Gå til innhold

Samboer med selskap fakturerer for kontor i felles eid bolig. Skal inntekten deles?


Anbefalte innlegg

Men sett bort i fra alt det juridiske og skattemessige tror jeg at jeg hadde blitt veldig sinna på dama om hun skulle pressa mer utgifter på mitt firma i oppstartsfasen bare fordi jeg valgte å jobbe hjemmefra.  

 

Så sant, så sant. For en utrolig merkelig problemstilling. Har TS og samboeren et regnestykke for antall minutter i dusjen også, med tanke på varmtvannsforbruk og strømregninga?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant, så sant. For en utrolig merkelig problemstilling. Har TS og samboeren et regnestykke for antall minutter i dusjen også, med tanke på varmtvannsforbruk og strømregninga?

 

For en smålig kommentar. Det er litt forskjell på utleie for x antall tusen enn om noen dusjer litt lenger enn andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

TS har i mine øyne helt rett i å reagere på dette.
Det er noe annet om de har diskutert dette på forhånd, som et ledd i å få satsingen med eget firma til å gå rundt.

 

Men i dette tilfellet, så slik jeg forstår det, så har de følgende fordeling:

 

Huslån + kommunale avgifter = x

Samboer 1 betaler y

Samboer 2 betaler y

Total blir x

 

I dette regnestykket, så betaler samboer 1 sin del av y av sin lønn. Samboer 2 betaler sin del av y via et annet firma, som leier kontorplass i deres felles bolig. 

 

Over 10 år vil Samboer 1 ha betalt inn y*120, mens Samboer 2 vil ha betalt inn 0,- av sin lønn. 

Korrekt fordeling er selvfølgelig at inntekten legges inn på felles, sammens med dekt bredbånd og eventuelle andre fordeler som begge samboerene har - og at dette brukes til å betale huslån og deretter fordeles resterende utgift på lånet likt på begge parter. 

Jeg deler en leilighet med min bror mens vi begge sparer til å kjøpe. Jeg jobber i en stilling som gir meg dekt mobil og internett hjemme. De 450,- jeg får refundert hver mnd deler vi på 2, da det ikke gir mening at han skal betale noe på et bredbånd som jeg får dekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Jeg deler en leilighet med min bror mens vi begge sparer til å kjøpe. Jeg jobber i en stilling som gir meg dekt mobil og internett hjemme. De 450,- jeg får refundert hver mnd deler vi på 2, da det ikke gir mening at han skal betale noe på et bredbånd som jeg får dekt. 

 

Høres ut som unødvendig komplisert regnestykke, samt at du muligens snylter på jobben hvis du får mer i refusjon enn du selv bruker.

 

Ville det ikke være langt enklere og mer ryddig om heller du betalte internett alene og han fikk låne det gratis?

Lenke til kommentar

Høres ut som unødvendig komplisert regnestykke, samt at du muligens snylter på jobben hvis du får mer i refusjon enn du selv bruker.

 

Ville det ikke være langt enklere og mer ryddig om heller du betalte internett alene og han fikk låne det gratis?

 

Jeg har litt vanskeligheter med å se hva som er komplisert med denne løsningen?

 

I vår situasjon, med et formål om å begge kunne stille sterkere på boligmarkedet, så er det logiske for oss:

 

Husleie

Lisens

Strøm

forsikring

Annet

 

minus inntekter/fellesgoder

 

/2

 

= total kostnad pr person i måneden.

 

Så har vi noe skjevfordeling på husleie pga romstørrelse og slikt, men det ble avtalt på forhånd.

 

Når internettet står i mitt navn og det faktureres med til meg, så om noe vil det blitt mer komplisert for meg å dele opp denne fakturaen på jobb. Utover det så er min kostnad fortsatt lavere enn totalt beløp det er tillatt og viderebelaste arbeidsgiver, så her har jeg ingen betenkeligheter. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskeligheter med å se hva som er komplisert med denne løsningen?

 

SNIP

 

Fremstår som eneste logiske løsning. Noe annet ville jo vært å dobbeltsubsidiere av den andre parten. Ikke bare ville man da delt sin arbeidsgivers gode med din bror gratis, men du måtte også betalt for det siden du må skatte av denne fordelen. 

 

Skulle man hatt en annen fordeling av dette måtte man inkludert beskatningen av fordelen, og da blir det virkelig unødvendig komplisert. 

 

Det spiller jo uansett ingen rolle. For hvis du og din bror er fornøyd med denne løsningen, så kan alle andre egentlig ta seg en bolle. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Løsning:

 

Dere som eiere fakturer "Samboer AS" for kontorleie. Bruk gjennomsnittlig kvm/pris som er i nærområdet

 

Hva han fakturerer får være på sin egen kappe.

 

Det er det eneste rette og rimelige her. Om han får 50k for å hjemmekontor som en gode så får det være. Men dere som enhet skal ha rettmessig inntekt med tanke på at han faktisk leier av "dere"

 

 

 

Slik gjør vi her i huset og det er ikke noe på krangle over.

 

+ det gjør fint lite å ha kostnader i et firma. Det er bedre at dere får pengene enn skatteetaten ^^ I slike tilfeller altså.

 



Anonymous poster hash: b4295...aa0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...