Gå til innhold

Strøminnstillinger Win10 - hjelp!


G

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ikke så veldig entusiastisk i alle slags finmikkings innstillinger for Windows. Derfor spør jeg dere som har erfaring.

 

- Bærbare PC, merke HP

 

- kjøpt nytt batteri fra ebay, i forsøk for å løse det

 

- De første timene så oppfører batteriet seg eksemplarisk

 

- Nå noen dager senere så er bærbar PC tilbake til samme oppførsel som det gamle batteriet jeg antok at var gåent.

 

Dvs. den går hyppig tilbake i dvale. Det er hele problemstillingen. Så nå mistenker jeg mer at problemet ligger på en eller annen Windows 10 innstilling. Selvsagt så er feilsøking alltid flersidig, så det kan jo fortsatt i verste fall være at ebay batterikvaliteten er nesten like dårlig som det batteriet jeg antok var gåent.

 

Regner med at det er nødvendig å poste skjermdumper av innstillinger. Men om noen kan peke på en spesifikk innstilling så hjelper kanskje det enda raskere enn jeg får produsert disse skjermdumpene. Skjermdumper kommer i videre innlegg i fra meg om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tredje feilkilde kunne jo eksempelvis ha vært strømforsyningen, at den stopper å levere strøm?

 

Mener også at jeg har sett en mye mer avansert detaljinfo om strøminnstillinger enn den nå presenterte et eller annet sted i systemet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tilleggsinfo (tror denne kan være vesentlig for forståelse av ting, uten at jeg helt forstår det enda):

Jeg har greid å holde meg vekk fra dvalemodus ved å ha en youtube musikkvideo spillende i bakgrunnen, selv på det andre gamle originale batteriet som tok den i dvale veldig hyppig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker dette. Det er sjelden jeg har strømbortfall fra nettstrømmen.

 

 

A: Om batteriet tvinges å slå inn, så vil skjermen gå av etter 3 min.

 

B: Om batteriet tvinges å slå inn, så vil PC gå i dvale etter 1 time.

 

 

Altså hvorfor går PC så i dvale i "hytt og gevær" istedetfor forventet skjermsparemodus?

 

Kan det være noe galt med batteriene, begge to? Kan det være noe galt med "transformatoren" (strømforsyningen)? Altså hvorfor oppfører det seg ikke slik som innstillingene tilsier?

 

Hva er forventet oppførsel dersom batteriene står på innstilling "Never" da? Vil PC-en da bare reboot'e?

 

C: En laptop skal normalt kunne driftes uten at batteripakken står i også. I et slikt scenario regner jeg med at PC-en brutalt ville mistet ting fra minnet og reboot'et ved strømutfall.

 

(Jeg blir utilgjengelig til å lese svar til julen starter)

 

 

 

 

post-30484-0-00317000-1543912236.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Har ikke så mye tips til deg, men jeg har en windows 10 sak som gjør det samme. Har slått av alt av dvalemodus, både på batteri og på vanlig strøm, men den går fortsatt i dvale etter noen dager. Tror Win10 er "smart" nok til å gå i dvale uansett hva man setter den til. Virker slik på meg ihvertfall..

 

Jeg har også fått utvidet tiden en del ved å deaktivere skjermsparer også, men er ganske umulig å stoppe den helt fra å gå i dvale.

Lenke til kommentar

Tja, er kanskje ikke heeelt utenkelig noe galt med strømforsyningen. Men hadde nok uansett skrudd av skjermbeskytter og alt, både for når den er koblet til strøm, og samme med batteri, bare for å forhindre at softwaren kan feiltolke når du er koblet til strøm eller ei. 

 

Hadde f.eks strømadapteret tidvis kuttet, så hadde naturligvis PCen kicket inn batteriet, go dermed skrudd den av etter en time. 

 

Videre så hadde jeg nok også prøvd uten batteripakke. Hadde strømadapteret fungert fint, så leverer den nok strøm til maskinen uansett last. Hvis ikke vil du få umiddelbar repsons uten batteriet, og maskinen skrur seg umiddelbart av. 

 

Edit: Og så lurer jeg på litt selv hvor det ble av alle de andre power-planene. Som det tydelig står, så skal man kunne velge mellom flere, men som på de fleste Win10 maskiner, så virker det som om "balanced" er eneste valget. Litt snodig, selv om det ikke nødvendig hadde løst problemet. 

 

Generelt veldig missfornøyd med Win10 og funksjoner som blir borte, mindre kontroll på hva som skjer osv... 

Sånnsett så mener jeg fortsatt Vista kanskje var favoritten, hvor det bugnet av muligheter. Win7 om man bryr seg om effektivitet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...