Gå til innhold

Hafslund slutter med Digipost [Ekstra]


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kaster meg på flertallet her - jeg er heller ikke noe fan av digipost/eboks. Mye av de som sendes ut kunne like gjerne vært sendt med vanlig epost.

 

Da det ble lansert følte jeg de på død og liv skulle dytte det på alle.

 

Difi skriver at f.eks. skatteoppgjør ikke kan sendes på vanlig epost, men hvorfor ikke? Jeg kan kanskje forstå det når det gjelder sensitive helseopplysninger, men er skatteoppgjøret virkelig SÅ sensitivt at man ikke kan bruke epost? Hvis man sammenlikner med vanlig papirpost så er jo ikke det spesielt sikkert. Pluss at skattelistene ligger jo åpent ute så tabloidavisene grafser i det og lager ranking av hvor rike kjendisene er :thumbdown:

Endret av ftw
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har Digipost og det er en fantastisk tjeneste.

Det er flott at man får tilsendt viktige brev i digitalt format og som kav være såpass viktige at det ikke holder bare med brukernavn og passord for å få lese de. Samtidig kan det jo spores om brevene er blitt lest.

Papir forsvinner så lett og det er ikke alltid at papirbrev kommer dit jeg oppholder meg.

Digitale kvitteringer kommer også dit for de som har aktivert dette på Digipost.

 

Men noen banktjenester trenger jeg ikke der, så jeg fatter ikke hvorfor Hafslund har brukt Digipost for sending av fakturaer.

 

Minuset med Digipost er at informasjonen kan forsvinne for deg. Du er ikke garantert at brevet blir lagret for evig og alltid. Med et stykke papir i hjemmet sitt, så kan man selv velge hvordan man tar vare på det. Er det verdt noe så tar man gjerne kopier, låser det inn, rammer det inn eller hva det måtte være. Hos Digipost så risikerer du at alt eldre enn nn år slettes automagisk. En stor ulempe spør du meg. Hva skjer/hvor lenge går det fra du slutter å betale for tjenesten til lagret info ikke er tilgjengelig lengre? Mange potensielle problemstillinger med en betalingstjeneste.

 

Med Digipost så risikerer man å lulle seg inn i at det ligger nok der neste gang jeg logger meg på. Så da velger man kanskje ikke å skrive ut noen kopi heller. Man kan aldri stole 100 % på en tredjepart. Med en papirlapp, så kan man finne den igjen i en bunke nedstøvede papirer fullt lesbart da bunken har holdt oksygenet litt ute selv 50 år senere, og sikkert mye mye lengre bakover i tid. Det finnes bøker fra 1800-tallet som sikkert er av god lesbar og holdbar kvalitet enda vil jeg tro.

 

Jeg blir garantert ikke eldre enn 120 år. Det er bare rikinger som har råd til slik livsforlengende pleie som noen skryter av at er bare få tiår inn i framtiden. Jeg tviler på at staten vil ta regningen for å ha livsforlengende behandling på eldre mennesker som ikke lengre står i den norske arbeidsstokken. Har man mye vondt i kroppen, så er det ikke sikkert at man vil leve så lenge heller, selv om de nok har knekket smertemedisinkoden før den livsforlengende koden (tror jeg).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De selger slike bokser på Elkjøp som lar deg flytte digitale filer over på papir. Koster fra 300 kroner og oppover.

 

Joda, men da blir det med tanken. At det skulle jeg jo ha gjort. Er det et artig dokument du har fått fatt i, så tar du gjerne en kopi (backup), men det samme kan man ikke si at folk ville ha gjort på det digitale plan. Årlig så mister folk mye data, og det er først da man lærer/våkner opp til at digital forvitring (tap) skjer både på den ene og på den andre måten.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Minuset med Digipost er at informasjonen kan forsvinne for deg. Du er ikke garantert at brevet blir lagret for evig og alltid. Med et stykke papir i hjemmet sitt, så kan man selv velge hvordan man tar vare på det. Er det verdt noe så tar man gjerne kopier, låser det inn, rammer det inn eller hva det måtte være. Hos Digipost så risikerer du at alt eldre enn nn år slettes automagisk. En stor ulempe spør du meg. Hva skjer/hvor lenge går det fra du slutter å betale for tjenesten til lagret info ikke er tilgjengelig lengre? Mange potensielle problemstillinger med en betalingstjeneste.

 

Med Digipost så risikerer man å lulle seg inn i at det ligger nok der neste gang jeg logger meg på. Så da velger man kanskje ikke å skrive ut noen kopi heller. Man kan aldri stole 100 % på en tredjepart. Med en papirlapp, så kan man finne den igjen i en bunke nedstøvede papirer fullt lesbart da bunken har holdt oksygenet litt ute selv 50 år senere, og sikkert mye mye lengre bakover i tid. Det finnes bøker fra 1800-tallet som sikkert er av god lesbar og holdbar kvalitet enda vil jeg tro.

 

Jeg blir garantert ikke eldre enn 120 år. Det er bare rikinger som har råd til slik livsforlengende pleie som noen skryter av at er bare få tiår inn i framtiden. Jeg tviler på at staten vil ta regningen for å ha livsforlengende behandling på eldre mennesker som ikke lengre står i den norske arbeidsstokken. Har man mye vondt i kroppen, så er det ikke sikkert at man vil leve så lenge heller, selv om de nok har knekket smertemedisinkoden før den livsforlengende koden (tror jeg).

Har du noen eksempler der informasjon bare forsvinner fra skyen?

Har du noe som helst linker å henvise til at Digipost kommer til å slette slike filer?

Om du er paranoid, så kan du jo laste ned filene fra digipost og lagre de selv, hvis du er så petter smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen eksempler der informasjon bare forsvinner fra skyen?

Har du noe som helst linker å henvise til at Digipost kommer til å slette slike filer?

Om du er paranoid, så kan du jo laste ned filene fra digipost og lagre de selv, hvis du er så petter smart.

Det fins en haug med skytjenester som har lagt ned tjenesten sin, pga. alt fra konkurs til at de har endret businessmodellen sin. Hvis det er en seriøs aktør får man gjerne en viss tid på seg til å hente ut dataene.

 

Eksempler er Wuala, som var en fin ende-til-ende-kryptert skytjeneste, som måtte legge ned. Et annet eksempel er Crashplan, som fortsatt eksisterer, men de la ned abbonementet sitt for privatkunder, og fokuserer nå på bedriftsmarkedet. Synd, for de hadde den beste backuptjenesten etter min mening. Ubegrenset lagring, mulighet for ende-til-ende-kryptering med egenlaget krypteringsnøkkel, og masse andre funksjoner for nerds.

 

Jeg kunne nevnt hundre eksempler til også, hvis man går lengre tilbake i tid :)

Endret av ftw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det fins en haug med skytjenester som har lagt ned tjenesten sin, pga. alt fra konkurs til at de har endret businessmodellen sin. Hvis det er en seriøs aktør får man gjerne en viss tid på seg til å hente ut dataene.

 

Eksempler er Wuala, som var en fin ende-til-ende-kryptert skytjeneste, som måtte legge ned. Et annet eksempel er Crashplan, som fortsatt eksisterer, men de la ned abbonementet sitt for privatkunder, og fokuserer nå på bedriftsmarkedet. Synd, for de hadde den beste backuptjenesten etter min mening. Ubegrenset lagring, mulighet for ende-til-ende-kryptering med egenlaget krypteringsnøkkel, og masse andre funksjoner for nerds.

 

Jeg kunne nevnt hundre eksempler til også, hvis man går lengre tilbake i tid :)

Sammenligningen med de tjenestene og Digipost er ikke mulig.

Forsvant filene uten noen form for varsel? Slik G hevder kan skje?

Eneste jeg vet om der filer ble holdt i arrest, var da eieren av Megaupload ble fengslet, uten noen sammenligning med Digipost for øvrig.

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler der informasjon bare forsvinner fra skyen?

Har du noe som helst linker å henvise til at Digipost kommer til å slette slike filer?

Om du er paranoid, så kan du jo laste ned filene fra digipost og lagre de selv, hvis du er så petter smart.

 

Du jeg mener at jeg så noe om at info kun lagres i n-antall år. Det var fryktelig lenge siden da, og er i grunnen det jeg baserer antakelser på. Det kan godt hende at antakelsene aldri innfrir, men poenget om at tredjepart er involvert står på veldig solid grunn. Om du da ikke har kopier så er du FUCK*D om det var viktig for deg å ikke miste det. Digiposts måte å forvalte sin tjeneste på får bli deres interne greie. Bare det å måtte forholde seg til en ekstra postkasse er nok for min del til å holde meg unna. I tillegg så skisserte jeg da potensielle ting som en tredjepart fint kan komme til å rote det til med. Er ikke det greit av meg da?

 

Man behøver av og til den lettere paranoide kompetansen også når man bygger tjenester, har du tenkt litt over det? Jeg anser meg selv ikke som paranoid på noen måte i forhold til Digipost :)

Du skal få lov å kalle folk paranoide om du har lyst :dremel:

 

 

 

Sammenligningen med de tjenestene og Digipost er ikke mulig.

 

Hvorfor er det ikke mulig?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store problemet med Digipost er to ting:

 

- Enda en postkasse å sjekke. Da kunder hos Hafslund fikk oftere purring beviser jo det at dette er et problem.

 

- Digipost har bare digitalisert enveisutsendelse. Dette er en enhveiskanal. Med fysisk post er det naturlig med fysisk svar. Med Digipost kan en ikke svare i samme kanal. Dette gjør Altinn og Nav korrekt og har digitalisert på en måte der en også kan svare på henvendelser i samme kanal. Digipost er rett og slett misforstått digitalisering.

Endret av 8OVI7VAB
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mange banker har nå inngått avtale med digipost, så da kan du godkjenne efaktura du får i digipost, i nettbanken din.

På samme måte som at du kan velge å godkjenne efaktura i enten vipps eller nettbanken din.

I dag får jeg varsel om ny eFaktura på e-post, deretter åpner jeg nettbanken, trykker på varselet om ny eFaktura og til slutt godkjenn. Ser ikke helt hvordan det å plugge inn Digipost i denne loppen skulle revolusjonere denne rutinen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Digipost er misforstått flytting av papir over til PDF/skjerm.

Ekte digitalisering er derimot det f.eks. NAV holder på med, gi brukerne enkel direkte tilgang til tjenester og skjema gjennom ID-porten innlogging.

 

Helt enig. Så hvorfor gjør de ikke akkurat det? Senest i dag fikk jeg melding om at NAV har sendt meg årsoppgave for 2018, som kan hentes i min e-Boks. De er fullt klar over at jeg kan hente dette hos NAV. Skulle tro de anstrengte seg for å gå over bekken etter vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det store problemet med Digipost er to ting:

 

- Enda en postkasse å sjekke. Da kunder hos Hafslund fikk oftere purring beviser jo det at dette er et problem.

 

- Digipost har bare digitalisert enveisutsendelse. Dette er en enhveiskanal. Med fysisk post er det naturlig med fysisk svar. Med Digipost kan en ikke svare i samme kanal. Dette gjør Altinn og Nav korrekt og har digitalisert på en måte der en også kan svare på henvendelser i samme kanal. Digipost er rett og slett misforstått digitalisering.

Du får jo varsel til din vanlige epost, når der er kommet noen brev til digpost.

 

Digipost er ikke ikke noen e-post i e-post forstand, så hvorfor sammenligner folk da det med e-post, er for meg ubegripelig. Det er en postkasse for å motta brev. Alternativet er å få brevene fysisk i postkassen, noe som ikke passer meg, da jeg oppholder meg 1500 km unna bostedsadressen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...