Gå til innhold

Kjøpe 75" til ca ~20K


Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å kjøpe en 75" TV. Har til nå bare hatt samsung, men ser at komplett har tilbud på en LG tv.

Lurer på hvilke av disse tre modellene som er det beste kjøpet, ev. om man skal vente til neste uke for nye tilbud. 

TVen blir primært brukt til film, fotball/ufc og noe spill.

 

https://www.komplett.no/product/1080997/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/lg-75-uhd-smart-tv-75uk6500#

 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE75MU6175XXC/samsung-75-4k-uhd-smart-tv-ue75mu6175

 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE75NU7105XXC/samsung-75-uhd-smart-tv-ue75nu7105

 

 

Mvh 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som faktisk har pus8303 her?

Vurderer den, men er litt skeptisk pga ips-panel.

 

Jeg har denne, 75PUS8303.  Kjøpte den når den var "på tilbud" hos Elkjøp.  Det var/er kampanje som Elkjøp kjørte sammen med Philips.   

 

Jeg hadde tidligere en LG 65" UH6xxx serie.  Det er også en IPS-LED men fant ut at denne hadde store problemer med at svart ble grått når teksten var aktivt.  Dette var særlig synlig i mørke scener i serien Stranger Things på Netflix.  Natten gikk fra svart til grått når det kom noen lyse områder i bildet.  Dette kunne være teksting eller f.eks. en lommelykt.  Og det var faktisk ganske irriterende.  Dette er ikke et problem med 75PUS8303.   Philips 75PUS8303 har noe de kaller for micro-dimming.  Skjermen er delt inn i 6400 soner og hver sone kan dimmes og lyssettes uavhengig av andre.  Dette bidrar til at en sone kan være lys og en annen mørk og en unngår at alt blir grått.  

 

Det beste vil selvsagt være OLED og deretter FALD direkte-LED, men for meg var dette ikke et alternativ grunnet pris.   Jeg er meget fornøyd med skjermen og TV-en har en meget god billedprosessor som behandler både HD, UK, SDR og HDR signaler veldig godt.  LG-en er flyttet ned i stuen og fungere som daglig-tv men Philips-en er i kinorommet som er sånn passe-mørkt.

Lenke til kommentar

Jeg har denne, 75PUS8303.

 

Hvordan er den med blooming, lys blødning og IPS glow da?

 

Jeg har for ikke lenge siden kjøpt meg en LG C8 OLED og bilde er veldig bra, men irriterer meg sykt over motion på den. TruMotion på hjelper en del, men fixer det ikke helt. Så jeg har lurt litt på samme TV som deg. Men bytter ikke for å så irritere meg over noe annet. Dårligere sort nivå kan jeg leve med, bare det ikke er helt horibelt.

 

Samsung Q9FN med FALD sliter jo med innsynsvinkel, så vet ikke om det er noe å gå for heller. Den til Philips som du har har jo IPS panel, så der er iallefall ikke det et problem.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hvordan er den med blooming, lys blødning og IPS glow da?

 

Jeg har for ikke lenge siden kjøpt meg en LG C8 OLED og bilde er veldig bra, men irriterer meg sykt over motion på den. TruMotion på hjelper en del, men fixer det ikke helt. Så jeg har lurt litt på samme TV som deg. Men bytter ikke for å så irritere meg over noe annet. Dårligere sort nivå kan jeg leve med, bare det ikke er helt horibelt.

 

Samsung Q9FN med FALD sliter jo med innsynsvinkel, så vet ikke om det er noe å gå for heller. Den til Philips som du har har jo IPS panel, så der er iallefall ikke det et problem.

 

Har ikke hatt så mange TV-er å sammenligne med av denne størrelsen.  Men jeg har i alle fall ikke opplevd det som noe problem.  Jeg kan si at jeg la merke til noe LED-glooming nede i høyre kant når TV-en var ny, men det forsvant etter litt bruk.  Innkjøring kanskje ?

 

Jeg tok noen bilder det i går.  De er tatt med en iPhone 8+ og håper de kan beskrive noe av det du lurer på.

 

Dette er tatt rett foran skjermen og viser menyen fra en Sony Blu-Ray spiller.

post-284556-0-52896700-1539334025_thumb.jpg

 

 

Dette er tatt rett foran skjermen og viser svart bilde

post-284556-0-31423900-1539334088_thumb.jpg

 

Dette viser det samme svarte bilde men tatt fra siden.

post-284556-0-78341700-1539334043_thumb.jpg

 

Det siste bildet viser vel det som du vil kalle for IPS-glooming.  

 

 

Jeg sitter normal ca 3,5 meter rett foran skjermen og ser ingen glooming som jeg legger merke til.  Selv om jeg flytter meg et par meter ene eller andre veien, så seg jeg fortsatt ingen glooming.

 

Men går jeg nærmere, og ser på skjermen fra 45 graders vinkel, så ser du glooming nede (som det ene bildet viser).  Men det er vel en ganske unormal sitteposisjon uansett på en så stor skjerm ?

 

 

Håper dette ga deg noen svar.

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

snipp

 

Ja, takk for svar. Jeg ser at den har IPS glow ja, men jeg står for det jeg sa om at denne TV'n var et kupp til 20K! Til den prisen hadde jeg godtatt det, men ikke til den prisen som TV ligger for nå.

 

3 meter er passe avstand fra en slik 75" TV mener jeg :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, takk for svar. Jeg ser at den har IPS glow ja, men jeg står for det jeg sa om at denne TV'n var et kupp til 20K! Til den prisen hadde jeg godtatt det, men ikke til den prisen som TV ligger for nå.

 

3 meter er passe avstand fra en slik 75" TV mener jeg :)

 

 

Jeg er også enig at den var et kupp til kr. 20K og hadde nok ikke kjøpt den til 40K som er standardprisen.   Men jeg er meget fornøyd men TV-en og synes bildet og funksjonalitet er på topp.   Fikk Android TV v8 i går og da forsvant "barnesykdommene" fra v7.  Og siden gloomingen ikke er et problem fra der vi normalt sitter, så er det heller ikke noe irritasjonsmoment  :)

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...