Gå til innhold

Danmark har gått fra 14 kullkraftverk til 6200 vindmøller, men har fortsatt et el-nett i toppklasse [Ekstra]


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ingen referanser til prisen for sluttbruker... Hva kostet 1kwh i 1980 vs idag? Snittpriser i f.eks. 2018 penger. Og da mener jeg ikke bare selve strømmen, men hva forbruker faktisk må ut med (inkludert skatt, avgift, fast-ledd etc.).

 

Prisar og avgifter har gått opp i alle land. Fyrste google-treff er dette. Ser ikkje ut til å vere korrigert for prisstigning:

https://www.ssb.no/a/samfunnsspeilet/utg/200804/10/tab-2008-10-08-01.html

 

Frå 1980 til 2006 4-dobla prisen seg i Danmark, og han 5-dobla seg i Noreg i same tidsrom. Gjorde ein kjapp sjekk mot Eurostat, og det ser ut til at status er ca den same no.

Lenke til kommentar

Min kollega bor i Danmark, han er ung og er ene forsørger for sin familie. Han sliter med elektrisitet regningen.

 

Som han sier, "Skru på tørketrommelen" 10kr, de fyrer med pellets fordi strøm er alt for dyrt.

 

Han er fra Norge så stor overgang for han, tenkte nesten ikke på strøm regninga i Norge. For meg koster det kanskje en 1.5kr for en tur med tørketrommelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...