på en pc som alltid står på, eller den kan kjøre på en cloudkey. Første generasjon cloudkey er bare 32-bit så den sliter litt når databasen når en viss størrelse, men det bør ikke være noe stort problem for et enkelt hjemmenettverk. Andregenerasjon cloud key er bedre, men koster også over dobbelt så mye.

 

Når det gjelder aksesspunktene så kan disse fint monteres på vegg eller liggende oppå for eksempel et skap eller en hylle, men resultatet blir best om de takmonteres. Selv har jeg aksesspunktet i stua liggende inni tvbenken og det fungerer helt ok.

 

Mottatt! Switch i teknisk rom vil vel bare bruke PoE til AP i første etasje, mens det er switch i 2etg som driver AP via PoE der?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Personlig så ville jeg funnet frem drillen og trukket kabel utvendig der det er behov. Et annet alternativ er å kjøpe et tredje aksesspunkt til kontoret og la dette koble seg trådløst til et av de andre. Ikke optimalt, men sannsynligvis godt nok bortsett fra at det ikke gir deg kabel til eventuelle utvendige kamera. Homeplug har jeg ingen erfaring med, så det alternativet vil jeg ikke uttale meg om.

 

Det stemmer. Switch i teknisk gir strøm til det ene aksesspunktet og den andre switchen gir strøm til det andre. Et annet alternativ er en us-8-150w i teknisk rom. Denne vil kunne gi strøm til aksesspunktet i første etasje og kunne drive en us-8 i andre etasje med poe+, som igjen vil kunne drive det andre aksesspunktet med poe. Du sparer et strømuttak, men til gjengjeld er 150w+switchen nesten dobbelt så dyr som 60watteren, så jeg ville holdt meg til 2x 60w ?

Lenke til kommentar

Jeg må undersøke litt nærmere om det er mulig å komme seg gjennom noe steder. Vi har jo kontakter på utsiden av huset, så ett sted må de komme fra.

Får eventuelt teste først og se om det blir helt sirup med den stasjonære på kontoret.

 

Apropos sikkerhet, vil dette bli et tryggere oppsett mot inntrengning, sammenliknet med mer tradisjonelle oppsett der man bare har en trådløs router? F.eks Airport Extreme i mitt tilfelle. Eller burde man bygge ut med en dedikert brannmur før USGen?

Lenke til kommentar

Så om hjemmenettet er på 50-60mbps, så burde det funke bra?

Ja, da skal det fungere helt fint.

 

En annen ting; hvis jeg vil sette opp et tilsvarende system hos pappa, kan jeg da fjernstyre/overvåke dette fra der jeg bor? Går det via cloud key?

Ja, det er mulig. Du setter opp nettverket til faren som en egen "site" (som er termen Ubiquiti benytter). Da kan du ha oversikt over både ditt eget nett og det som er konfigurert hos faren din. Ta en titt på Ubiquiti sine demosider. Oppe i høyre hjørne vil du se "FedexForum". Hvis du klikker på den, så vil du også få opp 'Office' og 'Outlets at Castle Rock' som tilgjengelige sites hvor du kan gjøre individuelle tilpassninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...