Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva har egentlig skjedd ankelen min og hvordan bli bra igjen?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Eller  er det strukket sene? eller hva som helst? 
 

For snart to uker siden klarte jeg å få til et kraftig overtråkk. Jeg har enda vondt og kan ikke gå på det benet. Likevel får jeg  smerter altfor mange ganger om dagen. De smertene kommer når jeg glemmer meg og faktisk legger vekt på det benet, eller om jeg snur meg eller legger balansen på kroppen feil. Noen ganger mens jeg sover om natten også siden jeg snur meg og bytter stillinger.
Skal prøve å beskrive smerten:

Jeg kjenner og "hører" et knekk og da føles det ut som om det er et leddbånd rett utenpå ankelen som hopper ut av stilling, nesten som en tykk strikk som blir brutalt spent fra et sted til et annet. Når det skjer så må jeg enten vri og bøye på foten for å få denne "strikken" tilbake på plass ellers må jeg fysisk ta hånden min og "skyve" den bakover og på plass. Dette er utrolig smertefullt, spesielt når senen/leddbåndet/strikken eller hva det er utenfor ankelen "knekkes".

Jeg tviler sterkt på at noe er brukket, men jeg mistenker at det er en eller annen sene eller leddbånd som har røket eller noe?

Legen min sier at jeg kun har pådratt meg et kraftig overtråkk og intet mere, og når jeg forklare legen om denne "strikken" som hopper ut av stilling så sier legen at det bare er en hudfold som sitter litt løs og ikke noe mer. Hud! Hadde det vært hud så kunne det ikke gjort så vondt vel?

 

Kjenner jeg blir veldig lei av dette på grunn av immobilitet men verst fordi jeg ikke føler jeg forstår hva dette er.

Det hadde hjulpet masse om noen vet hva jeg kan gjøre for meg selv dagene framover nå også for å bli bra igjen? Hva kan jeg gjøre dag til dag, uke til uke? Bare det å legge en plan og følge den hadde hjulpet utroooolig mye psykisk da trening har alltid betydd alt for meg, og nå kan jeg bare ligge i sengen...

 

Kan legge til at det er veldig hovent der og hevelsen kom med en gang overtråkket fant sted.



Anonymous poster hash: 0f4ce...4ba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg gjorde noko liknande for mange år sidan, trakka over, og kunne ikkje gå på foten på lång tid. Legen sa at det ville bli normalt igjen etter kvart. Men over ti år seinare so har foten aldri blitt helt god igjen. Om eg var deg (og om eg kunne vere meg sjøl igjen då) so ville eg ha pusha på legen til å faktisk gjere noko med foten, i det minste ta røntgen av den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg syns du skal gå til fysioterapeut eller lege med dette. Det er viktig med avlasting og hvile av skadestedet når du har opplevd overtråkk, så du kan jo gjøre den hjemmeleksa mens du venter på time. Å få time hos fysioterapeut uten henvisning går nok atskillig fortere enn om du tar dette gjennom fastlegen. Du beskriver smerter som er vanlige ved overtråkk, kontusjon eller avrivninger. Dette har fagkyndige fysioterapeuter og leger gode forutsetninger for å hjelpe deg med. Med riktige råd og god behandling kommer du nok styrket ut av dette. Om trening er viktig for deg i den nærmeste tiden, kan du jo alltids gjøre mye overkroppstrening sittende. God bedring! 



 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...