Gå til innhold

Skatting av kryptovaluta


Magniko

Anbefalte innlegg

Hei det har nok blitt spurt mye i på dette forumet, men jeg har enda ikke fått ordentlig svar

La oss ta et eksempel først:

Det er desember 2017. Per bruker ca. 5000kr på krypto. Han kjøper BTC/ETH på Coinbase, så fører han det over til Binance. Der handler han 2 altcoins og holder den ene til den har gått opp 10x og den andre har gått opp 2x. Da har han en grei gevinst når han selger begge til BTC. Siden Per er helt ny i handel så prøver han å jage pumps. Han kjøper og selger masse forskjellige altcoins impulsivt med enten står han med tap eller så har han en liten gevinst. I alt så har kanskje Per kjøpt og solgt altcoins over 100 ganger. På sitt høyeste i desember så var kryptoformuen hans verdt på 20.000kr.
Men så kommer dippet 22. desember og Per får panikk og kjøper og selger rundt til han står igjen med 10.000

Så kommer januar og ting ser litt lysere ut. Per prøver også på å handle altcoins på mange andre mindre populære forhandlingssider så han overfører BTC og handler der også med sin impulsive daytrading. Noen sider glemmer han helt etter at han tar kryptoen ut derfra så det å logge handelen der blir vel så og si umulig i fremtiden. 

Så sprekker plutselig boblen og opp til april så har formuen til Per blødd så mye at den har gått til å være ikke mer enn 500kr.

Per velger å bare gi F i å gjøre noe med søppelaltcoinsa som er nesten ikke verdt noe. Han har ikke peiling på hvor mye formuen hans var verdt 31. desember heller

 

Så prøver Per seg igjen i sommer. Denne gangen går det litt bedre. Han setter av denne gangen 20.000 der 10.000 går til altcoins og 10.000 til Bitmex. Per var ikke så heldig på Bitmex i begynnelsen så etter noen uhell med stopploss så gikk han fra 10.000 til 2.000 på en måned. Allikevel så kom han tilbake til 5.000 etter noen uker. Dessuten så er han blitt mye bedre til å daytrade altcoins, der han noen ganger kjøper og selger 1-2 ganger daglig etter hva TA-en sier

 

Åssen inni huleste skal dette bli skatta???!

Per er ikke meg, men ganske lik historie. Fra det jeg har lest så langt så føler jeg nesten at det bare er å gi opp hele dette fordi alt jeg må føre på selvangivelsen er et årsarbeid, pluss at jeg ikke har peiling på hva brukeren min var på noen andre forhandlingssider. Og det kan jo bli sånn til slutt at det jeg daytrader faktisk ikke blir verdt noe når jeg må betale pokkers 24% skatt i kontrast til hvor stor gevinst jeg får på daytrading(2-5% daglig gjennomsnittlig)

Hva gjør jeg med de altcoinsa som ikke er verdt noe lenger? Må jeg betale skatt for handelene som gjorde at eg på et tidspunkt hadde en formue på over 20.000 i midten av desember 2017?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, men la oss være positive på at det etter hvert har en verdi på 100.000. Hvor f**ka er jeg da? Eller er det såpass lite at Skatteetaten gir blaffen og bare bryr seg mer om større gevinster?

 

Man skal være passe uheldig om skattevesenet gidder å ta seg tid til å sjekke at noen få 100 000 er skattet korrekt. Om det var snakk om så lite penger hadde jeg ført summen på selvangivelsen når den realiseres og skattet av det. Snakker vi millioner hadde jeg brukt noen kroner på å få det mest mulig korrekt. 

Lenke til kommentar

Man skal være passe uheldig om skattevesenet gidder å ta seg tid til å sjekke at noen få 100 000 er skattet korrekt. Om det var snakk om så lite penger hadde jeg ført summen på selvangivelsen når den realiseres og skattet av det. Snakker vi millioner hadde jeg brukt noen kroner på å få det mest mulig korrekt. 

Er 100.000 få når det er snakk om krypto? Altså hvis jeg tar ut 100.000 så vil skattevesenet mest sansyenlig ikke spørre noe om logg av tidligere handel og bare klaske til en 24% skatt?

Lenke til kommentar

Åssen inni huleste skal dette bli skatta???!

Per er ikke meg, men ganske lik historie. Fra det jeg har lest så langt så føler jeg nesten at det bare er å gi opp hele dette fordi alt jeg må føre på selvangivelsen er et årsarbeid, pluss at jeg ikke har peiling på hva brukeren min var på noen andre forhandlingssider. Og det kan jo bli sånn til slutt at det jeg daytrader faktisk ikke blir verdt noe når jeg må betale pokkers 24% skatt i kontrast til hvor stor gevinst jeg får på daytrading(2-5% daglig gjennomsnittlig)

Hva gjør jeg med de altcoinsa som ikke er verdt noe lenger? Må jeg betale skatt for handelene som gjorde at eg på et tidspunkt hadde en formue på over 20.000 i midten av desember 2017?

Ta det jeg skriver her med en liten neve salt, men det er slik jeg tror det er:

 

Så vidt jeg har forstått så skal du skatte av hver transaksjon. Dvs man ser på salgspris mot kjøpspris. Du betaler skatt av overskuddet og får fradrag om det er et underskudd.

 

Hvis du daytradet og får en gevinst på 2%, så betaler du skatt av de 2 prosentene. Ved 24% skatt så sitter du igjen med (2*0,76)=1,42% til deg.

 

Det samme skjer ved tap, du får tilsvarende tilbake på skatten når du taper penger.

 

For å finne ut hva du skulle betalt i skatt i fjor så må du, noe forenklet, se på hva du i sum har tjent eller tapt på transaksjonene du gjennomførte og betale skatt av evt overskudd.

 

Hvis beløpene du oppgir her er i orådet rundt de faktiske beløpene, dvs vi snakker maks om et par titals tusen, så oppgir du estimatene dine og skriver hva du mener du har hadde gått i overskudd pr 31.12 og skatter av det. Hvis det er i millionklassen så ikke hør på meg men ring en advokat som kan bistå deg.

 

Ut i fra hva jeg kan skjønne av historien så tapte du mye 22. desember og solgte. Dvs du kjøpte for 5000 og solgte for 10000, da betaler du 24% av overskuddet som er 5000.

 

Merk at det kun er de coins du selger du skal gjøre denne beregningen for. Coins du ikke har solgt skal du ikke skatte av før du selger dem.

 

Videre må du estimere verdien av coins 31.12 for å finne formuen din. Med mindre du har nær 1.5 mill i formue på andre måter, så vil du ikke få formuesskatt. Dvs oppgi et fornuftig tall som verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, men la oss være positive på at det etter hvert har en verdi på 100.000. Hvor f**ka er jeg da? Eller er det såpass lite at Skatteetaten gir blaffen og bare bryr seg mer om større gevinster?

Det spørs hva som er fokusområdet til skatteetaten. I 2017(?) vet jeg de ettergikk folk som leide ut ferieboliger i utlandet. Jeg antar de slo ganske hardt ned på manglende skatt selv om det var godt under de beløpene.

 

Coins er i media mye, det er nytt og vanskelig skattemessig. Jeg tipper på at det kan være et fokusområde i år eller neste år. Da er det lurt å ha oppgitt så riktige data som mulig.

 

Jeg tipper og at de vil se veldig ulikt på de som ikke oppgir noe og de som oppgir fortjeneste, selv om de som oppgir fortjeneste ikke har fulgt alle regler til punkt og prikke.

 

Men dette er bare gjetting fra min side.

Lenke til kommentar

Ta det jeg skriver her med en liten neve salt, men det er slik jeg tror det er:

 

Så vidt jeg har forstått så skal du skatte av hver transaksjon. Dvs man ser på salgspris mot kjøpspris. Du betaler skatt av overskuddet og får fradrag om det er et underskudd.

 

Hvis du daytradet og får en gevinst på 2%, så betaler du skatt av de 2 prosentene. Ved 24% skatt så sitter du igjen med (2*0,76)=1,42% til deg.

 

Det samme skjer ved tap, du får tilsvarende tilbake på skatten når du taper penger.

 

For å finne ut hva du skulle betalt i skatt i fjor så må du, noe forenklet, se på hva du i sum har tjent eller tapt på transaksjonene du gjennomførte og betale skatt av evt overskudd.

 

Hvis beløpene du oppgir her er i orådet rundt de faktiske beløpene, dvs vi snakker maks om et par titals tusen, så oppgir du estimatene dine og skriver hva du mener du har hadde gått i overskudd pr 31.12 og skatter av det. Hvis det er i millionklassen så ikke hør på meg men ring en advokat som kan bistå deg.

 

Ut i fra hva jeg kan skjønne av historien så tapte du mye 22. desember og solgte. Dvs du kjøpte for 5000 og solgte for 10000, da betaler du 24% av overskuddet som er 5000.

 

Merk at det kun er de coins du selger du skal gjøre denne beregningen for. Coins du ikke har solgt skal du ikke skatte av før du selger dem.

 

Videre må du estimere verdien av coins 31.12 for å finne formuen din. Med mindre du har nær 1.5 mill i formue på andre måter, så vil du ikke få formuesskatt. Dvs oppgi et fornuftig tall som verdi.

Men alt det jeg brukte og tjente og tapte i desember(fra 5000 til 500) har jeg bare valgt å la være og kommer sansyneligvis ikke til å gjøre noe med det med mindre det plutselig skyter til værs. 

Må jeg beregne dette uansett?

Lenke til kommentar

åja men hva med all handelen som foregikk i desember da? Det jeg kjøpte disse verdiløse altcoinsa med er hva jeg fikk ut fra den handelen. Sikkert 100 til 200 elendige daytrades jeg prøvde. Blir vel nesten umulig å vite hva slags gevinst eller tap jeg fikk da men det er nok ikke mer

 

Uansett, hvordan har det gått med dere når dere casher ut? Ca hvor mye har dere tatt ut og blir dere spurt om å dokumentere absolutt alle transaksjonene?

Lenke til kommentar

Alle handler med krypto (både krypto-fiat og krypto-krypto) regnes som en skattemessig realisasjon, og det er ingen vei utenom. Det blir fort veldig komplisert å regne ut dessverre.

 

I andre verdipapirer ville det normalt vært krav om at du gjør denne beregningen etter et FIFU-prinsipp, men akkurat det er frivillig innen spot-handel med krypto. 

 

For 2017 fikk jeg regnet ut gevinst/tap fra alle krypto-spot-handlene mine automatisk ved å importere eksportfiler fra Kraken, Bittrex osv. inn på https://www.kryptosekken.no/

 

Du nevner også handel på BitMEX. Dette er derivathandel, og jeg antar at gevinst/tap der skal regnes ut deretter, på lik linje som med f.eks aksje- eller råvarederivater. Her er det krav om at beregningen av gevinst/tap skal gjøres etter FIFU-prinsippet.

 

Jeg hadde selv en del handler på BitMEX i 2017. På grunn av den vanvittige kompleksiteten det var å regne ut gevinst/tap der etter FIFU-prinsippet så rant tiden ut for meg, så jeg endte opp med å bruke kroneverdien av myntene jeg overførte dit som inngangsverdi og beholdningen min der ved årsskifte som utgangsverdi, og oppgav differansen som gevinst. Dette er strengt tatt feil og innebærer potensielt straff dersom det skulle vise seg at beløpet jeg oppgav fører til at jeg har betalt for lite skatt. Men jeg føler meg ganske trygg på at beløpet jeg har oppgitt ikke fører til at jeg har betalt særlig for lite skatt. Jeg tror dessuten det er høyst urealistisk at Skatteetaten vil foreta en nøyaktig beregning på handlene der (selv om jeg gjerne skulle sett at de gjorde det, for jeg vil veldig gjerne se fasiten).

 

Jeg hadde totalt realisert fortjeneste på ca. 750 000 i fjor hvorav ca. halvparten var fra krypto-spothandel og den andre halvparten var fra BitMEX. I tillegg hadde jeg et par hundre tusen i urealisert fortjeneste (spot). Jeg førte naturligvis opp alle beholdningene som formue. Jeg la ikke ved noen vedlegg med skattemeldingen. Jeg har aldri hørt noe fra skatteetaten, men jeg har tatt vare på all dokumentasjonen, dvs. alle handlene, innskudd, uttak, (inkludert bitmex), beregningen fra Kryptosekken, osv. i tilfelle de vil se på det. Jeg fikk skatteoppgjøret i juni, kort tid etter at jeg sendte inn skattemeldingen. Av fortjenesten min er ca. en halv million overført til banken min i norske kroner, noe av det i år. Jeg har for øvrig aldri fått noen spørsmål fra banken heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den siden var veldig nyttig. Fant faktisk ut at jeg har gjort over 1000 handler i desember alene. Fy søren jeg var elendig lol  :nei:

Av det du realiserte, hvor mye måtte du betale i skatt?

 

Jeg hadde netto realisert fortjeneste før skatt (oppgitt som kapitalinntekt/-fradrag) fra krypto på litt over 750 000 kr. Skattesatsen for kapitalinntekt var 24% i 2017, dvs. jeg betalte litt over 180 000 kr i skatt av dette.

 

Det går for øvrig et skille mellom når man kan oppgi inntektene som kapitalinntekt (fra passiv kapitalforvaltning) og når man må oppgi de som næringsinntekt (fra virksomhet). Denne grensen er svært uklar. Skatteetaten skriver:

 

Bitcoin er definert som et formuesobjekt, og en aktivitet med kjøp og salg av bitcoin kan anses som virksomhet.

 

og

 

Det må på selvstendig grunnlag vurderes konkret om aksjer og andre verdipapirer er eid i virksomhet eller ikke. (...) Det kan være virksomhet i seg selv å eie, kjøpe og selge aksjer og andre verdipapirer, såfremt omfanget av aktiviteten er tilstrekkelig stor.
 
Ved avgrensningen mot passiv kapitalplassering legges blant annet vekt på om handelen med aksjer og andre verdipapirer er systematisk og vedvarende, samt antall transaksjoner og omsetningens størrelse. Videre er det av betydning om formålet med aktiviteten er å oppnå kortsiktige gevinster i motsetning til en passiv plassering ut fra et langsiktig mål.
 
Det er noe å tenke på hvis man har et stort antall handler. Hvis min aktivitet hadde vært ansett som virksomhet så ville jeg måttet skatte rundt 50%, altså ytterligere bortimot 200 000 kroner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er i hvert fall nødt til å skatte av de transaksjoner du har gjort.

æsj, det å skatte tusen transaksjoner som til slutt  ble verdiløse altcoins som jeg aldri kommer til å røre igjen føles veldig unødvendig.  Med mindre skattevesenet faktisk eksplisitt krever at jeg må dokumentere dem så tror jeg at jeg bare dokumunterer transaksjonene fra i sommer siden det er de eneste jeg har styr på nå

Endret av Magniko
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvis noen her fortsatt sliter med skatteberegning for krypto har jeg selv begynt å bruke Coinpanda nå. Det er en norsk tjeneste som er veldig enkel i bruk, og best av alt så støtter de mer enn 100+ ulike børser samt marginhandel (BitMEX etc).

Det var veldig enkelt å beregne alle skattetallene og eksportere skjema RF-1159.

Link til nettsiden deres her: https://coinpanda.io/no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...