Gå til innhold

Bestilling av UniFi-produkter til hjemmenettverk (OBS: tre boenheter)


Anbefalte innlegg

I forbindelse med ferdigstilling av hus, får jeg nå endelig fiber i veggen til tirsdag. I denne forbindelse må jeg bestille utstyr til hjemmenettverket, hvor jeg tidligere har fått anbefalt Ubiquiti UniFi.

 

Huset er bestående av følgende:

• Hovedhus på to etasjer - 270 m²

• To stk leiligheter á 62 m²

 

I hver etasje, samt hver leilighet, har jeg tenkt PoE og ikke ordinær strømtilkobling. Der hvor AP-ene er tenkt plassert, går det trekkerør til dataskap/sikringsskap hvor det er tenkt at switchen skal være. Lurer derfor på om følgende oppsett vil være tilstrekkelig:

 

1 stk UniFi Switch 8 Porter 60w  

4 stk AP AC Lite (én til hver etasje i hovedhus samt til hver leilighet)

1 stk Cloud Key

 

Nå har denne switchen kun 4 stk PoE-porter, men jeg kan vel bruke en injektor til en av AP-ene - eventuelt til Cloud Key-en (?).

 

Ellers så har jeg sett at man også får et trådløst tilgangspunkt til veggmontering som denne her. Kunne dette vært et bedre alternativ i for eksempel leilighetene, kontra AP AC Lite?

 

Tenkte å få bestilt dette fortløpende, så setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel gå greit slik du skisserer, men husk også at det finnes alternativer hvor du får strøm i alle porter. Sett opp mot at huset fort kostet noen millioner, så er det neppe en tusenlapp fra eller til som velter lasset.

 

Er det forresten noe form for rack-montering som blir mulig i dette dataskapet?

Det er snakk om gjeld til pipa her altså, så alle tusenlapper teller! Men forstår selvsagt poenget og fornuften bak det alternativet, så da legger jeg nok til den 150w-utgaven i listen isteden. Takk  :thumbup:

 

Det er muligheter for rack-montering i dataskapet. Noe spesielt du hadde i tankene her?

 

Når det gjaldt type AP; noen som har en formening om man går for for eksempel AP AC Lite eller en slik AP In-Wall?

 

Og er det noe poeng med et enkelt hjemmenettverk av dette slaget, å ha Security Gateway og/eller en router?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har ingen erfaring med in-wall, men bruker Lite hjemme og de fungerer utmerket. Min første tanke er at om du går for AP som er montert i veggen er at du da gjerne låser deg til en formfaktor. Med AP montert på vegg / tak kan du oppgradere disse på sikt uten å være redd for at de har nøyaktig samme mål som eksisterende.

 

Jeg ville selv gått for en USG. Da har du full kontroll på alle ledd.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med in-wall, men bruker Lite hjemme og de fungerer utmerket. Min første tanke er at om du går for AP som er montert i veggen er at du da gjerne låser deg til en formfaktor. Med AP montert på vegg / tak kan du oppgradere disse på sikt uten å være redd for at de har nøyaktig samme mål som eksisterende.

 

Jeg ville selv gått for en USG. Da har du full kontroll på alle ledd.

 

Også veldig fornuftig - en del enklere å bytte ut noe som er montert på og ikke i. Da stryker jeg In-Wall  :thumbup:

 

Jeg har forsøkt å lese om USG-en og hva jeg kan få ut av den, men ikke helt forstått det. Det er rett og slett en router som gir deg mer kontroll og sikkerhet slik jeg har lest, men hva konkret bruker man den til?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Også veldig fornuftig - en del enklere å bytte ut noe som er montert på og ikke i. Da stryker jeg In-Wall  :thumbup:

 

Jeg har forsøkt å lese om USG-en og hva jeg kan få ut av den, men ikke helt forstått det. Det er rett og slett en router som gir deg mer kontroll og sikkerhet slik jeg har lest, men hva konkret bruker man den til?

 

Du bruker den som en hvilken som helst annen router. Alt av portåpninger, dhcp-reservasjoner og slikt gjør du da via cloud keyen. I tillegg får du haugevis av statistikk på internettbruken om du synes sånt er interessant. Du kan også sette opp VPN f.eks.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om du skal trekke kabel til f.eks tv/stereo etc. Anbefaler å kable litt mer enn kun til AP.

Da kan 8 porter fort bli snaut.

 

Ellers enig med de som anbefaler USG, da kan du jo enkelt kjøre ulike VLAN i leilighetene. Kan også begrense båndbredde pr nett osv.

 

/Blouberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om gjeld til pipa her altså, så alle tusenlapper teller!

Ser den, men hvis dere får gjeld til pipa, så er det neppe nettverksutstyret som har hovedansvaret.

 

 

Det er muligheter for rack-montering i dataskapet. Noe spesielt du hadde i tankene her?

Ja, hvis du kan montere i rack (19") så hadde jeg nok først som sist kjøpt utstyr som er beregnet for rack.

 

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-unifi-switch-16-us-16-150w-276206

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-unifi-usg-pro-288285

 

Her må det absolutt påpekes at USG-PRO er overkill for ditt bruk, det er ene og alene at den er mer egnet for rack som er argumentet. Hvis det er så snaut med tusenlapper at dette går på bekostning av middag til barna, så bør du heller gå for vanlig USG.

 

Som det blir nevnt her så synes jeg også at 8 porter er snaut for et helt hus. Skal du ha utleieenheter i tilleg så bør du beregne to punkter per enhet; en for AP og en veggkontakt slik at leieboer om ønskelig kan få kablet nett.

 

Jeg hadde naturligvis også strukket minst ett punkt til hvert rom i "eget" hus, i tillegg til punkt for alle AP. I tillegg hadde jeg også laget et punkt for AP utendørs, slik at uteområder får god dekning.

 

 

Og er det noe poeng med et enkelt hjemmenettverk av dette slaget, å ha Security Gateway og/eller en router?

Ja, særlig hvis du skal ha leieboere så blir dette et åpenbart valg. Da kan du enkelt lage egne VLAN for hver leieboer, og de kan få hver sin (egen) SSID knyttet mot sitt VLAN.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Da går jeg til bestilling av utstyret. Takk for all hjelp :-)

 

Det endte med:

1 Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W

4 Ubiquiti Unifi AP-AC Long Range

1 Ubiquiti Unifi USG Security Gateway

1 Ubiquiti UniFi Cloud Key

 

Fett oppsett! Husk å registere deg som beta-bruker så du får tilgang til siste firmware (som ikke er i GA).

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har omtrent samme utfordringer som trådstarter. Hus på 270 m2 (90m2 pr etg)+ garasje. Jeg trenger 1 punkt i utleiedel (kjeller), 1 punkt i 2 etg, og 1 punkt i garasje. Alt er kablet fra stue i hovedetg hvor internett (fiber våren 2019) kommer inn. Jeg har 2 cat6 til loft hvor den ene går i PS4. Den andre skal brukes til AP + dekoder når jeg får altibox til våren.

 

Spørsmål:

  • Klarer jeg med Ubiquiti Edgerouter 5-Port PoE i hovedetasjen? 3 PoE porter til AP, en port til loft (tv) og en til tv i stue.
  • Holder det med 3 stk Ubiquiti UniFi AP, AC PRO? 1 til utleiedel, 1 til loft og 1 til garasje?  Klarer ruteren å kjøre AP`ene uten strømforsyning?
  • Ubiquiti UniFi AP, AC PRO er det 2 LAN porter, kan jeg da kable videre fra AP til eks dekoder (altibox)? 
  • Bør jeg gjøre det annerledes, hvordan?
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg har omtrent samme utfordringer som trådstarter. Hus på 270 m2 (90m2 pr etg)+ garasje. Jeg trenger 1 punkt i utleiedel (kjeller), 1 punkt i 2 etg, og 1 punkt i garasje. Alt er kablet fra stue i hovedetg hvor internett (fiber våren 2019) kommer inn. Jeg har 2 cat6 til loft hvor den ene går i PS4. Den andre skal brukes til AP + dekoder når jeg får altibox til våren.

 

Spørsmål:

  • Klarer jeg med Ubiquiti Edgerouter 5-Port PoE i hovedetasjen? 3 PoE porter til AP, en port til loft (tv) og en til tv i stue.
  • Holder det med 3 stk Ubiquiti UniFi AP, AC PRO? 1 til utleiedel, 1 til loft og 1 til garasje?  Klarer ruteren å kjøre AP`ene uten strømforsyning?
  • Ubiquiti UniFi AP, AC PRO er det 2 LAN porter, kan jeg da kable videre fra AP til eks dekoder (altibox)? 
  • Bør jeg gjøre det annerledes, hvordan?

 

 

Jeg lar de andre her ta seg av hva som fungerer og ikke fungerer. Fjernet også "Løst"-taggen slik at du kanskje slipper å starte ny tråd.

 

Det eneste jeg kan legge til, er å kable videre fra AP. Dette fungerer fint, men dobbeltsjekk med din leverandør av fiber når det gjelder dekoder. Sier dette fordi du nevner Altibox, og min svoger fikk kun til TV-en og Internett samtidig hvis han brukte en Altibox AP. Det var et eller annet med å støtte TV-signaler osv. Bare tenkte å skyte dette inn, så du ikke får deg noen kjedelige overraskelser når alt skal kobles sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...