Gå til innhold

atmos, 4k, lydplanke, hvordan skal det settes opp?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Her er setupen

Samsung 4k tv (m. 3 hdmi innganger, optisk lydutgang)

Samsung HW-K960 lydplanke 7.1.4 (m. 2x hdmi inn, 1 hdmi arc ut, optisk lyd inn, aux)

 

Enheter

Google chromecast ultra (4K)

Nintendo Switch

PS4 Pro (4K)

Get box I

PC

 

Så her er utfordringen:

 

Høre på Atmos

Har jo litt lyst å få brukt atmos, men slik jeg forstår det er det flere flaskehalser her. Ta f.eks Netflix, det er kun Windows 10 av de enhetene jeg har om får atmos. Det betyr at jeg må koble PC til lydplankens HDMI, men da forsvinner vel 4K?

 

Se på 4K

Har litt forskjellige måter å spille 4K på. chromecast, ps4 pro eller apper på tv, men disse vil ikke kunne spille atmos. 

 

Så er jeg her i en situasjon hvor jeg faktisk ikke kan spille av netflix og så 4K og atmos lys?

 

Bruker nå optisk kabel ut fra tv ettersom arc funksjonen er ustabil og ikke leker så fint med Logitech Harmony. Men denne er vel uanset begrenset til 5.1. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det skal være 4K playthrough på lydplankens HDMI-innganger. Både HDMI 1 og 2. De kan dog ikke spille av Dolby Vision eller HDR 10+ så vidt jeg vet, men vanlig HDR skal i teorien null problem. 

For at du skal få Atmos må du kjøre HDMI Arc fra lydplanken inn i TV'en, og så koble for eksempel en Apple 4K TV til lydplanken. Enten i HDMI 1 eller 2. PS4 Pro kan også spille av Dolby Atmos på vanlige Blu-ray Discer som støtter det formatet, hvis du velger Bitstream på lydinnstillinger og på menyen når du starter opp filmen. 

Appene på TV'ene, spesielt hvis det er et Samsung-TV kan ikke spille av Dolby Atmos. Hvis du har et nyere LG-TV skal det være en mulighet.

Lenke til kommentar

Ok,

 

La oss si jeg har en film som fil på pcen som er 4k dolby atmos, som jeg fikk fra en venn. Jeg legger denne inn i plex. på ps4 pro som er koblet til hdmi 2 på sounbar, som er koblet til tven via arc. 

 

PS4 og ps er koblet til samme 5ghz nettverk (google wifi). 

 

Vil dette da spille av filen i 4k atmos?

 

Eventuelt, om jeg kobler pcen til soundbar via hdmi vil den da kunne spille av filmer i 4k m atmos?

 

PC: Alienware r14x eller surface 2017 (i5 8gb)

Endret av LarsGrioffa
Lenke til kommentar

Dessverre ikke, per dags dato tror jeg ikke Dolby Atmos støttes på apper i PS4 (både standard og Pro). Det er håpløst, og det er selvsagt håp om at det kommer i en senere firmware-update. Spesielt etter at nyere Sony TV'er kan spille av Atmos.
Eneste måten å spille av Atmos på PS4 er som sagt gjennom en Blu-Ray Disc som har det. Ikke 4K Blu-ray, men vanlig.

Det du sier om å koble PC'en din til Soundbaren derimot er mer spennende. Som du sa selv så støtter Netflix sin Windows-app i Windows 10 Atmos. Om det fungerer å koble HDMI fra PC'en og inn i lydplanken kan jeg ikke svare på siden jeg ikke har prøvd. Men i teorien skal det være en mulighet.
Dolby har en app på Windows, som heter Dolby Access. Denne tror jeg du må laste ned og sette opp for "Dolby Atmos for home theater". Det man kan møte på er at man ikke får 4K. 

 

Har ikke prøvd ut dette selv, men i teorien skal det fungere. Håper noen kan avkrefte eller bekrefte det.
 

Lenke til kommentar

Hei. Hvis du har mulighet å levere tilbake lydplanken og få pengene tilbake, så gjør det! Har testet denne noen mnd og opplevde flere småproblemer!

- Ingen dolby gjennom ARC utgang

-Bakhøytallere og sub detter ut noen sekunder flere ganger når du spiller musikk og film

 

Leser du på forumet på hjemmesiden til samsung, kan du se mange ha samme problemene. Ser ikke ut som Samsung vil løse disse med oppdatering da de nå har lansert sin nye lydplanke HW-N960 som skal erstatte denne! Sitter selv å venter på denne skal lanseres i Norge.

Endret av thoomaas
Lenke til kommentar

Dessverre ikke, per dags dato tror jeg ikke Dolby Atmos støttes på apper i PS4 (både standard og Pro). Det er håpløst, og det er selvsagt håp om at det kommer i en senere firmware-update. Spesielt etter at nyere Sony TV'er kan spille av Atmos.

Eneste måten å spille av Atmos på PS4 er som sagt gjennom en Blu-Ray Disc som har det. Ikke 4K Blu-ray, men vanlig.

 

Det du sier om å koble PC'en din til Soundbaren derimot er mer spennende. Som du sa selv så støtter Netflix sin Windows-app i Windows 10 Atmos. Om det fungerer å koble HDMI fra PC'en og inn i lydplanken kan jeg ikke svare på siden jeg ikke har prøvd. Men i teorien skal det være en mulighet.

Dolby har en app på Windows, som heter Dolby Access. Denne tror jeg du må laste ned og sette opp for "Dolby Atmos for home theater". Det man kan møte på er at man ikke får 4K. 

 

Har ikke prøvd ut dette selv, men i teorien skal det fungere. Håper noen kan avkrefte eller bekrefte det.

 

 

Kan prøve, men er litt usikker på om jeg vil høre forskjell. Finnes det noen indikator om at den spiller av atmos?

 

Pcen er nok ikke istand til å outputte 4k i hdmi, så blir bare for å prøve atmos. 

 

Kjedelig dette her. Dette med 4K og atmos virker litt for ungt til å være praktisk, må jo egentlig kjøpe tv, lydanlegg og alt annet samtidig for å forsikre at det faktisk er kompatibelt med hverandre. 

Lenke til kommentar

Hei. Hvis du har mulighet å levere tilbake lydplanken og få pengene tilbake, så gjør det! Har testet denne noen mnd og opplevde flere småproblemer!

- Ingen dolby gjennom ARC utgang

-Bakhøytallere og sub detter ut noen sekunder flere ganger når du spiller musikk og film

 

Leser du på forumet på hjemmesiden til samsung, kan du se mange ha samme problemene. Ser ikke ut som Samsung vil løse disse med oppdatering da de nå har lansert sin nye lydplanke HW-N960 som skal erstatte denne! Sitter selv å venter på denne skal lanseres i Norge.

 

Jeg kjøpte det for ca et år siden, så har nok ikke noen fri retur. Jeg slo av arc og bruker optisk kabel for tv lyd til soundbar. 

 

Mine problemer eller utenom det at det generelt ser utrolig vanskelig ut å utnytte funksjonene til det fulle.

 

- Slår seg automatisk av etter rundt 5min om det ikke er lyd, denne funksjonen skal det gå an å slå av, men det funker ikke. Har lest flere steder at dette er et problem.

- ARC er litt ustabil og som sagt ikke overfører dolby.

- Kan under enkelte filmer få støy på bakhøytaler under stille scener. Nå sitter jeg kanskje litt for nærme denne høytaleren, men har lest at dette er et problem. 

 

Et annet problem som jeg kankje ikke kan legge på soundbar er at jeg bruker Harmony. Og den er ganske vanskelig å få til å fungere med soundbar, både fordi den bruker litt rare input f.eks trykker man på sourceknappen når displayet er på bytter den med en gang, men om displayet er av gjør den ingenting før du trykker igjen. Med andre ord er det første inputten for å "vekke" displayet. Dette er så klart forvirrende for harmony. 

Endret av LarsGrioffa
Lenke til kommentar

Ok, så har nå fått til å spille av en film med dolby atmos aktivert. Det kommer opp i displayet og det er en liten blå diode på planka som indikerer dette. Måtte bruke Dolby Access på pc, som er koblet med hdmi til planka som igjen er koblet til tv. Jeg mister dermed 4K. 

 

Ser heller ikke ut til at den vil spille av filmer med dolby atmos i 4k igjennom en hdd koblet til ps4 pro. 

 

Så da blir vel eneste alternativet å kjøpe en pc som kan spille av 4K igjennom hdmi, eller kjøpe fysiske disker. 

Lenke til kommentar

Atmos kan sendes som DD+. Er det netflix gjør. Men klart, det gir ikke i nærheten av samme lydkvalitet som lossless. Men spørs jo i hvor stor grad det er merkbart på en lydplanke.

Fikk spilt av fra PC nå, med dolby atmos. Er ganske merkbart. Kanskje mest med de demo videoene i dolby accecc appen, men skal prøve det ut litt, så får vi se om det faktisk gir bedre effekt. 

 

Bare for å nevne det, så er det ikke kun lydplanke, det er med en subwoofer og to bakhøytalere. Det er elementer i bakhøytalerene og i planka som er vinklet opp i taket. Tanken er at disse skal sende lydbølger som reflekterer av taket og ned som da skal imitere det å ha høytalere montert i taket. 

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, så er det ikke kun lydplanke, det er med en subwoofer og to bakhøytalere. Det er elementer i bakhøytalerene og i planka som er vinklet opp i taket. Tanken er at disse skal sende lydbølger som reflekterer av taket og ned som da skal imitere det å ha høytalere montert i taket.

Tenkte mer på kvaliteten på høyttalerne. Har ikke hørt det oppsettet du har, så aner ikke hvordan det låter, og hvor stor grad det vil være mulig å høre forskjellen på lossless og DD+.

 

Men bra du fikk det å fungere! Er gøy med mer lyd enn det TVen gir :)

Lenke til kommentar

Tenkte mer på kvaliteten på høyttalerne. Har ikke hørt det oppsettet du har, så aner ikke hvordan det låter, og hvor stor grad det vil være mulig å høre forskjellen på lossless og DD+.

 

Men bra du fikk det å fungere! Er gøy med mer lyd enn det TVen gir :)

 

Har nok litt for liten erfaring og kunnskap om hjemmekino til å gi noen god samenligning. Men fikk absloutt en mer kino opplevelse når jeg fikk i gang atmos. 

 

Nå må jeg bare få tak i en enhet som støtter både 4K og atmos avspilling fra netflix og lokale filer. Regner med Nvidia Shield blir løsningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...