Gå til innhold

Kommunal svindel?


Anbefalte innlegg

Hvorvidt det var "uten berettigelse" er jeg i sterk tvil om. Jeg tror ikke disse tre et i stand til å ivareta sine egne interesser.

 

Det er forsåvidt rett at kommunen ikke fulgte riktig fremgangsmåte, og er det de tas på.

 

Den eneste grunn til at dette ble en sak, virker å være at ene broren var misfornøyd med å måtte "mase om" penger, etter at kommunen vedtok formynder og forvaltning av trygden hans. Dermed begynte VG å grave, og fremstilte dette med "stemplet som" psykisk utviklingshemmet.

 

Forøvrig er inntrykket mitt etter å ha lest & sett, at en slik diagnosen er mer riktig enn at dette har noe med "vanlig" psykiatri å gjøre.

Hva du eller jeg måtte mene om de tre brødrenes helse er fullstendig uinteressant. Deres diagnoser angår hverken deg eller meg.

 

Videre er det svært spesielt om du er istand til - eller berettiget til - å sette diagnose på noen ut fra mediaomtale.

 

Det du burde spørre deg selv om er:

- Synes du at diagnostikk bør være en politisk/administrativ prossess hvor rådmann/ordfører/kommunestyre er involvert?

 

- Synes du det er riktig at kommuneansatte som ikke er kompetent umyndiggjør innbyggere uten å ha belegg for det og uten at det har blitt gjennomført en forsvarlig saksbehandling/prossess?

 

- Synes du at Fylkesmannen bør ignorere sitt ansvar i slike saker og la personer/organisasjoner som håndterer en slik sak såpass uforsvarlig få lov til å fortsette med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Synes du det er riktig at kommuneansatte som ikke er kompetent umyndiggjør innbyggere uten å ha belegg for det og uten at det har blitt gjennomført en forsvarlig saksbehandling/prossess?

Nei, det å umyndiggjøre befolkningen uten å ha belegg for det og uten at det har blitt gjennomført en forsvarlig saksbehandling/prossess er Stortingets oppgave.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Ifølge Christin Thea Wathne ved Arbeidsforskningsinstituttet er triksemetoder utbredt i det såkalte New Public Management.
 
«– Tøyer reglene
Wathne forteller at «gaming», der reglene tøyes for å få registrert flest mulig saker, kan gi uheldige utslag..»
 
«I dag er det en stigende opposisjon mot denne nye styringsformen. Professoren ved Oxford, som var opphavet til betegnelsen NPM, har foretatt en tyve års evaluering av systemet og sier den må begraves fordi den er totalt uegnet som styringsmiddel i offentlig forvaltning.»
 
 
Så ja, denne saken er en del av en større internasjonal sammenheng. Å gå ut mot enkeltkommuner og etater løser ikke byråkratiformens problem. 
 
For å beskytte individet mot overivrige funksjonærers insentiver trengs det antigaming-mekanismer.
 
«..researchers find that the incentives that
accompany performance contracts can lead to inequitable social outcomes as organizations
and professionals are drawn into ‘cream-skimming’ (Koning and Heinrich, 2013) or overproduction
of non-core outputs (Soss et al., 2011).
Unfortunately, very little research has been carried out that seeks to understand how the
dysfunctions of performance management can be overcome. Hood (2006) suggests that some
of these consequences can be partially averted where policy-makers develop an “anti-gaming”
strategy.» 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...