Gå til innhold

Ble bygget i Sør-Korea: Norske rigger fikk brannfarlige dører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg stusser litt på dette:

 

"Inspeksjoner etter at riggene er godkjent og satt i drift, har avdekket behov for utskiftninger og reparasjoner av Cosmo-produserte dører. Blant annet fordi de ikke tilfredsstiller kravene til brannsikkerhet.

 

Dette medfører store kostnader, siden en utvendig skyvedør kan koste opp til 250.000 kroner, mens de billigste innvendig koster ned mot 20.000. "

 

Er ikke dette litt spesielt? Leverandøren leverer dører som ikke er etter kravene, men de må de ikke selv dekke kostnadene med reparasjoner?

 

Jeg stusser også litt på at DNV ser på dette som veldig alvorlig, men det kommer ikke spesielt godt fram i artikkelen om dette egentlig har fått noen konsekvenser for Cosmos. Artikkelen kan tolkes som at det er kunden som må betale for reparasjonene..? Isåfall ler vel bare Cosmos hele veien til banken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg stusser litt på dette:

 

"Inspeksjoner etter at riggene er godkjent og satt i drift, har avdekket behov for utskiftninger og reparasjoner av Cosmo-produserte dører. Blant annet fordi de ikke tilfredsstiller kravene til brannsikkerhet.

 

Dette medfører store kostnader, siden en utvendig skyvedør kan koste opp til 250.000 kroner, mens de billigste innvendig koster ned mot 20.000. "

 

Er ikke dette litt spesielt? Leverandøren leverer dører som ikke er etter kravene, men de må de ikke selv dekke kostnadene med reparasjoner?

 

Jeg stusser også litt på at DNV ser på dette som veldig alvorlig, men det kommer ikke spesielt godt fram i artikkelen om dette egentlig har fått noen konsekvenser for Cosmos. Artikkelen kan tolkes som at det er kunden som må betale for reparasjonene..? Isåfall ler vel bare Cosmos hele veien til banken.

Slik jeg forstår det så oppdaget Equinor problem ved verftet. Altså de kontrollerer det ferdige produktet for å sjekke om alt samsvarer med kontrakten. De fant da at dørene ikke gjør dette, og ba dem om å fikse dørene. Og så har SHI fikset dørene siden de ikke var i henhold til kontrakten.

 

Derimot virker det som om Songa Offshore ikke har oppdaget noe problem og godkjent overtagelsen. Dermed har de jo godtatt at ting er akseptabelt. Da tviler jeg de kan komme tilbake til verftet etterpå eller et selskap etterpå og si det var ikke bra nok likevel. Det er jo ikke det at dørene ikke fungerer. Det er bare det at de ikke oppfyller norske krav for Nordsjøen. Og disse riggene er jo utleid til Equinor. Og da sjekker jo Equinor riggene. Mest sannsynlig har da Equinor funnet at disse ikke oppfyller krav og bedt Songa Offshore om å bytte dem i henhold til kontrakt.

 

Korea opererer med helt andre krav enn Norge og Nordsjøen. De ser nok ikke problemet med dørene som er levert og har sikkert levert slike dører i mange prosjekter uten problemer, fordi disse andre prosjektene har lavere krav. Derfor er det ekstra viktig å kontrollere det du kjøper og være sikker på at alt er i henhold til kontrakt når du kjøper fra utenlandsk verft.  Norske selskaper kjenner stort sett til alle krav og vet hvor viktig det er.

 

Så for meg virker det ikke som om Equinor har videre problemer her, derimot har Songa det. Og det virker som et problem de kunne unngått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, kostbegrunnet svindel av Samsung, tydeligvis oversett av Equinors surveyors, av ukjent grunn.

Hva mener du? Det står jo i artikkelen at Samsung Heavy Industries erstatter dørene etter at Equinor fant at de ikke fulgte kravene de hadde satt i henhold til kontrakt. Så Samsung har ikke svindlet noen, og Equinor har ikke oversett noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...