Gå til innhold

I framtiden kan elbiler klare seg helt uten vanlige batterier, om Chalmers-professoren lykkes


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke minus 40 til minus 60 grader celcius i lang tids marsjfart være en fare for lithiumdrift på fly?

Det kunne vore ei fare for Jet-A1 òg, hadde det ikkje vore for at kompresjonen av luft framfor vengjene i 500 knop hevar lufttemperaturen ved vengjefronten 33 °C. I tillegg kjem friksjonsvarme, og som andre nemner vil den elektriske og kjemiske aktiviteten i batteriet i seg sjølv varme batteriet so lenge det arbeider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når luften komprimeres for å leveres inne i flyet øker også temperaturen. Jeg hadde en prat med en ingeniør fra Boeing en gang som hevdet at utfordringen i flykabiner var å holde temperaturen nede, ikke å varme opp. Det virker rimelig på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...