Gå til innhold

[Løst] hjelp til RAM errors


Jdyver

Anbefalte innlegg

Har prøvd å teste ram brikkene litt nå etter jeg aktiverte XMP profilen, ettersom jeg har fått fail i RealBench og et par blue screen.

Hva skal jeg gjøre for å få disse 4x4gb til å kjøre på 1600mhz? 
I auto i bios og 1330mhz er det 0 errors etter 400% når jeg testet 7,5gb i MemTest

 

Nå på 1600mhz får jeg 7 errors etter under 20% og testet 8gb.

 

Brikkene:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB 2x4GB 1600MHz (PC-12800) DDR3 CL9, 240 pin, 1.5V

 

 

post-146417-0-41046100-1541170625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags cpu. og hovedkort ?

Er de modulene kjøpt som matchede 4, 2 og 2 på samme eller ulike tidspunkt eller single.

Er de installert parvis som matchede på minnekontrollerens kanal 1/2 ?

Har cpuen du tester med vært overklokket ?

 

Gigabyte X87X-UD5H, med en 4770k

Et par er kjøpt for 5 år siden og et 2,5 år siden. 

Og det er installert riktig parvis ja  :) 

 

Har testet med og uten OC på cpu. Men har det mye å si i MemTest?

Skal kjøre en ny test i natt uten OC på cpu  :) 

 

Lenke til kommentar

Å populære 4 memory brikker på minnekontrolleren i cpu skaper mere belastning på den og er kjent for å

sette begrensing på overklokking.

Spørsmålet om cpuen har vært overklokket / overvoltet i lengre tid har med degradering/elekromigrasjon å gjøre.Og kan føre til at man ikke når max frekvenser lengre.

 

Du kan jo prøve å ta VTT/QpI som er spenning til cpuens integrerte memory controller ut av auto , og gi et knepp opp i spenning .

Lenke til kommentar

Å populære 4 memory brikker på minnekontrolleren i cpu skaper mere belastning på den og er kjent for å

sette begrensing på overklokking.

Spørsmålet om cpuen har vært overklokket / overvoltet i lengre tid har med degradering/elekromigrasjon å gjøre.Og kan føre til at man ikke når max frekvenser lengre.

 

Du kan jo prøve å ta VTT/QpI som er spenning til cpuens integrerte memory controller ut av auto , og gi et knepp opp i spenning .

 

 

Skal inn å se og prøve  :) 

 

Jeg har kjørt 4770k på stock og minnet på 1330mhz i 5 år. Eneste som var endret i bios var raid.

Men tenkte å prøve overklokke litt nå som jeg har fått meg rtx 2080.

Endret av Jdyver
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1401976-gigabyte-z87-haswell-overclocking-oc-guide.html

 

Memory Voltage Profile to Remove IMC from the equation for memory OC:

System Agent: +0.15v to +0.3V

CPU IO Analog: +0.15 to +0.3v

CPU IO Digital: +0.15 to +0.3v

 

 

Noen har lagt ved noen greie tabeller der også som viser bør verdiene for luftkjøling.

 

 

Takk for alle tips!

 

Får ikke 1600mhz til å fungere.

Har prøvd opp til 0.2+ på alle de tre navnet og opp i 1,65 i dram voltage. Får det fortsatt ikke stabilt  :hm: 

(prøvde i steg på + 0.05 og jobbet opp til +0.2 Tror ikke jeg vil prøve noe høyere.) Dette med default cpu settings.

Får nesten altid error innen det har gått 20% i MemTest

 

MemTest sto 12 timer med default settings og kjørte uten error, det det funker fint på 1330mhz  :)

Lenke til kommentar

enda er det to ting som kan gi feilkilder; utenom det at det kan være problematisk med fire brikker kontra to.

 

1: Et av minneparene kan generere feil ved høyere klokkehastighet. Test parvis for å påvise eventuelle svakheter.

 

2: Minnekontrolleren på hovedkort/minneslots kan ha feil. Test parvis for å utelukke feil.

 

Resultatet er at du må teste parvis i begge minnekanaler for å kunne påvise disse feilene. Såfremt alle fire minnebrikkene ikke genererer feil på høyere hastighet eller at alle fire minneslots genererer feil... 

Lykke til med testing, vet hvor frustrerende slike minnefeil kan være :( 

Lenke til kommentar

Dersom brikkene er solgt som 1600Mhz og ikke kan klokke til dette med xmp, så er det mest sannsynlig defekt på brikke, eller hovedkort som ikke støtter raskere minne.

 

Jeg kjøpte noen 4000Mhz brikker som fikk error i memtest86 og bluescreen så fort de ble klokket over 3200Mhz. De sendte jeg på retur og fikk nye, de jeg fikk da klokket uten problem opp til 4000mMhz.

 

Om det derimot er 1333Mhz brikker så er det ingen garanti for at de vil klokke høyere. Det er ikke annet man kan gjøre enn å prøve nye brikker når man får error i memtest86, det tyder på at det enten er:

 

1) Brikkene er klokket høyere enn hva de kan klare, og overklokken er derfor ustabil.

 

2) Det er defekt på brikkene som gjør at de ikke kan kjøre anvist hastighet.

 

3) Hovedkortet støtter ikke hastigheten du prøver å klokke til.

 

Når det er sagt, syns jeg 1.5V på DDR3 var i overkant mye. Husk at å kjøre høy volt i værste fall kan skade brikkene permanent og gjøre de ustabile selv når man fjerner overklokk.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Nå er minnekontrolleren integrert i cpu.

Hovedkortet oppgave er via bios å sette parametere. I tillegg til det fysiske som spennings tilførslene , vrms , slots og pcb ruting til cpu sokkel.

 

Jeg er sikker på at problemet ditt har med mismatchede minne moduler å gjøre. Et par kjøpt for 5 år siden , et par for 2,5 år siden ?

Chipbinning kan endre seg flere ganger på 2-3 år for et enkelt mine produkt og gi ulike subtimings egenskaper. Det vil gjøre dual channel oppsett med fire moduler svært vanskelig spesielt med så aggressive settings som xmp fremfor jedec spd.

 

Det kan være du kan løse det ved å parvis installere først de med slakkeste timing pluss subtimings først på minnebussen slik at disse blir angivende.

Ser alle like ut må du identifisere de med fullt artikkel og serienummer.

Alle spd data fra moduler kan også leses ut med software som taiphoon buerner , passmark RAMmon etc.

https://www.passmark.com/products/rammon.htm

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ser ut som de er krystall like, men tror ikke jeg gidder bruke så mye mere tid på de.

1330mhz får holde :p

 

Da tror jeg at neste gang jeg skal oppgradere fra 16gb til 32gb så kjøper jeg hele settet nytt i neste build.

 

Rask hastighet fremfor mye RAM, jeg ville aldri brukt penger på å oppgradere DDR3 brikker i dag.

 

Vent heller til du oppgrader hovedkort og CPU, også slår du til med DDR4 på 3200Mhz eller mer ;)

Lenke til kommentar

Ja , nok om det.

Men det er sikkert ikke nok å se på modul navn og timings.

De fra uke 4 2012 kan ha f.eks Elpida chips og de fra 2016 Samsung chips , det liker minnekontrolleren i cpu dårlig.

For å få klarhet i det må du søke eller spørre på Corsairs forum binning benyttet på de.

Noen må ta av heatsprederen for å identifisere chip produsent.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=68811

post-35394-0-36238600-1542219440_thumb.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Rask hastighet fremfor mye RAM, jeg ville aldri brukt penger på å oppgradere DDR3 brikker i dag.

 

Vent heller til du oppgrader hovedkort og CPU, også slår du til med DDR4 på 3200Mhz eller mer ;)

 

Ja var mere tenkt om et par - tre år når ddr4 minnet må oppgraderes. 

(har kjøpt meg 9900k og G.skill 4266mhz CL19 16gb nå  :) Venter bare på hovedkortet)

 

Lovet en kompis som skal kjøpe disse pc delene at jeg skule prøve å få minnet opp til 1600mhz som XMP profilen sier de kan kjøre.  

 

 

Ja , nok om det.

Men det er sikkert ikke nok å se på modul navn og timings.

De fra uke 4 2012 kan ha f.eks Elpida chips og de fra 2016 Samsung chips , det liker minnekontrolleren i cpu dårlig.

For å få klarhet i det må du søke eller spørre på Corsairs forum binning benyttet på de.

Noen må ta av heatsprederen for å identifisere chip produsent.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=68811

 

 

Er nok helt sikkert to forskjellige chips, 4 år er gange lenge i hardware verden.

Men takk så mye for svarene  :) 

Kommer sikkert tilbake når jeg ikke for aktivert XMP profil på neste build  :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...