Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komme seg ut av manager-avtale?


HilsenFraNilsen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en norsk artist, og jeg har inngått avtale med manager som jeg har hatt det siste halvåret.  Jeg er ikke fornøyd med han, og har allerede sendt han skriftlig melding om mislighold, og gitt han 30 dager til å rette opp i det (Vi har en versjon av den standarde Gramart kontrakten). 

 

Selv om han retter opp i misligholdet, så har jeg ikke lyst til å fortsette med han. Jeg stoler ikke på han, og tror jeg kunne gjort en bedre jobb selv som manager, eller at noen andre kunne gjort bedre arbeid. Jeg vil komme meg ut av forholdet så fort som mulig.

 

Under punkt 1 i avtalen står det at avtalen opphører 2 måneder etter varsel er sendt rekommandert til den annen part. 

 

Vil dette si at selv om jeg sier opp kontrakten i januar, så vil han fortsatt få betalt de orginale 15% helt til Mars?

 

Under 6.4 I kontrakten står det:

 

“I 3 måneder etter avtaleperiodens utløp har management rett til 5% av opprinnelig vederlag etter punkt 6.1 fra avtaler inngått i avtaleperioden.”

 

Før jeg inngikk avtale med manageren så tjente jeg allerede penger på Spotify og andre streaming tjenester. Er disse inntektene da inkludert i disse 5%, eller ville dette kun gjelde for inntekter tjent opp av avtaler han har fikset for meg i perioden vi har hatt kontrakten sammen? 

 

Håper noen kanskje har peiling eller erfaring med noe lignende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring på området, men ut fra ordlyden i 6.4 høres det ut som han skal ha 5% av opprinnelig vederlag fra avtaler han har bidratt til å inngå i hans avtaleperiode. Hvis du hadde en avtale med Spotify før du inngikk avtale med manageren så tror jeg det blir helt utenom.

Nå vet jeg ikke hva som står i 6.1 om hva som er opprinnelig vederlag, altså om det er deres samlede vederlag fra f.eks en fesival, eller om det er managerens opprinnelige vederlag, altså hans 15% om jeg forstår det rett. 5% av 15% er jo ganske lite om det er sånn det skal regnes.

I andre sammenhenger er gjelder oppsigelser fra utgangen av inneværende måned. Sjekk om det gjelder din avtale.

Lenke til kommentar

GramArts standardavtale er ikke offisielt tilgjengelig på nett, jeg antar du må være medlem for å få tilgang til den. Mine svar bygger på denne uoffisielle kopien. Du bør sammenligne den med din egen, og hvis det er forskjeller kan du ikke bygge på dette svaret.

 

1) Om avslutning

 

Avtalen slutter på dagen to måneder etter at rekommandert oppsigelse er sendt den andre. Sendes oppsigelse 26. desember løper avtalen frem til 26. februar. Oppsigelser sendt 28. - 31. desember løper til 28. februar.

 

I denne perioden løper avtalen videre som om den ikke var sagt opp, herunder har manager krav på fullt vederlag som avtalt i pkt. 6.1. Manager har ikke etter pkt. 6.1 krav på vederlag av inntekter "opptjent før avtaleperioden".

 

Er det avtalt 15 % vederlag av nettoinntekter fra gitte forhold skal manager ha 15 % vederlag frem til sluttdato.

 

2) "Ettervederlag"

 

Etter pkt. 6.4 kan manager kreve vederlag også etter avtaleperiodens utløp. Slik jeg leser bestemmelsen er dette aktuelt fordi en rekke inntekter innvinnes etter avtaleutløp, selv om avtalen er inngått under avtaleperioden.

 

Dersom avtalen løper fra 1.1.18 til 28.2.19 (inklusive oppsigelsestid) vil manager frem til 28.4.19 ha rett til x % av vederlaget når artisten i perioden 1.3.19-28.4.19 får inntekter fra en avtale inngått mellom 1.1.18 og 28.2.19.

 

Hvis Spotify-avtalen ble inngått 31.12.17 vil manager kunne ha krav på vederlag for denne i perioden 1.1.18-28.2.19 (avhengig av hva som er avtalt under pkt 6.1), men ikke etter 28.2.19.

 

Legg merke til at prosentsatsen er prosent av vederlaget, ikke av grunnlaget. Hvis det er fylt ut 5 % vil det antagelig være en skrivefeil. 5 % av 15 % er 0,75 %.

 

3) Forskjellen på oppsigelse og heving

 

Hvis du hever avtalen slutter avtalen å ha virkning umiddelbart etter at hevingserklæringen er kommet frem til motparten. Det gjelder ingen oppsigelsestid og ingen vederlagsrett. Heving avslutter avtaleforholdet straks, og kravet for heving er "vesentlig mislighold", dvs. at det er sterkt urimelig å forvente at avtaleforholdet fortsetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...