Gå til innhold

Google tilbyr oversikt over «alt» du har handlet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe jeg blir begeistret av å finne ut av! Jeg finner shoppinghistorikk tilbake fra 2013. I den grad jeg har behov for det, er jeg selv i stand til å oppbevare mine egne kvitteringer, uten at Google skal få anledning til gratis å utnytte informasjon om min shoppinghistorikk (for ikke å snakke om all den andre info'en fra meg de også utnytter.)

Ikke nok med det, men når jeg atter igjen går igjennom innstillingene min hos Google, viser det seg at de ved siste redesign har foretatt endringer i innstillingene mine, siden jeg sist sjekket disse en gang i høst. Endringer som er til fordel for dem selv selvsagt.

Akkurat det samme har jeg flere ganger observert hos Facebook også. Begge to er eksempler på Big Data bedrifter som utnytter folks likegyldighet, ubevissthet og kunnskapsløshet om disse tingene, mens de gjør som de vil med brukerdata til mange millioner mennesker, og slipper unna samfunnsplikter de i langt større grad burde ha. Det faktum at denne artikkelen kun har fått en tidligere kommentar siden den ble lagt ut i dag tidlig, sier litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe jeg blir begeistret av å finne ut av! Jeg finner shoppinghistorikk tilbake fra 2013. I den grad jeg har behov for det, er jeg selv i stand til å oppbevare mine egne kvitteringer, uten at Google skal få anledning til gratis å utnytte informasjon om min shoppinghistorikk (for ikke å snakke om all den andre info'en fra meg de også utnytter.)

Ikke nok med det, men når jeg atter igjen går igjennom innstillingene min hos Google, viser det seg at de ved siste redesign har foretatt endringer i innstillingene mine, siden jeg sist sjekket disse en gang i høst. Endringer som er til fordel for dem selv selvsagt.

Akkurat det samme har jeg flere ganger observert hos Facebook også. Begge to er eksempler på Big Data bedrifter som utnytter folks likegyldighet, ubevissthet og kunnskapsløshet om disse tingene, mens de gjør som de vil med brukerdata til mange millioner mennesker, og slipper unna samfunnsplikter de i langt større grad burde ha. Det faktum at denne artikkelen kun har fått en tidligere kommentar siden den ble lagt ut i dag tidlig, sier litt.

 

Men du får gratis epost av Google da, og gratis sosialt media av Facebook. Om du er misfornøyd med den gamle teorien om at "om noe er gratis er det du som er produktet" så må du nesten bytte til en løsning som du betaler for. Men klart, en "Facebook" variant som du betaler for, er nok ikke like befolket som gratis utgaven er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er ikke noe jeg blir begeistret av å finne ut av! Jeg finner shoppinghistorikk tilbake fra 2013. I den grad jeg har behov for det, er jeg selv i stand til å oppbevare mine egne kvitteringer, uten at Google skal få anledning til gratis å utnytte informasjon om min shoppinghistorikk (for ikke å snakke om all den andre info'en fra meg de også utnytter.)

Ikke nok med det, men når jeg atter igjen går igjennom innstillingene min hos Google, viser det seg at de ved siste redesign har foretatt endringer i innstillingene mine, siden jeg sist sjekket disse en gang i høst. Endringer som er til fordel for dem selv selvsagt.

Akkurat det samme har jeg flere ganger observert hos Facebook også. Begge to er eksempler på Big Data bedrifter som utnytter folks likegyldighet, ubevissthet og kunnskapsløshet om disse tingene, mens de gjør som de vil med brukerdata til mange millioner mennesker, og slipper unna samfunnsplikter de i langt større grad burde ha. Det faktum at denne artikkelen kun har fått en tidligere kommentar siden den ble lagt ut i dag tidlig, sier litt.

 

Men du får gratis epost av Google da, og gratis sosialt media av Facebook. Om du er misfornøyd med den gamle teorien om at "om noe er gratis er det du som er produktet" så må du nesten bytte til en løsning som du betaler for. Men klart, en "Facebook" variant som du betaler for, er nok ikke like befolket som gratis utgaven er.

Det er jo nettopp holdninger som din som er med til å understøtte utnyttingen til Google og Facebook. Det er hele forretningslogikken til Google og Facebook å tilby noe for å få mangedobbelt igjen, som de tjener store penger på og dessuten bruker i utviklingsprosessen videre fx innenfor kunstig intelligens. Jeg kan naturligvis angre på at jeg ikke valgte mail fra Get som jeg allikevel har fordi jeg har bredbånd og tv fra Get, men Gmail var mye lettere tilgjengelig den gang da man fremdeles håpet at Google "would do no evil". Å stille gratis epost til rådlighet er et gjennomtenkt grep fra Google. Det er heller ingen tilfeldighet at de ikke lenger sprer om seg med mottoet "do no evil"... (https://no.wikipedia.org/wiki/Don%27t_be_evil)

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe jeg blir begeistret av å finne ut av! Jeg finner shoppinghistorikk tilbake fra 2013. I den grad jeg har behov for det, er jeg selv i stand til å oppbevare mine egne kvitteringer, uten at Google skal få anledning til gratis å utnytte informasjon om min shoppinghistorikk (for ikke å snakke om all den andre info'en fra meg de også utnytter.)

De har jo allerede historikken din, det er jo ikke ny informasjon verken for deg eller de.

Om du ikke vil at Google skal ha kviteringene dine, så er det kanskje lurt å i første omgang ikke gi dem til de?

 

Det er sorteringen for deg som er ny, informasjonen har de alltid hatt.

Om de har eller kommer til å utnytte din shoppinghistorikk har lite med at de sorterer ut informasjonen fir deg.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp holdninger som din som er med til å understøtte utnyttingen til Google og Facebook. Det er hele forretningslogikken til Google og Facebook å tilby noe for å få mangedobbelt igjen, som de tjener store penger på og dessuten bruker i utviklingsprosessen videre fx innenfor kunstig intelligens. Jeg kan naturligvis angre på at jeg ikke valgte mail fra Get som jeg allikevel har fordi jeg har bredbånd og tv fra Get, men Gmail var mye lettere tilgjengelig den gang da man fremdeles håpet at Google "would do no evil". Å stille gratis epost til rådlighet er et gjennomtenkt grep fra Google. Det er heller ingen tilfeldighet at de ikke lenger sprer om seg med mottoet "do no evil"... (https://no.wikipedia.org/wiki/Don%27t_be_evil)

 

Det er ikke for sent.

Du kan fortsatt velge epost fra Get eller noen andre kommersielle tilbydere, og slette alle dine brukerdata hos Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...