Gå til innhold

Ping på hjemmenettverk


midand

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med at hjemmenettverket til tider plutselig pinger.

 

Jeg sitter på trådløst internett til stasjonære og er fullt klar over at det ikke er ideelt, men fremfor å høre at jeg må kable så håper jeg problemet heller kan ses i lys av det faktum at jeg vil benytte trådløst tilkobling. 

 

Situasjonen er som følger:

 

Har en 50/10 linje. 

Nettverkskort er: ASUS PCE-AC88 (skal visstnok være oppdatert med seneste driver)

Benytter meg også av en range extender (Zyxel 6505) som fungerer som en repeater. 

 

Jeg kan sitte helt fint på nettverket, men plutselig starter det å pinge og jeg sliter med at den ikke faller ned (kan ligge på 250-300ms). Samtidig kan jeg være koblet til samme nettverk med mobiltelefonen og gjør jeg samme test på nettet (via nettfart.no) får jeg lav ping på samme nett. Videre kan jeg "løse" problemet ved å restarte pcen, og pingen er da normal ved test etter oppstart. Denne kan hende at jeg må gjenta enkelte dager, noen ganger kort tid etter reboot, andre ganger tar det noe lenger tid.

 

Noen som har forklaring/tips på dette problemet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Jeg antar at du med "pinger" mener at du får høy ping i spill? Jeg tipper at du ikke får høy ping men heller mister pakker. Om du har et par cmd-vinduer oppe, et med ping mot router og et med ping mot internett så ser du fort hvor pakketapet skjer. 

 

Skulle jeg skyte fra hofta så tipper jeg at pcen din bytter mellom repeateren og routeren din og at du derfor mister pakker mens det skjer. 

Lenke til kommentar

Jeg antar at du med "pinger" mener at du får høy ping i spill? Jeg tipper at du ikke får høy ping men heller mister pakker. Om du har et par cmd-vinduer oppe, et med ping mot router og et med ping mot internett så ser du fort hvor pakketapet skjer. 

 

Skulle jeg skyte fra hofta så tipper jeg at pcen din bytter mellom repeateren og routeren din og at du derfor mister pakker mens det skjer. 

 

Får ping hos nettfart.no og ping i spill ja. Jeg tror ikke den bytter mellom repeater og routeren da det er egen tilkobling til repeateren og den står på samme nettverket hele tiden. Syntes bare det er merkelig at restart av PC løser problemet, og at tlfen ikke opplever ping på nettfart.no testene, derfor jeg mistenker at det kanskje er noe med pcen.

 

 

Range extendere er ikke bra for ping, naturlig forsinkelse. Mesh nettverk er å anbefale

 

Takk for tips, er mulig jeg også flytter pcen til et annet rom. Komisk nok er eneste tiltenkte rom der pcen står for dårlig tilgang til routeren, men to meter fra pcen (ute i gangen) så får den full tilgang. Så tydelig noe som blokkerer, derfor jeg gikk til innkjøp av repeater. Har du noe forklaring på hvorfor jeg da ikke pinger på tester via telefonen når begge er på samme nettverk og fra samme sted?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Som jeg skrev så finner du lett ut av hvor det stopper om du pinger mot router og internett. Tipper det er dårlig dekning eller denne repeateren din som skaper problemet.

 

En annen måte du kan teste dette på er å kable opp en nettverkskabel midlertidig en kveld du sitter og spiller, bare la den ligge langs gulvet feks.

Lenke til kommentar

Takk for tips, er mulig jeg også flytter pcen til et annet rom. Komisk nok er eneste tiltenkte rom der pcen står for dårlig tilgang til routeren, men to meter fra pcen (ute i gangen) så får den full tilgang. Så tydelig noe som blokkerer, derfor jeg gikk til innkjøp av repeater. Har du noe forklaring på hvorfor jeg da ikke pinger på tester via telefonen når begge er på samme nettverk og fra samme sted?

Kan du verifisere om telefon og PC faktisk er koblet på extender eller direkte til router? For det er 2 AP, de har antagelig samme navn og det byttes litt randomly mellom de. Kan jo være der forskjellen ligger. Og som han andre nevner: hvis devicen bytter ofte mellom de 2 er det en katastrofe. Sjekk om du kan gi extender sitt nettverk et eget navn

 

Skjønner ikke nødvendigvis hvorfor det skal virke med en gang du rebooter PC, dog.

Men det skal sies at jeg har hatt sykt mye rare problemer med dårligere wifi-routere. Konsumer-segmenetet er desverre oversvømt av dårlig kvalitet. Hadde en wifi-router som knela etter 10 min med litt store dataoverføringer, akkurat som om den ikke tålte det og blei lei.

 

Hadde et oppsett med repeater også, endte opp med å gi nettverket for extenderen et egen navn for å teste. Greia var at selv om ja den gir bedre dekning så var det enormt mye tregere, selv om dataene kom frem til slutt. Ping var horribel og variabel. Men til surfing kan en repeater være OK. Routeren selv kan oppleves tregere pga noe signal går til extenderen.

 

Forklaringen jeg har lest er at repaeater legger seg på samme kanal som router, den prøver å opptre sømløst, men du ender med 2 AP som interfererer hverandres signal og det gir pakketap som Fleskefjeset nevner. Det betyr at pakkene må sendes på nytt. I tillegg brukes båndbredde på kommunikasjon seg i mellom.

 

Grunnen til at mesh nettverk, selv uten kabel mellom APene, funker så mye bedre er at de har en egen kommunikasjonskanal som ikke påvirker det vanlige wifi-signalet. Men ja de koster litt. Hvis du tenker at du ikke vil kaste vekk mer tid, så er det vel verdt det, Ikke brukt et sekund på wifi-trøbbel på 2 år nå (Y)

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Som jeg skrev så finner du lett ut av hvor det stopper om du pinger mot router og internett. Tipper det er dårlig dekning eller denne repeateren din som skaper problemet.

 

En annen måte du kan teste dette på er å kable opp en nettverkskabel midlertidig en kveld du sitter og spiller, bare la den ligge langs gulvet feks.

Jeg tok opp to CMD vinduer og pinget mot router og internett. Er det antall ms jeg ser det på om hvor problemet kan ligge? (sikkert dumt spørsmål, men er ikke svært dreven her). Og skulle jeg avdekke stor forskjell, hva vil det si? (eks ping mot router = dårlig tilkobling som kan peke på router/repeater og ping mot internett = dårlig linje i seg selv?, eller tar jeg feil?

 

Noen dager fungerer det helt fint hele dagen, andre ganger så pinger jeg 1-2 ganger iløpet av 3-4 timer som virker å vedvare helt til jeg får restartet pcen (eller har ikke orket å la det vente lenger enn 10minutter for å se om det stabiliserer seg etter det). 

Lenke til kommentar

Hvor langt er det mellom repeateren din og maskinen? Er det noe imellom dem? Går du på 5GHz båndet eller 2.4?

Jeg sitter i 2.etasje, routeren er i 1.etasje. Rommet i 2.etasje like over routeren virker å få gode signaler, derfor valgte jeg å sette repeateren der. På andre siden av gangen er et annet rom, og det er her jeg sitter med pcen. (Så er 2 vegger og ca 6 meter fra repeater til PC) Går på 2.4GHz. 

Lenke til kommentar

Kan du verifisere om telefon og PC faktisk er koblet på extender eller direkte til router? For det er 2 AP, de har antagelig samme navn og det byttes litt randomly mellom de. Kan jo være der forskjellen ligger. Og som han andre nevner: hvis devicen bytter ofte mellom de 2 er det en katastrofe. Sjekk om du kan gi extender sitt nettverk et eget navn

 

Skjønner ikke nødvendigvis hvorfor det skal virke med en gang du rebooter PC, dog.

Men det skal sies at jeg har hatt sykt mye rare problemer med dårligere wifi-routere. Konsumer-segmenetet er desverre oversvømt av dårlig kvalitet. Hadde en wifi-router som knela etter 10 min med litt store dataoverføringer, akkurat som om den ikke tålte det og blei lei.

 

Hadde et oppsett med repeater også, endte opp med å gi nettverket for extenderen et egen navn for å teste. Greia var at selv om ja den gir bedre dekning så var det enormt mye tregere, selv om dataene kom frem til slutt. Ping var horribel og variabel. Men til surfing kan en repeater være OK. Routeren selv kan oppleves tregere pga noe signal går til extenderen.

 

Forklaringen jeg har lest er at repaeater legger seg på samme kanal som router, den prøver å opptre sømløst, men du ender med 2 AP som interfererer hverandres signal og det gir pakketap som Fleskefjeset nevner. Det betyr at pakkene må sendes på nytt. I tillegg brukes båndbredde på kommunikasjon seg i mellom.

 

Grunnen til at mesh nettverk, selv uten kabel mellom APene, funker så mye bedre er at de har en egen kommunikasjonskanal som ikke påvirker det vanlige wifi-signalet. Men ja de koster litt. Hvis du tenker at du ikke vil kaste vekk mer tid, så er det vel verdt det, Ikke brukt et sekund på wifi-trøbbel på 2 år nå (Y)

 

Jeg har et eget navn på extender nettverket. (Se bilde, https://imma.gr/l/75971x115ad )

 

Det med at repeateren virker å legge seg på samme kanal, er det noe måte jeg kan motivrke dette?

 

Mesh blir nok løsningen i nytt hus, men løsningen per nå blir nok trolig å se om jeg får gjort noe med dette nå eller rett og slett flytte over Pcen i det rommet i etasjen over routeren som virker å motta bra med signaler. 

Endret av midand
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg tok opp to CMD vinduer og pinget mot router og internett. Er det antall ms jeg ser det på om hvor problemet kan ligge? (sikkert dumt spørsmål, men er ikke svært dreven her). Og skulle jeg avdekke stor forskjell, hva vil det si? (eks ping mot router = dårlig tilkobling som kan peke på router/repeater og ping mot internett = dårlig linje i seg selv?, eller tar jeg feil?

 

Noen dager fungerer det helt fint hele dagen, andre ganger så pinger jeg 1-2 ganger iløpet av 3-4 timer som virker å vedvare helt til jeg får restartet pcen (eller har ikke orket å la det vente lenger enn 10minutter for å se om det stabiliserer seg etter det). 

 

du skal se etter "request timed out" eller store variasjoner i responstiden. La den gjerne gå i bakgrunnen (bruk /t så går den uendelig mange ganger) mens du spiller og gjør en alt-tab når du opplever problemene neste gang. Grunnen til at det er lurt å pinge både internt og eksternt er at dersom du mister kontakt med router så er problemet mellom pc og router, mister du derimot ut på nett (og fremdeles får svar fra router) kan problemene ligge andre steder.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men la meg bare si at maskinen din ikke "pinger".

"Ping" betegner operasjonen å sende en pakke til en annen maskin, som har til intensjon å sende en "pong"-pakke i retur.

Tiden det tar fra du sender til du mottar svaret, sier noe om hvor raskt connection du har.

Du kan si at maskinen din til tider får høy latency, dvs, tiden det tar å motta "pong"-svaret er høy.

 

Som nevnt ovenfor her, kan du også starte en commandline og kjøre kommandoen "ping 8.8.8.8" (hvor 8.8.8.8 er en IP-addresse, i dette tilfellet googles DNS). Da pinger du google.

Her har du også en nummerering av pakkene og kan detektere om en pakke blir borte, såkalt packet-loss. Det kan være dette du opplever, men at spillet du ser "pinger", ikke har støtte for å detektere eller vise packet-loss. Ikke helt unatrulig da spill ofte bruker UDP, men det blir en annen leksjon.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nevnt noe ovenfor her: Skriv CMD i søkelinjen i windows slik at du får opp command linjen, så prøver du å pinge trådløsruteren, og eksempelvis vg.no

 

Bare skriv "Ping ipadressen til ruteren" eller Ping vg.no eller google.no og kanskje ping ipadressen til wifipunktet ditt om det er forskjellig fra selve ruteren din...

 

Dette for å finne frem noe mer konkret hvor problemet IKKE ligger.. Så slipper vi bare å spekulere :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det hender at jeg også opplever at nettet er tregt selv uten spilling, og nå fikk jeg det samme igjen og sjekket med ping mot router. 

Fra å da ligge på 1-5 ms når det virker å fungere sømløst til nå å vise gjennomsnittlig ms på 324ms  :lol: . Så regner med at dette definerer at problemet ligger i tilkobling pc og router. Forsøkte å pinge også mot nettside, men også her pinger gj.snitt på 1021ms, men regner med dette er en konsekvens av at ping til router alltid bør ligge stabilt, og når det ikke gjør det så følger latencyen på alt annet?

 

5 min senere så stabiliserte pingen seg på gj.snitt 4ms, men da er farten på nettet via nettfart.no kun på 0.8mbit (fra en 50 linje). Er dette da samme problem eller to ulike? (Nå har ping stabilisert seg, både ping til router (4ms) og nettside (20ms), men får kun 0.8mbit hastighet).

 

Edit: Da den lå på kun 0.8mbit i hastighet i minst 10 min så valgte jeg bare å kjøre en kjapp restart for å se om dette endret noe (basert på tidligere erfaringer med at det fungerer). Her får jeg da samme resultat fra ping på router (4ms), nettside (20ms), men nå en hastighet på 20mbit. Noen som vet hvorfor?

 

Er det noe ting jeg kan prøve å forbedre med dagen oppsett? Hvis ikke ser jeg vel gjerne det som en kjedelig men nødvendig løsning å rett og slett flytte pcen i det andre rommet og fjerne repeater som mellomledd for at det skal være mer stabilt. Enig?

Endret av midand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...