Gå til innhold

Erfaring med refinansiering av gjeld? Har forbrukslån i underkant av kr 500 000.


Anbefalte innlegg

...kan du låne ett annet sted med bedre vilkår og renter, og betale ned all gjeld med dette.

 

Lån direkte hos min familie eller i deres bolig er nok ikke aktuelt på grunn av deres økonomiske situasjon, men refinansiering er nok essensielt i min situasjon, ja.

 

Det kan hjelpe å justere synet på hva som skal til for å leve godt.

Kutt kostnader der du kan, kjøp på tilbud, kjøp brukt ting, kjøp mat på tilbud, ikke forny garderoben hver mnd, nyt tiden med familie og venner uten å gjøre dyre ting osv.

 

 

Innbiller meg at jeg lever noenlunde nøysomt, men jeg kan helt klart bli bedre. Droppet for eksempel kino på lørdag. Har generelt ikke dyre vaner selv, men ofte er det andre som vil ha meg med på ting. 

 

Mitt største utgiftssluk er nok mat. Spiser nesten aldri ute, men liker å spise godt når jeg er hjemme. Men tviler på det er der jeg blir ruinert, selv om jeg sikkert bruker mer enn jeg burde på mat.

 

Med så dyre lån som du har og med så god lønn så ville jeg betalt 20k/mnd ned på det om jeg kunne, da lever du på etterskudd, og sparer MYE penger på totalkostnaden, og får råd til masse kos når de 500k er borte. Tenk deg å bli kvitt det pengesluket etter kun 2 år!  :)

Hva er renten på studielånet?

 

 

Yes. Målet er jo å betale ned så mye som mulig så fort jeg kan. 

 

Problemet nå er at veldig mye av det jeg betaler er renter, slik at jeg i praksis ikke betaler ned særlig fort. Derfor må en mer gunstig refinansiering til.

 

Vet ikke renten på stående fot og har ikke tid til å logge inn nå, men jeg antar den er godt under 5 %. :) 

 

Takker for dine innspill! :)

 

Anonymous poster hash: ae9a1...a70

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet, men langt sjeldnere alternativ... (Kommer også an på hvor lenge du har vært i jobben). Om du er en dugelig kar på jobb (og ledelsen mener dette), kan du forhøre deg om du kan ta opp et lån via jobben (de bailer deg ut, casher ut hele lånet ditt nå og du får et lån hos dem med vesentlig bedre rente), så kan du f eks tilby deg å binde deg, eller å ikke få stor justering av lønn (kanskje f eks bare 3%) i noen år og samtidig binde deg til jobben (litt ala militær plikttjeneste).

 

Har hørt dette nevnt i en eller annen sammenheng, men forekommer vel ytterst sjeldent.

 

https://e24.no/privat/penger/laan-gratis-av-sjefen/10043046

 

Takk for tipset, men er nok dessverre ikke aktuelt :)

 

Anonymous poster hash: ae9a1...a70

Lenke til kommentar

Du burde altså ha over 30 000,- netto hver måned, og betaler 12 000,- på gjelden din, slik at du sitter igjen med 18 000,- til regninger og forbruk ?

 

Min personlige oppfatning, er at du burde betale dobbelt så mye på gjelden din, ikke mindre ?

 

Så du mener at jeg burde betale ned 24 000 hver måned? 

 

Jeg har i tillegg husleie på like under 8000. Da er vi på 32 000 som er omtrent akkurat hva jeg har utbetalt.

 

I tillegg må jeg ha mat. Kort til trikk/buss selv om jeg faktisk har begynt å gå nå i år.

 

Å betale ned 24 000 i måneden er i hvert fall urealistisk for min del nå.

 

Akkurat nå ligger jeg etter, noe som i praksis betyr at jeg som regel har trekt opp 7-8000 i kreditt på lønnskontoen min før neste lønn kommer. Med en gang lønnen kommer, så betaler jeg denne + alt av regninger og pøser alt ut på den mest kortsiktige gjelden min. Da er lønnskontoen tom. Og jeg må begynne å trekke kreditt igjen før neste lønn.

 

 

 

Anonymous poster hash: ae9a1...a70

Lenke til kommentar

Betalte akkurat månedens faktura på det ene høyrentelånet mitt og i tillegg litt ekstra. 

 

Ser at av total kr 3770 er 1755 kr renter. Dvs. går nesten halvparten til renter. Og tilsvarende gjelder vel for mine kredittkort. 

 

Er derfor jeg ønsker å refinansiere. Tar lang tid å betale ned når det meste går til renter. Prøver ikke å unngå nedbetaling av gjelden. 

 

Jeg tenker som så at om jeg refinansierer over 15 år, så vil jeg ha mer per måned til å betale inn ekstra som direkte nedbetaling av gjeld ettersom det månedlige faste trekket vil være lavt. Planen er ikke å faktisk bruke 15 år på nedbetaling.

 

Synspunkt? :)



Anonymous poster hash: ae9a1...a70
Lenke til kommentar

Betalte akkurat månedens faktura på det ene høyrentelånet mitt og i tillegg litt ekstra. 

 

Ser at av total kr 3770 er 1755 kr renter. Dvs. går nesten halvparten til renter. Og tilsvarende gjelder vel for mine kredittkort. 

 

Er derfor jeg ønsker å refinansiere. Tar lang tid å betale ned når det meste går til renter. Prøver ikke å unngå nedbetaling av gjelden. 

 

Jeg tenker som så at om jeg refinansierer over 15 år, så vil jeg ha mer per måned til å betale inn ekstra som direkte nedbetaling av gjeld ettersom det månedlige faste trekket vil være lavt. Planen er ikke å faktisk bruke 15 år på nedbetaling.

 

Synspunkt? :)

 

 

Anonymous poster hash: ae9a1...a70

De fleste lån i dag er annuitetslån, og da er rentene per måned akkurat like store uansett hvor lang nedbetalingstid du velger. Hvis du velger serielån så er renteandelen høyere tidlig, og forskjellen øker med kortere nedbetalingstid. Lang nedbetalingstid og "tilleggsinnbetalinger" vil gi akkurat den samme økonomiske effekten som kort nedbetalingstid.

 

Du får ingen fordeler av lang nedbetalingstid annet enn tilgjengelig likviditet å bruke på andre ting. Du bør derfor velge så kort nedbetalingstid som du klarer å betjene, for å tvinge deg til å bruke inntekten til å betale ned gjeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere.. Jeg tror du har alt for høyt forbruk. Du skal faktisk kunne klare å leve MEGET greit med 32k utbetalt. -8k til husleie. Du sier du tar kollektiv, så avhengig av hvor du er i landet uansett ikke mer enn -1k. Du bør også klare deg på 3k i mat, uten å lide noen nød, men si 4 da. Det er 13k. Du skal da ha igjen 19k. Med din gjeld (og siden du ikke har bil og du leier) så ser jeg ingen grunn til at du behøver å spare noe mer enn 500 kr mnd. Altså BØR du ha nesten minst 15 000 kr hver måned for innbetaling av gjeld, og da har du litt til overs til "sløseriforbruk".

 

Du bør ha 2 mål. Betale ned kredittkortet (dette bør du ha gjort innen 1. mars, avhengig av når du har lønningsdag). Problemet er kanskje lånet på 146k til 17% rente.

 

Jeg synes du ikke evner å innse problemet ditt. Jeg synes du virker som du avfeier flere gode løsningsforslag (og jeg synes det virker som om det gjøres pga det er flaut eller lignende, men jeg er ingen tankeleser, så hvorfor, det vet jeg ikke). Jeg vil sterkt anbefale å høre med sjefen din. Ja, det er krevende og fortelle at du har dretet deg ut økonomisk - men kanskje sjefen ønsker å gi deg muligheten til mye overtid, eller skjønner at trivsel/ok forhold på hjemmebane (evt motsatt) påvirker jobben. Det er faktisk "bare" snakk om 150k. Restlånene på 8% (+ studielånet på max 3.5%) bør ikke være problematiske. Ja, du må utsette en evt drøm om å eie bolig noen år. Du må bli kvitt gjelden din først.

 

Husk som jeg sa, om jobben ikke gir deg en veldig gunstig rente, tror jeg ikke du trengte å skatte noe særlig av det heller. Du må skatte litt av det beløpet som overstiger ca 52 000, men overhodet ikke i nærheten av rentene på de andre lånene dine. Du bør ihvertfall spørre - det verste som skjer er at du får at nei (og stoltheten din blir litt såret)...Det er likevel milevis bedre enn alternativet.

 

Lag deg et budsjett. Tror nemlig ikke, basert på dine kommentarer, at du har helt oversikten. Du skal som sagt ha meget lite utgifter da du ikke har bil. Om du betaler mer enn bare 8k i leie må du i så fall spesifisere det, + evt andre ting (strøm, internett, mobil, treningsmedlemskap). Her er det jo også godt mulig at du kan gjøre store endringer (billigere abbonnementer, dele streameabbonnement med kompiser osv).

 

Se deg noen episoder med luksusfellen, eller google budsjettet deres, så setter du opp et helt likt et for deg personlig. Du kan gjerne legge det ut her, så kan vi andre se, bekrefte eller avkrefte om du sløser eller ikke. Kanskje må du være spesifikk på annet-posten (der kan være mye forskjellig).

 

Skriv nøyaktig hvilke lån du har, hvor mye de er på samt rente. Skriv også hvor mye månedlige avdrag du har på dem i snitt (hva siste faktura var på de respektive).

Lenke til kommentar

Hvor mye utgifter har du totalt ?

 

Jeg sitter igjen med 2-4000kr etter alt er betalt , har et hus til en verdi av 3.8 mill , lønn på rundt 22-23000kr mnd . Jeg lever greit , enda så klarer jeg å spare rundt 30 000kr i året .. hadde jeg fått 32 000kr utbetalt hver mnd så hadde jeg kunne spart masse !!

 

- Kutt ned forbruk

- jobb så mye du kan og orker

- spørr den største kreditoren om å få ned renten og fryse den der mot at du betaler det ned på kortere tid .

- du burde absolutt klare å betale ned 15 000kr i mnd , det skal ikke mange mnd til før du er kvitt gjelden ..

 

Anbefaler deg virkelig å sette opp et budsjett i Excel , da ser du hvor mye du kan betale på lånet og hvor mye du bruker på andre ting . Det handler om hvordan man disponerer de pengene man tjener ..

Endret av ExtremeGo
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! :)

 

Nå har jeg samlet og refinansiert gjelden min til 12 % over 10 år. En stor forbedring. Satser allikevel på å betale ned alt lenge før den tid. Nå må jeg bare være forsiktig og spare/betale ned så mye jeg kan hver måned.

 

Forhåpentligvis kan jeg også få refinansiert til enda lavere rente etter hvert. Siden jeg kun har jobbet i 2 år etter studier ser ikke ligningstallene mine spesielt bra ut og jeg vet disse slår dårlig ut når jeg blir kredittsjekket. Men det kommer til å se langt bedre ut neste år. :)



Anonymous poster hash: ae9a1...a70
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! :)

 

Nå har jeg samlet og refinansiert gjelden min til 12 % over 10 år. En stor forbedring. Satser allikevel på å betale ned alt lenge før den tid. Nå må jeg bare være forsiktig og spare/betale ned så mye jeg kan hver måned.

 

Forhåpentligvis kan jeg også få refinansiert til enda lavere rente etter hvert. Siden jeg kun har jobbet i 2 år etter studier ser ikke ligningstallene mine spesielt bra ut og jeg vet disse slår dårlig ut når jeg blir kredittsjekket. Men det kommer til å se langt bedre ut neste år. :)

 

Anonymous poster hash: ae9a1...a70

 

 

Godt jobbet :) 

Lenke til kommentar

 

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! :)

 

Nå har jeg samlet og refinansiert gjelden min til 12 % over 10 år. En stor forbedring. Satser allikevel på å betale ned alt lenge før den tid. Nå må jeg bare være forsiktig og spare/betale ned så mye jeg kan hver måned.

 

Forhåpentligvis kan jeg også få refinansiert til enda lavere rente etter hvert. Siden jeg kun har jobbet i 2 år etter studier ser ikke ligningstallene mine spesielt bra ut og jeg vet disse slår dårlig ut når jeg blir kredittsjekket. Men det kommer til å se langt bedre ut neste år. :)

 

Anonymous poster hash: ae9a1...a70

 

Alltid tøft å havne i en situasjon hvor gjelden er såpass høy. Bra du tar tak og evner å omstille forbruk, såvel som din egen innstilling ;)

 

Nedbetaling på gjeld er den desidert beste spareformen som finnes. Jeg tror veldig mange nordmenn vil få trøbbel med å betjene lånene sine i tiden fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...