Gå til innhold

Oppgradering til AMD 1440p gamer


Anbefalte innlegg

Hey folkens.

 

Har da etter en trist sommer med noe død hw (4790k, z97 og ram) sittet nå med backup utstyr som innebærer en sliten i5 (ok 7gen but still) med noe random corsair 8gb low profile 2400mhz ram.

Klamret til meg et par R6 Blackout fra FD (en nå i bruk til servern, en til ny gamer hw). Spørsmålet nå blir ny hw.

 

Gpu har jeg så jeg klarer meg per i dag, kommer nok til og bli byttet mot slutten av året, evt over nyåret alt ettersom hva jeg finner ut jeg trenger. Har da satt opp en kort listen som er hw jeg vurderer og kjøpe, ja jeg vet Intel er mest forventet, men har kjørt ryzen i server og teste denne på gaming og er utrolig fornøyd.

Kort liste er som følger:
https://www.prisjakt.no/list.php?l=467121&view=m

Ryzen 5 2600x (teste stock kjøler før evt upgr til større ved behov, ja kommer til og klokke :) )

Asus ROG Strix X470-F Gaming

Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3000MHz 2x8GB

Samsung 970 EVO 500GB.

 

Tar da med GPU og PSU fra tidligere rigg da dette holder i massevis for øyeblikket (1070ti+corsair AX760i). Blir ikke så mye utenom gaming da jeg har servere til dette.

 

Mtp oppsette er jeg ganske fornøyd, litt bekymret da jeg ikke finner ram listet på asus sine sider mtp "supported devices" listen, men ram er ganske ny i forhold til mobo, mulig ikke lagt til og burde funke helt fint? Noen som har prøvd komboen?

 

Pros/cons folkens? (igjen, ja jeg har vurdert intel, men går for amd :) )

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, personlig hadde jeg gått for 2700x , det er en tusenlapp mer, men gir bedre ytelse og av erfaring har det latt seg gjøre å undervolte disse et lite hakk uten at man har vært nødt til å senke hastigheten , med andre ord ganske grei ytelse og mindre strømforbruk og varmeutvikling.

Denne er litt gammel, men grei å få med seg : https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8hcwg5/who_is_undervolting_their_2600x2700x_and_what_are/

De tingene jeg personlig hadde gjort er å kjøre på med 32 Gb med minne ( eller noe kjappere minne om du finner det ) og kanskje en større SSD, men sånn generelt ser det ok ut det du velger her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får gjøre som du vil, men syns selv GTX 1080 TI ikke er for kraftig selv med første generasjon ryzen ved full HD.

1070ti og 1440p vil nok gjøre de litt dårligere i spill med høyere oppløsning og maks grafikk, men du får velge om under 70 FPS er ok for deg. Eller om du vil ha glede av 120 FPS.

Lenke til kommentar

Ville virkelig vurdert minnebrikker med samsung b-die. Generelt får du det om du kjøper 3200MHz-minne med cl14 eller 3600MHz-minne med cl15. Du kan ta tweake minnet mye å oppnå skikkelig heftige ytelsesøkninger i spill om du har et kraftig skjermkort.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3464885

 

https://www.youtube.com/watch?v=PHBsR1Y68G8 Med god ram-tweaking kan faktisk første-gen ryzen være nesten like kjapp som second-gen i spill :)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Ville virkelig vurdert minnebrikker med samsung b-die. Generelt får du det om du kjøper 3200MHz-minne med cl14 eller 3600MHz-minne med cl15. Du kan ta tweake minnet mye å oppnå skikkelig heftige ytelsesøkninger i spill om du har et kraftig skjermkort.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3464885

Vil gjerne du utdyper den litt, hvis du mener ARK: Survival Evolved og conan exiles går fra 80 FPS til 140 fps i full hd med GTX 1080 TI oc blir jeg veldig overrasket.

Har funnet også ut ram har litt å si, men aldri klart å nå disse spille særlig langt.

Lenke til kommentar

Vil gjerne du utdyper den litt, hvis du mener ARK: Survival Evolved og conan exiles går fra 80 FPS til 140 fps i full hd med GTX 1080 TI oc blir jeg veldig overrasket.

Har funnet også ut ram har litt å si, men aldri klart å nå disse spille særlig langt.

Se på videoen, har ikke nevnt noe om spillene du nevner og økningene du foreslår er helt hinsides alt du kan forvente av ram. Kan ta et par eksempler fra videoen i fullHD med 3200cl16 til 3466 med optimaliserte sub-timings med et 1080 vanilla-skjermkort:

AOTS fra 107 til 124 fps.

Far cry 5 fra 113 til 121 fps.

Witcher 3 fra 115 til 128 fps.

 

I flere andre spill var økningene svært marginale, men kjekt å vite at du kan få 15-20% høyere fps ved å tweake sub-timings på et skjermkort som er endel tregere enn 1080ti. Med 2080ti vil trolig forskjellene bli enda større da gpu i mindre grad er begrensningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle de da ikke fungere? Vet jo ryzen har en del problemer med ram også sokkel 2011-3 hvis man har flere sloter i bruk f.eks alle 8. Men ser ikke ellers hvorfor de brikkene skulle være noe problem. Med mindre man skulle overklokke eller aldri oppdatert bios.

Lenke til kommentar

Ryzen er jo på haswell nivå i bestefall skylake.

Kabylake er jo litt bedre igjen ytelse per klokkerfrekvens.

Så skulle tro i7-9700K til 4799 kr

har mere glede av raskere ram?

tenkte på oc-potensialet. Du henter marginalt ved å overklokke f.eks 2700X, mens en 8700K får mer da mange kan klokkes til 5GHz :) 9700K har vell metall-TIM så det hjelper vell å få den godt over 5GHz. Coffee-lake tjener og på kjappere minne, men ikke på langt nær så mye som ryxen pga infinity-fabric.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, personlig hadde jeg gått for 2700x , det er en tusenlapp mer, men gir bedre ytelse og av erfaring har det latt seg gjøre å undervolte disse et lite hakk uten at man har vært nødt til å senke hastigheten , med andre ord ganske grei ytelse og mindre strømforbruk og varmeutvikling.

 

Denne er litt gammel, men grei å få med seg : https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8hcwg5/who_is_undervolting_their_2600x2700x_and_what_are/

 

De tingene jeg personlig hadde gjort er å kjøre på med 32 Gb med minne ( eller noe kjappere minne om du finner det ) og kanskje en større SSD, men sånn generelt ser det ok ut det du velger her.

Har lest en del mtp 2600x vs 2700x og ser ingen grunn til og kjøre 2700x da det er snakk om marginale forskjeller, mulig noe nytt jeg har misset her? Men alle tester viser alt fra 2-5% ytelse forskjell. Ikke merkbart mener nå jeg?

 

Når det kommer til ram listet jeg faktisk feil ram :D Skulle liste Corsair sine 3200mhz brikker, samme brikken, men da med CL14 (oppdatert liste nå). Ble litt mange tabs åpne i går.

Ser derimot INGEN grunn til og gå for 32 GB ram. Har per i dag aldri oversteget 10GB, så med mindre jeg skal begynne med redigering føler jeg dette er ekstremt bortkastet.

Mtp disk har jeg allerede en 500GB 850 EVO samt 2x 3TB RED og en server med 20+TB så tror det holder med en snerten 500GB m2 :)

 

Ville virkelig vurdert minnebrikker med samsung b-die. Generelt får du det om du kjøper 3200MHz-minne med cl14 eller 3600MHz-minne med cl15. Du kan ta tweake minnet mye å oppnå skikkelig heftige ytelsesøkninger i spill om du har et kraftig skjermkort.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3464885

 

https://www.youtube.com/watch?v=PHBsR1Y68G8 Med god ram-tweaking kan faktisk første-gen ryzen være nesten like kjapp som second-gen i spill :)

 

Ja planen var 3200mhz minne, bomma på hvilken brikke det ble til slutt hehe, har oppdatert listen nå. Noen sted man kan finne ut hvilken "b-die" det faktisk er brukt? Mtp at du nevner samsung sine :)

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Har lest en del mtp 2600x vs 2700x og ser ingen grunn til og kjøre 2700x da det er snakk om marginale forskjeller, mulig noe nytt jeg har misset her? Men alle tester viser alt fra 2-5% ytelse forskjell. Ikke merkbart mener nå jeg?

 

Når det kommer til ram listet jeg faktisk feil ram :D Skulle liste Corsair sine 3200mhz brikker, samme brikken, men da med CL14 (oppdatert liste nå). Ble litt mange tabs åpne i går.

Ser derimot INGEN grunn til og gå for 32 GB ram. Har per i dag aldri oversteget 10GB, så med mindre jeg skal begynne med redigering føler jeg dette er ekstremt bortkastet.

 

Mtp disk har jeg allerede en 500GB 850 EVO samt 2x 3TB RED og en server med 20+TB så tror det holder med en snerten 500GB m2 :)

 

 

 

Ja planen var 3200mhz minne, bomma på hvilken brikke det ble til slutt hehe, har oppdatert listen nå. Noen sted man kan finne ut hvilken "b-die" det faktisk er brukt? Mtp at du nevner samsung sine :)

Takker for alle tilbakemeldinger.

G.skill 3200 c14, 3600 c15 er kanskje de beste valga :)

Lenke til kommentar

Har lest en del mtp 2600x vs 2700x og ser ingen grunn til og kjøre 2700x da det er snakk om marginale forskjeller, mulig noe nytt jeg har misset her? Men alle tester viser alt fra 2-5% ytelse forskjell. Ikke merkbart mener nå jeg?

 

Når det kommer til ram listet jeg faktisk feil ram :D Skulle liste Corsair sine 3200mhz brikker, samme brikken, men da med CL14 (oppdatert liste nå). Ble litt mange tabs åpne i går.

Ser derimot INGEN grunn til og gå for 32 GB ram. Har per i dag aldri oversteget 10GB, så med mindre jeg skal begynne med redigering føler jeg dette er ekstremt bortkastet.

Mtp disk har jeg allerede en 500GB 850 EVO samt 2x 3TB RED og en server med 20+TB så tror det holder med en snerten 500GB m2 :)

 

 

Ja planen var 3200mhz minne, bomma på hvilken brikke det ble til slutt hehe, har oppdatert listen nå. Noen sted man kan finne ut hvilken "b-die" det faktisk er brukt? Mtp at du nevner samsung sine :)

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Regner med du har fått med deg at Ryzen 2600x er 6kjerner og 12 tråder mens Ryzen 2700x er 8 kjerner og 16 tråder.

 

Avhengig av hvordan du jobber og om du spiller de aller siste spillene som utnytter flere kjerner kan det ha en vesentlig betydning eller ikke.

Lenke til kommentar

G.skill 3200 c14, 3600 c15 er kanskje de beste valga :)

 

Hehe ja dette er det de fleste nevner, anbefaler eller bruker. Ram jeg har listet (oppdaterte før i dag før andre innlegget) kjører 3200mhz på cl14, noen spesiell grunn for og gå for g.skill utenom dette? Har kun brukt corsair de siste 9 årene (kall meg dum og trofast hehe :p ) og aldri fått en eneste ram feil.

Lenke til kommentar

Regner med du har fått med deg at Ryzen 2600x er 6kjerner og 12 tråder mens Ryzen 2700x er 8 kjerner og 16 tråder.

 

Avhengig av hvordan du jobber og om du spiller de aller siste spillene som utnytter flere kjerner kan det ha en vesentlig betydning eller ikke.

Så ikke dette før jeg postet hehe. Men ja er fult klar over 6 vs 8 cores. Ingen spill per i dag vil utnytte mer, og innen dette skjer har jeg nok oppgradert igjen så det går helt fint :)

Lenke til kommentar

Helt 100 % er det nok ikke, allerede nå er det noen titler som Star Citizen , Unreal Engine 4 spill , Final Fantasy XV , Assassin's Creed Origins for å nevne noen som ser ut til å kunne bruke flere kjerner enn 4 som har vært vanlig hittil.

 

Men ja, jeg tror også at du trolig vil greie deg med 2600x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...