Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny PC fryser innimellom


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bygde nylig en stajsonær pc som har et lite problem med at den fryser/henger seg opp ca 1-3 ganger daglig. Problemet kan oppstå både under spilling eller bare surfing på nett, og det varer i kun noen få sekunder.

 

Problemet oppsummert:

  • Varighet: 2-3 sekunder
  • Musepeker og skjerm slutter å respondere
  • Musikk/lyder "strekkes ut" i perioden problemet oppstår, dvs. at lyden som skulle spilles av i løpet av 1 sekund istedet blir dratt ut over 2-3 sekunder, noe som får det til å høres rart/slowmotion aktig ut.

Utover det så har det ikke oppstått noe bluescreen eller at jeg har vært nødt til å restarte pc'n, så er ikke det største problemet, men kunne tenkt meg å få ordnet det.

 

Komponentene er som følger:

  • Skjermkort: Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming 2xHDMI 2xDP 11GB
  • Hovedkort: Asus ROG Strix Z370-F Gaming
  • Strømforsyner: Corsair RM850i 850W
  • SSD: Samsung 970 EVO Series MZ-V7E500BW 500GB
  • HDD: Seagate Barracuda ST2000DM006 64MB 2TB
  • CPU: Intel Core i7 8086K 4,0GHz Socket 1151-2 Box
  • CPU kjøler: Corsair Hydro H115i Pro RGB (2x140mm)
  • RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)
  • Kabinett: NZXT Noctis 450 ROG (Grå/Transparent)
  • Operativsystem: Windows 10 Education 64bit

> Jeg har ikke overclocket systemet enda, bare så det er sagt.

 

Tilkoblede enheter:

  • Mus: Logitech MX518
  • Tastatur: Logitech G19
  • Skjerm 1: BenQ 24" LCD G2420HD
  • Skjerm 2: HP LP2475W

 

Har oppdaget at enkelte ganger når Seagate barracuda HDD starter opp så kan det hende at musepekeren henger seg littegranne, så lastet ned SeaTools og testen den, men den funket fint i følge den testen.

Lurer kanskje på om det kan være ett driverproblem, men har lastet ned de nyeste driverne så er litt usikker på dette. Det var noen drivere for hovedkortet som ikke ville installeres, f.eks. da jeg prøvde å installere Intel graphics så fikk jeg meldingen "system does not meet minimum requirements", noe som virker rart når driverne ligger under hovedkortet på Asus sine sider.

 

Temperaturene på komponentene har ikke vært noe problem, CPU ligger vanligvis under 30 grader idle og 40 grader load, mens skjermkortet 35 grader idle og 55 grader load. Ser dog akkurat nå mens jeg skriver sensor #6 på hovedkortet ligger konstant på 50 grader, mens de andre ligger mellom 23-29 grader.

 

Legger ved noen bilder fra task manageren ved tidspunket problemet oppstår. RAM'n virker upåvirket, mens CPU / diskene / GPU virker å få et lite sprett i øyeblikket. Både skjerm/mus/lyd hengte seg opp ved de første 4 bildene, mens i det siste så var det kun musen som hang seg opp.

 

 

Hvis noen har opplevd det samme problemet som forklart her og har en løsning på det, eller har tips til hva du tror problemet er, så blir jeg glad om du deler det.

post-102536-0-09573700-1540834379_thumb.png

post-102536-0-46898200-1540834386_thumb.png

post-102536-0-05173000-1540834416_thumb.png

post-102536-0-78945300-1540834426_thumb.png

post-102536-0-70378400-1540834431_thumb.png

Endret av ZindreX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor nylig bygde du den? Kan det være Windows Update som oppdaterer ting og tang?

 

Mottok delene for ca. en uke siden, så har brukt den i nesten en uke nå. Har hentet drivere fra Nvidia og Asus sine sider, men kan godt hende at Windows update har gjort noe.

 

Hvordan ligger det an med drivere og firmware(hvis tilstede) til disken? Feilmeldinger fra enhetsbehandling og hendelseslogg?

Trenger man å installere drivere for diskene selv? Har ikke sett på det isåfall, foruten om SATA drivere som jeg fant for hovedkortet på Asus sine sider.

Ser ingen feilmeldinger inne i enhetsbehandling. Når problemet har oppstått så har jeg prøvd å sett på hendelseloggen, men ikke alltid jeg finner en feil som oppstår i nøyaktig det tidspunktet.

Endret av ZindreX
Lenke til kommentar

Korrigering, mente generelle PC drivere; lyd, nettverk, grafikk, etc.

 

Hvordan er strøminnstillingene på CPU?

Hentet alle drivere først fra Asus sin side for hovedkort (Intel graphic*, Realtek Audio, LAN, Wireless, Chipset, SATA, Utilities/Aura Sync) og skjermkort. Fikk dog ikke installert alle, f.eks. intel graphic drivern ville ikke installere seg.

Oppdaget at Asus sin driver for GTX 1080Ti var eldre enn den på Nvidia sin side, så oppdaterte den derfra i etterkant.

 

Har som sagt ikke overclocket noe enda, så alt skal være standard. Slenger med et bilde fra HWmonitor.

post-102536-0-90859600-1540843572_thumb.png

Endret av ZindreX
Lenke til kommentar

Jeg begynner å skrive ting litt tvetydig, hehe.

 

Mente "strømstyringsplan / avanserte strøminnstillinger" i Windows, altså prosessortilstanden.  :)

Aha. Den stod på balansert ytelse da jeg begynte å oppdage problemet, så jeg prøvde å sette den på høy ytelse, men uten at problemet har sluttet å forekommet. :/

 

Fant en veldig lik sak på nett der man skulle endre Minimum Processor State (under processor power management) til 100%, men på høy ytelse så er den allerede satt til 100%.

Litt usikker angående å øke tiden for å slå av HDD. Ser den står på 20 minutter nå, men vet ikke om det er så bra å skru opp dette, mht. at den bruke mer tid på å spinne og med det slites fortere ut.

 

Var det noen andre instillinger for strøminnstillinger du tenkte på :) ?

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å innstallere Windows på nytt, med nyeste versjon fra Creation Tool.

Tenker jeg prøver det som en siste utvei :)

 

Du leser tankene mine. :cool:

 

Har du slått av Speedstep, C3, C6/C7 i BIOS?

Hm, har ikke hørt om det før. Skal sjekke det ut :)

 

 

Har ikke gjort noe med pc'n idag, men problemet har ikke oppstått idag. :hmm::w00t:

Vanskelig å feilsøke når man ikke vet hva som skylder det, og at det er tilfeldig når det inntreffer.

 

Eneste store endringen jeg har gjort det siste døgnet å laste ned CoD Black Ops 4 som jeg fikk fra Komplett ved kjøp av delene. Slengte spillet inn på HDD istedet for SSD'n da jeg ikke planlegger å spille det så mye, og spillet tok 65Gb plass :o

Kanskje problemet unngås når den er i aktivitet? ^^

 

Kommer tilbake når jeg har testet litt mer, og dersom problemet oppstår igjen så skal jeg prøve det dere har foreslått.

Lenke til kommentar

Endte opp med å reinstallere Windows da problemet oppstod igjen. Koblet fra Seagate HDD'n og prøvde i noen dager uten den, og det funket greit. Da jeg koblet den til igjen så begynte frysingen igjen.

 

Har nå fylt  HDD'n med mer data og latt den være aktiv ca. hele tiden, noe som har resultert i at frysingen ikke oppstår. Så tror jeg kan konkludere med at frysingen oppstod da disken var inaktiv og når den da skal aksessere data så bruker den litt tid på å starte opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...