Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Soting" av baklykter...


HyperPhreak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lov til en viss grad. Jeg har tidligere fått godkjent "hjemmesotede" lykter. Noen biler kommer med originalt "sotede" lykter. Men lyktene skal lyse minst så-og-så kraftig, og ett sted på dem må det være refleks. Mange pleier bare feste en ekstra refleksbrikke i nærheten av lykten i stedet.

 

Hvorfor ikke høre med f.eks Biltilsynet?

 

 

EDIT: brukte spray.

Endret av bdd
Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør så hold boksen i bevegelse! En slags strykende bevegelse som både starter og slutter utenfor det du skal lakke. Første bud er altså: Hold boksen i bevegelse hele tiden!

 

Har litt lyst til å sote baklyktene på bilen min jeg også (har tross alt svart bil). Noen som vet om baklyktene fra 91-92 scorpio (de originalsota lyktene) passer rett over på eldre modeller? Det hadde jo vært meget lettvint for meg =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min bil var stoppet av Onkel engang, teknisk kontroll.

Der påpekte dem lakkerte lykter, visker og klistremerke i frontruta.

 

* Viskeren var bygd om til mono visker og da jeg forklarte han at den tar hele ruta så holdt han kjeft.

* Jeg kjører med solskjermene nede og de dekker mere sikt enn klistremerket, holdt kjeft der også

* Lyktene har jeg fått skriftlig godkjennt av politi da damen som skrev under ikke hadde så veldig peil .

 

Kort fortalt. Jeg hadde linselykter i grillen før som lyste blått og lilla avhengig av vinkelen, ble stoppet og fikk pålegg å fjerne de og vise bilen på politistasjonen innen 3 dager. Ba om skriftlig bekreftelse av politiet at lysene mine var OK. Fikk det og da jeg viste han den bekreftelsen så hadde han ikke noe å ta meg på..

 

Kjørte videre, ingen problemer :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
* Viskeren var bygd om til mono visker og da jeg forklarte han at den tar hele ruta så holdt han kjeft.

* Jeg kjører med solskjermene nede og de dekker mere sikt enn klistremerket, holdt kjeft der også

* Lyktene har jeg fått skriftlig godkjennt av politi da damen som skrev under ikke hadde så veldig peil .

Var det du som var sjefs råneren!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Er det ikke lov å kjøre med solskjermene nede!?

Ta og les innlegget ordentlig. De kritiserte klistremerket hans, men solskjermen rekker lengre ned og dekker mer av utsikten/oversikten enn klistremerke så da har de ikke noe de skulle ha sagt da det gjelder klistremerket! Sånn som jeg har forstått det iallefal..!

Endret av Leffy
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

hmm.. fikk påpekning på dette av biltilsynet jeg... sota baklyktene min hjemme... var ikke særlig mye, og resultatet var perfekt, men de sa det at så lenge det ikke er originalt, så er det heller ikke lov... akkurat som de sa med rute sotinga mi (framrutene) .. der var det ikke lov til å sette på 1 eneste % så lenge rutene ikke var produsert og bilen typegodkjent med så mørke ruter... men det er hva de her nede da!

 

 

 

Dan

Lenke til kommentar

En måte å gjøre dette på er å bruke sort damestrømpe rundt lykta/lyktene. Man kan eventuelt bruke en syltestrikk eller lignende for å holde strømpen på plass. I mange tilfeller sitter strømpen fast bare ved å presse den litt inn langs kanten. Kan også løsne lyktene litt for å få det på plass. Blir litt jalla, men det er en mulighet, og det synes ikke fra litt avstand. :)

 

Tilsynet er strenge der jeg kommer fra, og jeg vet om flere som har måttet bytte lykter til orginale igjen for visning.

Hvis biltilsynet påpeker det er det jo bare å røske av strømpen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enig med Morcan, jeg har hatt fantastisk gode resultater med sort strømpe bukse, ser slettes ikkje jalla ud, fikk veldig mye skryt av kompiser som syntes det så bra ut.

 

Du tar av lykta og ut pære innsatsen, trer lykta inni strømpa og knytter på baksiden, også lager du hull så pærene går inni igjen.

 

Veldig enkelt og billig, lett å ta av når du blir stoppet, og enkelt å regulere mørkheten da det bare er å legge på mer lag viss de blir for lyse.

 

Mvh: FI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...