Gå til innhold

Daytrade kryptovalutaer


Anbefalte innlegg

Hva må man tenke på i forhold til Skatteetaten om man vil daytrade kryptovalutaer? I mange land er det jo veldig enkelt. Man kan kjøpe og selge som man vil uten å betale skatt. Men i Norge betaler man skatt på hver handel. Hva betyr dette i praksis? Må man tenke på noe i forhold til hvor mye kursene må svinge for at det skal bli lønnsomt etter skatt, eller vil man tjene penger på det så lenge man selger for en høyere pris enn man solgte for? 



Anonymous poster hash: dcd89...e01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva må man tenke på i forhold til Skatteetaten om man vil daytrade kryptovalutaer? I mange land er det jo veldig enkelt. Man kan kjøpe og selge som man vil uten å betale skatt. Men i Norge betaler man skatt på hver handel. Hva betyr dette i praksis? Må man tenke på noe i forhold til hvor mye kursene må svinge for at det skal bli lønnsomt etter skatt, eller vil man tjene penger på det så lenge man selger for en høyere pris enn man solgte for? 

 

Anonymous poster hash: dcd89...e01

 

Sånn jeg har skjønt det må man betale 28% i skatt på alt man tjener. Så om du investerer 1000 kr i en crypto, så selger du for 2000, da må du betale 28% skatt på de 1000 kronene du tjente på handelen. Tap må man også informere om, da du får fradrag på dette. 

 

Er selv usikker på hvordan vi fører dette til skatteetaten, men tenker å ta en telefon å høre. Selv driver jeg med daytrading som en slags deltidsjobb ved siden av min andre deltidsjobb. 

Endret av  E 
Lenke til kommentar

Sånn jeg har skjønt det må man betale 28% i skatt på alt man tjener. 

 

 

Det er vel for aksjer. Tror det er noe lavere for kryptovalutaer, men jeg kan ta feil. 

 

Er selv usikker på hvordan vi fører dette til skatteetaten, men tenker å ta en telefon å høre. Selv driver jeg med daytrading som en slags deltidsjobb ved siden av min andre deltidsjobb. 

 

Det er veldig enkelt: 

 

- Du fører din totale verdi i kryptovalutaer i skattemeldingen under post 4.5.4 "Annen skattepliktig formue".

 

- Dersom du har realisert gevinster (solgt for fiat-valuta eller vekslet fra en kryptovaluta til en annen) så skal gevinsten føres under post 3.1.12 "Annen inntekt". 

 

 

Anonymous poster hash: dcd89...e01

Lenke til kommentar

MÅ man vise til transaksjoner? Kan man ikke bare daytrade i et år, ta ut hele gevinsten på en gang og si at man investerte i noe over lengre tid og ikke har daytrada? Altså at man tar hele greia som et engangsbeløp.

Det hadde jo vært slik om jeg f.eks kjøpte ETH for noen måneder sida og tok det ut alt nå. Må man virkelig gå i detaljer på alle posisjoner man har holdt?

Lenke til kommentar

Skattesatsen for kapitalinntekter, herunder kapitalgevinster, er 24 % i 2017. Merk imidlertid at daytrading av noe omfang vanligvis vil regnes som virksomhetsinntekt (herunder virksomhetsgevinst), noe som innebærer at inntektene også er gjenstand for toppskatt (hvis inntektene ellers tilsier det) og trygdeavgift mellomsats.

 

Daytrading av kryptovaluta er som daytrading av andre formuesgjenstander, skattepliktig gevinst skal kalkuleres per realisasjon*, og regnes ut som utgangsverdi minus inngangsverdi. Inngangsverdi er det gjenstanden kostet å kjøpe pluss kostnader man hadde for å få kjøpet gjennomført. Utgangsverdi er det gjenstanden ga i salgsinntekt, minus kostnader man hadde for å få salget gjennomført.

 

* Realisasjon betyr salg, bytte, ødeleggelse, og andre transaksjoner som innebærer at eiendomsretten til gjenstanden endrer seg.

 

Må man virkelig gå i detaljer på alle posisjoner man har holdt?

Du må det hvis du ønsker å følge norsk bokførings- og skattelovgivning.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skattesatsen for kapitalinntekter, herunder kapitalgevinster, er 24 % i 2017. Merk imidlertid at daytrading av noe omfang vanligvis vil regnes som virksomhetsinntekt (herunder virksomhetsgevinst), noe som innebærer at inntektene også er gjenstand for toppskatt (hvis inntektene ellers tilsier det) og trygdeavgift mellomsats.

 

 

Det er et godt poeng, ja. Daytrader man mye så regnes det som vanlig inntekt, og da er det vel 50% skatt i stedet for 24%. Men til gjengjeld får man kanskje 50% fradrag om man taper?

 

Anonymous poster hash: dcd89...e01

Lenke til kommentar

Det skattemessige begrepet er "personinntekt". Marginalskattesatsen er mellom 35,4 % og 49,9 % avhengig av din øvrige personinntekt.

 

Samlet inntekt <164 100: 35,4 %.

Samlet inntekt <230 950: 36,4 %.

Samlet inntekt <580 650: 37,8 %.

Samlet inntekt <934 050: 46,9 %.

Samlet inntekt >934 050: 49,9 %.

 

Har man en inntekt over 580 000 kr vil det lønne seg å gjøre daytradingen gjennom et heleid aksjeselskap, fordi marginalskattesatsen på utbytte er 46,6 %. Forutsatt at man ikke har behov for pensjons- og trygderettighetene.

Lenke til kommentar

Trading som aktiv virksomhet kontra trading som passiv kapitalplassering er en vurdering av om man viser tilstrekkelig aktivitet. Hvor mye verdier er det snakk om, og hvor mye kjøpes og selges hvor ofte?

 

Fra den tilsvarende vurderingen av aksjetrading har Skattedirektoratet i to saker tatt stilling til omfanget. I en BFU 7/2006 ble resultatet av følgende aktivitetsnivå at det ikke ble ansett som virksomhet:

 

I samleoversikt fra Forvaltning ASA, innsendt av innsender, går det frem at Forvaltning ASA i 2004 gjennomførte 6 transaksjoner hvor det ble kjøpt aksjer i ulike selskaper for ca. kr 600 000, inkl. omkostninger. I 2004 solgte Forvaltning ASA aksjer for skattyter ved 3 transaksjoner for til sammen kr 620 000, inkl. omkostninger, herav med gevinst totalt kr 150 000 og tap kr 30 000. Ved i alt 8 transaksjoner i 2005 ble det kjøpt aksjer for totalt kr 450 000, inkl. omkostninger. Ingen salg ble foretatt i 2005. Markedsverdien på skattyters aksjer pr. 1. januar 2006 er kr 8 000 000.

I BFU 24/2006 ble derimot resultatet at det ble drevet i virksomhet:

 

Skattedirektoratet legger til grunn at B f.o.m. 2000 t.o.m. 2005 har gjennomført 94 salg og 132 kjøp for skattyter, dvs. gjennomsnittlig 37 transaksjoner pr. år. Direktoratet legger også til grunn at B i 2004 gjennomførte 13 salg og 7 kjøp av aksjer i ulike selskaper for skattyter, en omsetning på kr 7 230 409. Videre fremgår at B i 2005 gjennomførte 9 salg og 9 kjøp av aksjer i ulike selskapet for skattyter, en omsetning på kr 2 737 493.

 

Ovennevnte viser at antall transaksjoner de siste to år har vært synkende i forhold til tidligere år. Ved vurderingen av aktiviteten må det imidlertid ses hen til at verdipapir-porteføljen har en betydelig markedsverdi, dvs. kr 32 615 168 pr. 31. desember 2005. Selv om det ikke har vært foretatt mer enn ca. 20 transaksjoner hvert av de siste to år, vil en slik betydelig verdipapirportefølje etter direktoratets oppfatning kreve en tett og kontinuerlig oppfølging. Det er opplyst at forvaltningsselskapet utfører aktivitet for å kontrollere at skattyter mottar korrekt avkastning (utbytte, rente) på investeringene, samt ivaretar selskapsrettslige transaksjoner som berører skattyter som aksjonær, f.eks. ved emisjoner, tegningsrettigheter, fusjoner, fisjoner mv. Videre legger Skattedirektoratet til grunn at B utøver en betydelig aktivitet i forhold til å foreta vurderinger av markedet for å optimalisere verdien på As investeringer, og at B er oppdatert i markedet til enhver tid for å finne de beste tidspunktene for kjøp og salg av As verdipapirer.

Jo større verdier man har, jo mindre aktivitet kreves før det ikke lenger er snakk om passiv kapitalavkastning. Én handel per måned, dvs. tolv handler per år, krever at handelen er ganske stor (antagelig over 250 000 kr per handel) før det skal regnes som virksomhet.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg har tradet med med rundt 20 000 kroner og tjent opp 30 000. Dette på en mnd. Sitter nå med 50 000 i crypto. Trader cirka en til to trades pr dag. Tror dere dette vil bli sett som daytrading ? Jeg ser på det som daytrading, men mulig de tolker det annerledes med tanke på hvor "lite" jeg har investert? 

Lenke til kommentar

Jeg har tradet med med rundt 20 000 kroner og tjent opp 30 000. Dette på en mnd. Sitter nå med 50 000 i crypto. Trader cirka en til to trades pr dag. Tror dere dette vil bli sett som daytrading ? Jeg ser på det som daytrading, men mulig de tolker det annerledes med tanke på hvor "lite" jeg har investert? 

 

Det er klart det er daytrading, spørsmålet er om det er aktiv virksomhet. Med 1-2 trades per dag er det nok mulig at de vil føle at det er det. Du vil uansett få minst 24% skatt på de 30 000. 

 

Anonymous poster hash: dcd89...e01

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skattesatsen for kapitalinntekter, herunder kapitalgevinster, er 24 % i 2017. Merk imidlertid at daytrading av noe omfang vanligvis vil regnes som virksomhetsinntekt (herunder virksomhetsgevinst), noe som innebærer at inntektene også er gjenstand for toppskatt (hvis inntektene ellers tilsier det) og trygdeavgift mellomsats.

 

Daytrading av kryptovaluta er som daytrading av andre formuesgjenstander, skattepliktig gevinst skal kalkuleres per realisasjon*, og regnes ut som utgangsverdi minus inngangsverdi. Inngangsverdi er det gjenstanden kostet å kjøpe pluss kostnader man hadde for å få kjøpet gjennomført. Utgangsverdi er det gjenstanden ga i salgsinntekt, minus kostnader man hadde for å få salget gjennomført.

 

* Realisasjon betyr salg, bytte, ødeleggelse, og andre transaksjoner som innebærer at eiendomsretten til gjenstanden endrer seg.

 

Må man virkelig gå i detaljer på alle posisjoner man har holdt?

Du må det hvis du ønsker å følge norsk bokførings- og skattelovgivning.

 

Er du sikker paa at at kapitalinntekten vil bli gjenstand for toppskatt og trygdeavgift selv om trading-aktiviteten blir regnet som naeringsinntekt? Folgende post i et aksjeforum fra 2007 hevder at kapitalinntekten ikke vil vaere gjenstand for dette selv om det blir regnet som naeringsinntekt:

 

""cipo, likningskontoret kan ikke skatte deg hardere en 28 prosent på inntekter fra aksjetrading hverken for år 2005 eller 2006 og 2007.

 

skatteloven er ikke endret, og inntekter fra aksjer skal alltid trekkes ut av beregningsgrunnlaget for personinntekt.

 

dersom de mener det er næring/virksomhet du bedriver så spiller det ingen rolle, det blir uansett 28 prosent skatt.

 

les ligningens ABC håndbok s. 808 og 809. punkt 5.3.

 

" Beregningsgrunnlaget for personinntekt skal alltid korrigeres for gevinst/tap ved realisasjon av aksjer. Dette gjelder selv om aksjene er eiet som ledd i virksomhet, feks. fordi det omsettes aksjer i slikt omfang at der er virksomhet i seg selv." "

 

 

sitatet er hentet fra den forste posten paa side 3 av folgende forumtraad:

 

http://www.stocktalk.no/Msg.asp?GroupID=19&Group=Skatt%2C+Trading+og+Utbytte&TopicID=38415&Topic=Hjelp%2E%2E%2E%2E%2E+ligningsvesenet+er+etter+meg%2E&Keyword=SKATT&Pos=50

 

 

 

Stemmer dette, eller er det blitt gjort regler siden 2007 som gjor at man faktisk maa betale toppskatt og trygdeavgift?

Lenke til kommentar

Staten bør lage et klarere lovverk på dette med kryptovalutaer. I utgangspunktet virker det enkelt med å oppgi formue og profitt, men som mange tråder her på forumet viser er det ofte mer komplisert enn som så. Jeg ser ikke bort fra at mange ikke oppgir det de har fordi retningslinjene er uklare og forvirrende. Staten går da glipp av penger. 



Anonymous poster hash: dcd89...e01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...