Gå til innhold

Systemgjenoppretting skal finne forsvunne Windows 10-filer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EaseUS Data recovery kan varmt anbefales. Recuva m.m. er søppel. Jeg mistet en fil for en kort stund siden og ikke hatt data tap på mange år, EDR fikk den tilbake rett etter scan, ved filsøk, der andre programmer verken fant filen, eller hadde klart å installere ferdig på samme tidspunkt for de var mer opptatt av å installere tredje parts programvare, chrome etc. Getdataback fungerte også fint før husker jeg, men ikke brukt det på lenge.

Lenke til kommentar

Det at de i det hele tatt kan det er vel en innrømmelse på at de har tilgang til mer enn det som sunt er. Men spørs om folk med by-vett har evne til å innse slikt. Gir du bort kontrollen av filene dine til Cloud og M$ så får du ta konsekvensen av det og.

 

Hæ? Kan hva?

 

Filene ligger på maskinen, filtabellen er kartet som viser hvor alle filer ligger. Når en fil slettes fjernes den ikke fra maskinen, filtabellen setter området som ledig. Filen vil fortsatt ligge der den er til en ny fil skrives inn på området. Oppdateringen rotet med filtabellen, sikkerhetsmekanismen tilbakeføring til gjenopprettingspunkt kjører lokalt på maskinen, og har en kopi av tabellen som kan "redde" filene om de ikke er overskrevet. Dette har null og nix å gjøre med og overlate kontrollen over filene til MS og skyen. Faktisk kunne en kopi i skyen vært gull i dette tilfellet.

 

Tror du skal lese deg opp før du kritiserer vettet til andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hæ? Kan hva?

 

Filene ligger på maskinen, filtabellen er kartet som viser hvor alle filer ligger. Når en fil slettes fjernes den ikke fra maskinen, filtabellen setter området som ledig. Filen vil fortsatt ligge der den er til en ny fil skrives inn på området. Oppdateringen rotet med filtabellen, sikkerhetsmekanismen tilbakeføring til gjenopprettingspunkt kjører lokalt på maskinen, og har en kopi av tabellen som kan "redde" filene om de ikke er overskrevet. Dette har null og nix å gjøre med og overlate kontrollen over filene til MS og skyen. Faktisk kunne en kopi i skyen vært gull i dette tilfellet.

 

Tror du skal lese deg opp før du kritiserer vettet til andre.

 

 

;D

 

Poenget er todelt, det ene er ukritisk bruk av cloud i den tro at dette er utilgjengelig for andre og at sikkerheten lissom øker ved bruk av dette. En sikkerhetskopi lokalt er gull verdt, en sikkerhetskopi i cloud er i bestefall nyttig for deg, men meget sannsynlig også andre :( . Om du tror dine data er bedre beskyttet i ett nett du selv ikke kontrollerer så lykke til. Det andre er M$ itself og win10. Hele tanken bak utviklingen av Windows er ikke lenger å lage ett operativsystem som du kan ha kontroll over men ett operativ system som har kontroll over deg .M$ er bloatware fra a til m, resten kan til nød brukes. Windows 10 og den retningen dette tar er skremmende for den som tenker samfunns-sikkerhet. Men folk flest lar seg lulle inn i forsikringer om at all denne utviklingen gjøres for deg og dine interesser. Sikkert meget behagelig. Jeg jobber med teknologi til daglig, har reddet et titalls HDDer fra den nesten sikre død hvor jeg har gått inn og manipulert tabeller meg her og tabeller meg der, og i tidligere tider har jeg programmert fil-tabell systemer from scratch. funker som hakka møkk. Så, jodda du, jeg vet godt hvordan fil-tabeller virker. At M$ i det hele tatt kan lansere noe som kødder med disse uten at det er gjennomtestet, noe det umulig kan være, er i aller høgste grad kritikkverdig. At folk blindt godtar hvordan M$ pusher halvgjort teknologi nedover ørene på seg er like kritikkverdig.

 

Trenger ikke ta en Apple hver gang noen kritiserer M$

  • Liker 1
Lenke til kommentar

;D

 

Poenget er todelt, det ene er ukritisk bruk av cloud i den tro at dette er utilgjengelig for andre og at sikkerheten lissom øker ved bruk av dette. En sikkerhetskopi lokalt er gull verdt, en sikkerhetskopi i cloud er i bestefall nyttig for deg, men meget sannsynlig også andre :( . Om du tror dine data er bedre beskyttet i ett nett du selv ikke kontrollerer så lykke til. Det andre er M$ itself og win10. Hele tanken bak utviklingen av Windows er ikke lenger å lage ett operativsystem som du kan ha kontroll over men ett operativ system som har kontroll over deg .M$ er bloatware fra a til m, resten kan til nød brukes. Windows 10 og den retningen dette tar er skremmende for den som tenker samfunns-sikkerhet. Men folk flest lar seg lulle inn i forsikringer om at all denne utviklingen gjøres for deg og dine interesser. Sikkert meget behagelig. Jeg jobber med teknologi til daglig, har reddet et titalls HDDer fra den nesten sikre død hvor jeg har gått inn og manipulert tabeller meg her og tabeller meg der, og i tidligere tider har jeg programmert fil-tabell systemer from scratch. funker som hakka møkk. Så, jodda du, jeg vet godt hvordan fil-tabeller virker. At M$ i det hele tatt kan lansere noe som kødder med disse uten at det er gjennomtestet, noe det umulig kan være, er i aller høgste grad kritikkverdig. At folk blindt godtar hvordan M$ pusher halvgjort teknologi nedover ørene på seg er like kritikkverdig.

 

Trenger ikke ta en Apple hver gang noen kritiserer M$

Du er tydeligvis svært kritisk til MS og sky generelt, du om det. Man står fritt fram til å benytte seg av disse løsningene. 

 

En sikkerhetskopi lokalt er aldri en ulempe, en sikkerhetskopi i skyen er også kjempenyttig i den forstand at man har backup, men også har tilgangen til denne backupen fra mange maskiner. Man får da også kontinuerlig synkronisering av backup slik at alt er like nytt og friskt i skyen som på maskinene din, gitt at den er på nett. Kjører man lokal backup må man gjøre dette jevnlig, og om man glemmer det en periode så står man i fare for å miste den siste uken med jobb. Kjører man en tilkoblet ekstern disk og tar backup dit over USB eller nettverk så er det fint og flott, men denne er da også utsatt i tilfelle angrep i form av ransomware etc. Ut over dette begynner vi å snakke om løsninger vanlige brukere ikke har forutsetninger for å sette opp.

 

I onedrive kan også sync mappen bli kryptert som vil synkronisere de krypterte filene til skyen. Men, når man gjenoppretter maskinen vil man da kunne gå inn på onedrive og gjenopprette de krypterte filene gjennom historikken som er innebygget i onedrive. Og dette får brukeren fiks ferdig klart til bruk uten å måtte kunne noen verdens ting, uten ekstra utstyr i hjemmet, og tilgjengelig på alt av enheter.

 

Så kan man påstå at man aldri kan være helt sikker på om de store aktørene holder din data trygg. Det har jo vært så mye skriblerier i det siste. Men man kan da spørre seg. Om svære organisasjoner, kommuner og whatnot, folk med store sikkerhetsavdelinger og høy kompetanse velger å stole på disse løsningene, hvorfor skulle Ola Normann tenke at noen spionerer på hans wordfil med kjørelister til håndballen?

 

Det er veldig lett å lage påstander, man vet aldri ditt og datt, kanskje er det små grå som sitter på baksiden av månen og styrer alt. Faktum er at filene til Ola Normann er langt tryggere i skyen hos MS enn på hans egen maskin. Tar man på paranoidhatten kan man saktens spørre seg selv, om MS spionerer på filene dine i skyen, hva hindrer dem i å spionere på filene dine på datamaskinen? Og dette gjelder ikke kun MS. Sånn sett burde man kanskje gå tilbake til penn og papir.

 

Og før du nå nevnter MS Telemetri og legger på buzzord som spyware og keyloggere, det er ingen ting til tilsier at MS gjør noe av dette. Dette er i de store og hele MS-fientlig vas som bunner i det faktum at MS kjører telemetri og har en del opplistinger i EULA og tilsvarende der folk legger sammen to og to og får ni. Det som står er ikke knyttet til telemtri i det hele tatt, men MS sine tjenester som man om man ønsker det kan aktivere. Skal man bruke disse tjenestene så må man nødvendigvis la MS ta vare på filene, Cortana lytte til hva man sier, registrere pen input osv. Dette kommer inn under functional data. Når man installerer W10 får man gjort noen valg her, og man kan også gjøre endringer selv etterpå om man ønsker dette. Den som jobber med slikt kan faktisk få tilgang til denne telemetrien og få en systemhelsestatus for maskinene i organisasjonen sin. 

 

Og å si at W10 er bloatware fra A til M er tull. At utviklingen av W10 er et OS som skal ha kontroll over deg er bare tull. Men, det er klart at MS ønsker at du benytter deg av deres tjenester, om du ønsker dette. Og disse ligger også latent i OS'et. Igjen, dette vil kunne være nyttig for mange brukere, eksempelvis onedrive. Du kan velge å la være om du vil. MS tjener naturligvis penger på dette, men de har alltid tjent penger på brukeren, tidene forandrer seg, og måten man konsumerer på forandrer seg, mulighetene man har forandrer seg, MS følger på og eller driver denne utviklingen, ja. Men det er ikke dermed ondskap som ligger bak bare fordi det er endringer og nye ting som skjer.

 

W10 er også det desidert sikreste OS'et de har laget teknisk sett, og om noen sitter og ruger på W7 på grunn av en eller annen illusjon om sikkerhet så bør de oppgradere først som sist. At W10 utgjør et problem for den som tenker samfunnssikkerhet er bare en banal påstand.

 

 

Selvfølgelig kan man kritisere MS for at ting som dette skjer. Det er jo på ingen måte bra. Men, på en annen side var dette et ekstremt lite antall brukere av en enorm masse med brukere. Og, alle disse brukerne sitter på en skog av varierende maskinvare og programvarekombinasjoner. Selv om MS tester og tester internt, og har en skog av brukere som sitter i insider programmet, så vil man aldri kunne teste ut alle disse kombinasjonene på forhånd. Og jo mer omfattende oppgraderingen er, jo større sjanse for at noe går galt. Dette er også grunnen til at MS startet programmet med driversignering osv. Men, helt sikker er man aldri, og derfor er det også lurt og ta backup av viktig data.

 

 

Hvis hva man jobber med skal legge noen vekt på det man skriver jobber jeg i driftsenter som administrerer et større antall tusen klienter hvorav mange er W10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...