Gå til innhold

Homeplug/strømadapter er treg for nett, men ikke spill


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ZYXEL PLA5456 AV2000 MIMO PowerLine for ca 2 år siden og den adapteren fungerte helt perfekt.

Plutselig så begynte jeg å få tregt og dårlig Internett. Nettsider bruker lang tid på å laste inn, spotify sier at jeg er offline, men online spill fungerer helt fint. 

Alle lysene på adapteren lyser grønt, så jeg vet ikke hva som er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det har med homeplugen å gjøre? Den bør ikke skille på ulike typer trafikk.

 

Gjør som Mr D foreslår koble PC rett i ruter/modem. Har du samme problem da, har det med PCen å gjøre.

 

Første mistanke for meg når du beskriver problemet er malware. Søk gjennom PC med antivirusprogram og Anti-Malware program.

 

Synes LMH1 hopper til konklusjon litt i overkant raskt... Uansett ikke vanlig at slikt utstyr "slites ut".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes LMH1 hopper til konklusjon litt i overkant raskt... Uansett ikke vanlig at slikt utstyr "slites ut".

Vertfall slik var min erfaring når jeg hadde det over 5 år siden, utstyret blir varmt, særlig hvis det er flere stikkontakter man kobler til.

Har man gjemt homepluggen bak skapet med liten plass og med mye støv er det ekstra ille.

Lenke til kommentar

Hvis problemet kun er tilstede ved bruk av Powerline og ikke med kabel rett i ruter må du forsøke å isolere årsaken.

 

Tror på en ukjent støykilde som andre har kommentert her. Slike bokser er jo bare radiosendere/mottakere som bruker elkabelen som transmisjonslinje. Og radiosamband påvirkes lett av støy.

 

-Står begge adaptere rett i veggkontakten og ikke på skjøteledning? Skjøteledninger gir svært uforutsigbart resultat.

-Er adapterene tilkoblet samme kurs eller på 2 forskjellige kurser? 

-Står alle støpsler på kursen(e) godt i?

Forsøk evt flytte adapterene til samme kurs og se om problemet fremdeles er til stede.

Prøv evt. å fjerne alt annet enn de 2 Powerline-adapterene fra kursen(e). 

Er problemet fremdeles til stede? Hvis nei, sett inn støpsel for støpsel helt til du ser problemet oppstå.

 
Finnes det "konkurrerende" sendere/mottakere bak samme strømmåler?
 

-Er varmeovner, kjøleskap, switchmode-power (PC-power, ladere) eller andre støykilder tilkoblet på samme kurs(er)? 

-Er disse (og evt annet utstyr) evt. tilkoblet gjennom Powerline-adapterene og ikke i støpselet ved siden av? 

Dette er et poeng siden adapterene inneholder filtre som reduserer støy inn på kabelen.

 

-Er det gjort noe nytt med anlegget i det siste - feks. montert ny strømmåler, filtre, overspenningsvern eller annet?

 

Ikke la adapterene bli overopphetet - er de fulle av støv slik som i LMH1s tilfelle, så ta de ut av støpselet og støvsug/blås de rene.
Monter de slik at de får kjøling, ikke bak et skap. For høy temperatur over tid kan nok fint skape driftsforstyrrelser eller ta knekken på slike dingser som typisk er tilkoblet 365 dager i året.

Lenke til kommentar

Brukte lenge en slik homeplug for å få nett til rommet mitt før, fungerte helt greit, men hadde veldig dårlig nett fra før, så lag og dårlige hastigheter var det uansett :p

 

Tenkte å bruke den samme homeplugen i nye huset til IPTV over fiber, men det fungerte veldig dårlig. Veldig mye støy i bildet og mista det ofte helt, har ikke testa til PC nå siden jeg ikke hadde behovet, men var nok definitivt en del støy og dårlig signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...