Gå til innhold

Er atom våpen nøkkelen til global fred i fremskuelig fremtid?


Anbefalte innlegg

Er atom våpen nøkkelen til global fred i fremskuelig fremtid?

 

Med det mener jeg at ingen tørr å angripe en atom makt i frykt for å utslette menneskeheten.

Så snart en stat fyrer av interkontinentale atom våpen vil dette bli oppdaget innen noen minutter, og siden disse i praksis er så godt som umulig å avvæpne/skyte ned, vil staten disse missilene er på vei mot fyre av sine atom våpen tilbake innen særdeles kort tid - før det er for sent.

 

Man kan jo selvsagt inngå avtaler som innebærer at atom våpen ikke skal brukes, og kun bruke konvensjonelle militære metoder. Men en desperat leder som har blitt presset opp i et hjørne kan jo godt finne på å bruke atom våpen som en siste løsning, eller i det minste ta med seg alle andre til døden. Jeg er ganske overbevist på at en person som Hitler for eksempel ville gjort noe sånt. Så da er jo "vanlig" krig ute av bildet også.

 

Har man atom våpen kapable til å treffe mål så og si over hele verden, så tørr ingen å angripe deg i frykt for at du skal bruke de, enkelt sagt.

 

Ting kan selvsagt endre seg i fremtiden, for eksempel hvis vi skulle bosette oss på flere planeter, eller man utvikler teknologi som i dag er så og si utenkelig.

 

Innspill på dette? Det var bare en tanke jeg utforsket litt her om dagen. Er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har vært flere skandaler vedrørende oppbevaring av atomvåpen opp gjennom tidene da. USA har mange uhell, deriblant et stridshode som falt ut av et bombefly under rutinemessig øvelse og landet midt i en åker. Gikk selvfølgelig ikke av siden den ikke var armert, men allikevel. Også fikk etpar-tre generaler sparken som følge av at et pizzabud klarte å ta seg helt inn i en kontrollbunker for å levere pizza til offiserer som var på vakt. 

Så atomvåpen som fredsbevarende middel er litt både-og, siden det både forekommer uhell og slepphendt håndtering. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...