Gå til innhold

Kan et AS brukes til hva som helst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som tittel sier, Kan et AS foretak drive med hva som helst?

 

Prøvd og bli litt klokere på Google, men får liksom ikke noe konkret svar, så kanskje noen her veit? ☺

Ja, så fremt det er å anse som næringsvirksomhet, selskapet er opprettet og drives i henhold til aksjeloven, og selve virksomheten er lovlig, så kan det drive med nær sagt hva som helst.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg lager et case her nå.

Jeg er lei av jobben jeg har nå og lyst til og prøve No nytt.

Det jwg har lyst til er og kjøre skogsmaskin, men det koster litt og få kjøpt en så man får kommet igang.

 

Mutter og onkel har en foretningsgård som da jeg og 3 andre vil arve etterhvert. Vil jeg kunne ansettes hos Di for og "løse" pengeproblemet med og få kjøpt meg en maskin og få kommet igang?

Lenke til kommentar

Så hvis jeg lager et case her nå.

Jeg er lei av jobben jeg har nå og lyst til og prøve No nytt.

Det jwg har lyst til er og kjøre skogsmaskin, men det koster litt og få kjøpt en så man får kommet igang.

 

Mutter og onkel har en foretningsgård som da jeg og 3 andre vil arve etterhvert. Vil jeg kunne ansettes hos Di for og "løse" pengeproblemet med og få kjøpt meg en maskin og få kommet igang?

Hvis gårdsforetaket eier midler til å kjøpe en skogsmaskin, ja... Dette er mulig helt uavhengig av om du ansettes der eller ikke. Beskriv litt nærmere hva du egentlig lurer på.

Lenke til kommentar

Altså jeg ville jo i utgangspungtet starte for meg selv, men som alltid er det jo penger det står på. Banken ville stille med peng hvis jeg kikke på leasing avtale på NY maskin (altså oppunder 4mill) men di ville ikke gi meg 850k til og kjøpe en brukt (noe jeg har mest lyst til).

 

Derfor prøver jeg og finne andre måter og få "finansiert" 850k på, altså gjennom gårdsfåretaket hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Altså jeg ville jo i utgangspungtet starte for meg selv, men som alltid er det jo penger det står på. Banken ville stille med peng hvis jeg kikke på leasing avtale på NY maskin (altså oppunder 4mill) men di ville ikke gi meg 850k til og kjøpe en brukt (noe jeg har mest lyst til).

 

Derfor prøver jeg og finne andre måter og få "finansiert" 850k på, altså gjennom gårdsfåretaket hvis det er mulig.

Banken vil gi deg ~4M NOK til leasing av maskin uten salgsverdi, men ikke 850 000 til en brukt en? Snodig.

 

Ja, du kan sikkert få lån gjennom gårdsforetaket, men det vil i så fall være fordi gårdsforetaket har penger, ikke fordi det er et foretak.

Lenke til kommentar

Gårdsforetaket har di pengene på bok, trenger ikke spørre banken om lån gjennom dem

 

edit: vil di andre arvingene kunne ha noe og si mot det når den tid kommer hvis mutter og onkel godtar det på nåværende tidspungt? og hvis jeg faktisk skulle klare og tjene opp noen kroner, åssen blir det da gjort det det blir flere om "beinet"?

Endret av Trondz1
Lenke til kommentar

edit: vil di andre arvingene kunne ha noe og si mot det når den tid kommer hvis mutter og onkel godtar det på nåværende tidspungt?

Hvis dere er f. eks. fire arvinger, vil hver av arvingene komme til å eie 1/4 av selskapet og derfor på en måte 1/4 av skogmaskinen.

 

og hvis jeg faktisk skulle klare og tjene opp noen kroner, åssen blir det da gjort det det blir flere om "beinet"?

Så lenge fortjenesten blir utbetalt til deg som lønn fra gårdsforetaket, vil de pengene fortsette å tilhøre deg, uavhengig av om moren din og onkelen din dør.

Lenke til kommentar

Er jo mulig og lease til brukt utstyr også, men banker er banker, har du hørt med de som spesialiserer seg på maskinleasing? Dog bør du tenke litt på om en slik maskin til 850k kanskje er for billig, nedetid og reparasjon av slikt utstyr er horribelt dyrt så sjekk tilstanden nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...