Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internet til lan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jau jau... du vil trenge en ip fra ISP'en for å komme dere på nettet. men alle klientene på lan'er må også ha hver sin ip.

 

jeg har et multi-abo fra Telenor som gjør at jeg kan koble til inntil 4 maskiner som får hver sin ip fra Telenor. hvis du ikke har et lignende abonement (hvor det gis x antall ip'er til lanet) må du sette opp en dhcp-server som tar seg av dette. (du skal også kunne sette statisk ip-adresse på alle maskinene men dette vil kunne være en litt mer tungvindt løsning).

 

edit:

du kan jo sette opp en hardware-basert router som har innebygget dhcp-server og brannmur. det vil gjøre tingene litt lettere. noen gode alternativer til dette er IpCop eller Smoothwall.

 

(dette er bare et par forslag fra min side.. og det vil være mulig at andre kommer med lignende innspill eller forslag til endringer på disse......)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
hvis du ikke har et lignende abonement (hvor det gis x antall ip'er til lanet) må du sette opp en dhcp-server som tar seg av dette. (du skal også kunne sette statisk ip-adresse på alle maskinene men dette vil kunne være en litt mer tungvindt løsning)

Dette er feil. Å sette opp en dhcp-server blir mye mer arbeid. Da må ha installere eventuelt win2kserver og sette opp scoop og alt mulig tull. Det kommer selvfølgelig an på hvor mange det skal være med på LAN'et. Dersom det er snakk om f.eks 10 stk, så kan de skrive inn ip-adressene manuelt, eller bruke den klassiske "motta ip-adresse automatisk". Jeg mener i hvert fall at den siste også skal funke, men kan ikke si meg 100% sikker uten noe DCHP-server.

Lenke til kommentar

Jepp, men er det internett på stedet dere skal arrangere lan'et? Går det ikke an å ta kontakt med system administrator på stedet, og få full klarhet? Hvis det er oppringt linje, ISDN/Modem, har Powertech noe party-account opplegg der du kan få så mange IP'er du har brukt for, spør på #Homelien @ EFnet ( irc.homelien.no ).

Lenke til kommentar

Dette er feil. Å sette opp en dhcp-server blir mye mer arbeid. Da må ha installere eventuelt win2kserver og sette opp scoop og alt mulig tull. Det kommer selvfølgelig an på hvor mange det skal være med på LAN'et. Dersom det er snakk om f.eks 10 stk, så kan de skrive inn ip-adressene manuelt, eller bruke den klassiske "motta ip-adresse automatisk". Jeg mener i hvert fall at den siste også skal funke, men kan ikke si meg 100% sikker uten noe DCHP-server.

trenger ikke være mye pes med å sette opp dhcp-server...

 

bla. finnes det en helt enkel freeware-server som heter MagikDHCP..

vil du i tillegg ha en dns-server er SimpleDNS(billig -både dhcp og dns) et bra alternativ..

 

begge overstående kan kjøres på win9x/me/2k/xp -finnes på tucows

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...