Gå til innhold

Spirende valutatrader - et par nybegynnerspørsmål.


BenWhittaker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ble gjennom kryptovalutaboblen introdusert for trading. Etter å ha tradet kryptovaluta en periode ønsker jeg å undersøke tradisjonelle valutamarkeder nærmere, og har i den anledning noen amatørspørsmål.

 

Hvilke platformer er pålitelige og solide til å gjennomføre transaksjoner, bids, asks, den delen? Fint hvis man for eksempel kan «scale» ut av en posisjon.

 

Hvilke «brokers» er pålitelige og bra?

 

Jeg har drevet en del med kryptovaluta og har kjøpt og solgt på flere forskjellige exchanges uten nevneverdige problemer, men jeg lastet ned MT4 og skjønte ikke en pøkk, ikke en gang hvor jeg plasserer ordre...

 

Er veldig takknemlig for alle svar, dette er en helt ny verden for meg.

 

Ben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg unngått CFD-handel i det lengste. Av flere grunner, men spesielt fordi det er megleren din som er motpart i alle handlene. Du må stole på at kursene de stiller er riktige, og at de forholder seg til marginbetingelsene du er forelagt osv. Bid-ask-spreaden er som regel også altfor høy. Og det koster ofte mye å ha posisjoner over lengre tid. Det er nok ikke helt uten grunn at CFD-handel er forbudt i USA.

 

Hvis jeg skulle handlet valuta så ville jeg gjort det med en marginkonto, enten i Norge (f.eks Netfonds, DNB osv.) eller i USA - avhengig av hva du ønsker å trade. Eller, aller helst, via terminkontrakter (futures), men dette eksisterer bare på enkelte valutapar. Disse to alternativene forutsetter trolig at du har *minst* 100-250k kroner tilgjengelig.

 

Uansett hva du velger så må du sette deg ekstremt godt inn i produktene du handler.

 

Jeg tror forresten sannsynligheten for at du klarer å tjene penger på kortsiktig valutahandel over tid er tilnærmet null. Hva er det som får deg til å tro at du klarer å forutse bevegelsene i valuta-parene du vil handle i? Konkurransen er ekstrem.

 

Vær også obs på at du lager et helvete for deg selv med skattemeldingen. Og at hvis du driver med trading i stort omfang så blir det regnet som næringsinntekt. Gjelder også innen krypto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg unngått CFD-handel i det lengste. Av flere grunner, men spesielt fordi det er megleren din som er motpart i alle handlene. Du må stole på at kursene de stiller er riktige, og at de forholder seg til marginbetingelsene du er forelagt osv. Bid-ask-spreaden er som regel også altfor høy. Og det koster ofte mye å ha posisjoner over lengre tid. Det er nok ikke helt uten grunn at CFD-handel er forbudt i USA.

 

Hvis jeg skulle handlet valuta så ville jeg gjort det med en marginkonto, enten i Norge (f.eks Netfonds, DNB osv.) eller i USA - avhengig av hva du ønsker å trade. Eller, aller helst, via terminkontrakter (futures), men dette eksisterer bare på enkelte valutapar. Disse to alternativene forutsetter trolig at du har *minst* 100-250k kroner tilgjengelig.

 

Uansett hva du velger så må du sette deg ekstremt godt inn i produktene du handler.

 

Jeg tror forresten sannsynligheten for at du klarer å tjene penger på kortsiktig valutahandel over tid er tilnærmet null. Hva er det som får deg til å tro at du klarer å forutse bevegelsene i valuta-parene du vil handle i? Konkurransen er ekstrem.

 

Vær også obs på at du lager et helvete for deg selv med skattemeldingen. Og at hvis du driver med trading i stort omfang så blir det regnet som næringsinntekt. Gjelder også innen krypto.

Takk for et veldig godt svar!

 

Det høres ut som om jeg holder meg unna CFD-handel. Jeg skal definitivt sjekke ut Netfonds og Dnb sine Marginkonto-alternativer. Og ja, jeg kommer til å bruke mye tid på å sette meg inn i det jeg evt kommer til å trade.

 

Årsaken til at jeg ønsker å forsøke er at jeg har greid å trade profitabelt i et års tid med kryptovaluta. Hovedsaklig day-/swingtrading uten bruk av leverage. Jeg har en plan og er par forskjellige strategier jeg har laget som har fungert godt. Jeg har backtestet manuelt på tradisjonell valuta ved å gå tilbake i tid på Tradingview (som jeg bruker til charting) og det fungerer også her, men må bruke leverage pga lavere volatilitet. Glemte nevne det, men 90% av det jeg gjør (pr i dag) er teknisk analyse - lite makroøkonomi.

 

Men ja, takk igjen for fin input. Del gjerne her eller på PM om du har erfaring og ønsker å dele.

 

Edit:

Skatten var er helvete når jeg ikke hadde ført nøye underveis. Nå gjør jeg det, og det er litt arbeid, men veldig verdt det til slutt.

 

Ben :)

Endret av BenWhittaker
Lenke til kommentar

Valutahandel er ikke et sentralisert marked, så jeg er svært skeptisk til å handle kortsiktig på margin med en megler i spotmarkedet. Da ville jeg heller handlet terminkontrakter som nevnt av kugacun.

 

Jeg antar at du ikke har spesiell interesse av valuta siden du handler teknisk, så da ville jeg vurdert å handle for eksempel råolje på CME. Eventuelt indekskontrakter (NQ, ES, YM, etc.). Har hørt om Tradingview, så vil tippe du finner en amerikansk nettmegler som støtter disse. Alt jeg nevner over er forresten terminkontrakter (futures). :) 

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt mer om CFD’s greier jeg ikke forstå hvorfor det ikke er noe særlig.

 

Denne vidoen (riktig nok sammenlignet mot Stocks) virker jo å ufarliggjøre CFD’s en del:

 

Årsaken til at jeg spør er at alle brokers jeg får opp når jeg søker, slik jeg forstår det, tilbyr CFD’s. F.eks:

- Saxo (reklamerer med spreads fra 0,4 pips)

- Plus500 (sjekket og spread på Eur/Usd er 0,6 pips)

- IG

- CMC Markets

 

Hvis man bruker leverage med fornuft er heller ikke det noen ulempe slik jeg ser det..?

 

Og hva menes forresten med at megler er motpart i alle handler hos CFD’s?

 

God helg :)

Lenke til kommentar

Den videoen er jo bokstavelig talt laget av en CFD-markedsplass. Jeg anbefaler at du leser deg opp fra nøytrale og kritiske kilder og gjør deg opp din egen mening om hvorvidt CFD-er passer for deg eller ikke. Det ligger svært mye stoff på nettet.

 

Men kort fortalt, hvis du har *mulighet* til å handle terminkontrakter i stedet CFD-er, så gjør du det. Men det kan være flere ting som hindrer deg i å handle terminkontrakter, f.eks spesielt at du ikke har nok penger. Kontraktstørrelsene er ofte ganske store.

 

Uansett, lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har funnet en del bra lesestoff siden mitt forrige innlegg og innser at jeg utførte dårlig kildekritikk tidligere... Takk for input. 

 

Årsaken til at jeg ønsker å teste tradisjonell valuta er at det er utfordrende å håndtere riskikoen ,med bankrollen. For eksempel er det på Bitfinex USDT (Tether) som er en kryptovaluta som forsøker å ligge stabilt på $1, som er den enkleste måten å være markedsnøytral på. Likevel svinger USDT opp og ned og kan variere hele 10% bare med dagers mellomrom. I tillegg er det mye usikkerhet rundt grunnlaget den bygger på, og jeg er ikke komfortabel med å la større verdier ligge i USDT tilfelle den bryter sammen.

Tradisjonell valuta gir økt forutsigbarhet på den fronten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...