Gå til innhold

Nå er Audis første elbil lansert – den norske prisen er endelig bekreftet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

Men den kommer ikke som 7-seter?

 

7-setere har vel aldri solgt spesielt bra i Norge,

Meget mulig, men jeg trenger en 7-seter, og sitter på et dieselmonster jeg er redd for skal falle dramatisk i bruktverdi nå med denne utviklingen. 650000 kroner er en del mer enn jeg har å rutte med, men det er tenkelig at jeg kanskje burde ha punget ut likevel hvis den hadde fylt det faktiske behovet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig tror dere dette vil skje? Siden er så mange biler med 1 års ventetid tviler jeg på det eller at selvkjørt biler vil være tilgjengelig før 2020.

 

Det vil isåfall gå bare såvidt. Men det er ikke helt urealistisk

 

Veksten er eksponensiell (eller, en S-kurve for å være mer presis). Ettersom elbilen allerede er oppi 30% av markedet så tar det ikke mange år å nå 90%.

 

Spørsmålet er bare om modellene kommer på markedet i tide, og om de klarer å levere nok biler. Jeg tror vi er helt avhengig at f.eks. VW klarer å levere det de lover nå med ID platformen.

 

Vanligvis ville veksten fra 90% til 100% tatt ganske lang tid (S-kurve), men med et forbud kan man tvinge fram de siste 10%. Det er kjipt for de som har et behov som elbilene på markedet ikke dekker. Jeg synes det er rimelig å gi dispensasjon i disse tilfellene.

 

Eventuelt kan man si at folk bare må bruke bruktmarkedet for det behovet, fram til elbilene dekker alle behov i personbilmarkedet. Det kan bli en del smutthull (kjøpe en bruktbil som er under 1 år gammelt fra utlandet).. men det er egentlig greit.

Lenke til kommentar

Med tanke på at gjennomsnitt levetid på fossilbiler er 16-17 år før de hugges og "de siste" da skal selges i 2024, vil det tilsi at man må opprettholde bensinstasjoner osv. iallefall frem til 2040

 

Vi kan også få "Kubanske tilstander" (de flikker forsatt på biler fra 1950-tallet) dvs. at brukte forssil-biler blir gull verdt etterhvert og således holdes i live mye lengre (enn det typiske 16-17 år)

 

Skal man evt. forhindre dette, må myndighetene i så fall ty til diktatoriske lover og "tvangs-hugge" de gjenværende kjøretøyene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at gjennomsnitt levetid på fossilbiler er 16-17 år før de hugges og "de siste" da skal selges i 2024, vil det tilsi at man må opprettholde bensinstasjoner osv. iallefall frem til 2040

 

Usannsynlig. Marginalkostnadene ved elbil er så utrolig mye lavere enn fossilbil. Man kommer veldig snart til å innse at å kjøre fossilt er så dyrt at det ikke er noe poeng å holde fast på fossilbilen. Siden drivstoffet på tankene ikke har veldig lang holdbarhet vil det bli langt mellom bensinstasjonene rimelig kjapt, noe som gjør at det blir enda mindre populært med fossilt, og dermed faller bruktbilprisene som en stein. Mange kommer til å bli sittende med fossilbiler de ikke har råd til å kjøre, som de må langt til bensinstasjon for å fylle, og som de ikke får solgt uten stort verditap.

 

Man trenger ikke diktatoriske virkemidler for å få biler til høgger'n i en slik situasjon. Skal man være slem trenger man bare toe sine hender, vil man være snill setter man opp vrakpanten slik at denne overgangen kan skje uten at det gjør for mye med privatøkonomien til folk flest.

 

Det er derfor jeg er så hissig på å få bytta ut dieselmonsteret. Vi har en Renault Zoe og en Mitsubishi Outlander 7-seter i familien, og jeg er helt avhengig av en 4WD 7-seter, men jeg er redd for at dette fallet begynner før det kommer en elektrisk 7-seter på markedet jeg har råd til investeringskostnaden på. Siste utvei er å ta opp lån for en Model X, men det sitter litt langt inne.

 

Jeg ser det tydelig her: Nær halvparten av bilene her i nabolaget er elektriske, og selv om den lokale bensinstasjonen har et mye større nedslagsfelt er det ganske tydelig at de satser på noe annet enn å overleve på bensin, de merker det nok rimelig bra allerede, tror jeg. Går den nedenom må jeg kjøre 15-20 min til Asker for å fylle, og da er det klart at det blir veldig plagsomt med dieselbil.

 

Dette kommer til å gå utrolig fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser det tydelig her: Nær halvparten av bilene her i nabolaget er elektriske, og selv om den lokale bensinstasjonen har et mye større nedslagsfelt er det ganske tydelig at de satser på noe annet enn å overleve på bensin, de merker det nok rimelig bra allerede, tror jeg. Går den nedenom må jeg kjøre 15-20 min til Asker for å fylle, og da er det klart at det blir veldig plagsomt med dieselbil.

Dette kommer til å gå utrolig fort.

Bor du i Asker? Den kommunen er i så fall lite representativ for resten av landet.
Lenke til kommentar

Usannsynlig. Marginalkostnadene ved elbil er så utrolig mye lavere enn fossilbil. Man kommer veldig snart til å innse at å kjøre fossilt er så dyrt at det ikke er noe poeng å holde fast på fossilbilen. Siden drivstoffet på tankene ikke har veldig lang holdbarhet vil det bli langt mellom bensinstasjonene rimelig kjapt, noe som gjør at det blir enda mindre populært med fossilt, og dermed faller bruktbilprisene som en stein. Mange kommer til å bli sittende med fossilbiler de ikke har råd til å kjøre, som de må langt til bensinstasjon for å fylle, og som de ikke får solgt uten stort verditap.

 

Man trenger ikke diktatoriske virkemidler for å få biler til høgger'n i en slik situasjon. Skal man være slem trenger man bare toe sine hender, vil man være snill setter man opp vrakpanten slik at denne overgangen kan skje uten at det gjør for mye med privatøkonomien til folk flest.

 

Det er derfor jeg er så hissig på å få bytta ut dieselmonsteret. Vi har en Renault Zoe og en Mitsubishi Outlander 7-seter i familien, og jeg er helt avhengig av en 4WD 7-seter, men jeg er redd for at dette fallet begynner før det kommer en elektrisk 7-seter på markedet jeg har råd til investeringskostnaden på. Siste utvei er å ta opp lån for en Model X, men det sitter litt langt inne.

 

Jeg ser det tydelig her: Nær halvparten av bilene her i nabolaget er elektriske, og selv om den lokale bensinstasjonen har et mye større nedslagsfelt er det ganske tydelig at de satser på noe annet enn å overleve på bensin, de merker det nok rimelig bra allerede, tror jeg. Går den nedenom må jeg kjøre 15-20 min til Asker for å fylle, og da er det klart at det blir veldig plagsomt med dieselbil.

 

Dette kommer til å gå utrolig fort.

 

nja, jeg tror mye av det vi tenker & tror om el-bil idag, ikke vil se slik ut i 2025. Det samme gjelder politikernes intensjon om at fra samme dato skal alle nye biler være el-bil. Det vil ikke skje.

 

Etterhvert som "alle" i de vintermilde områdene av landet har kjøpt sin elbil, og de som har over gjennomsnittet økonomi sin bil, tror jeg salget vil bremse opp.

Lenke til kommentar

Bor du i Asker? Den kommunen er i så fall lite representativ for resten av landet.

 

Det er en kjerne av sannhet, men et gir et relevant bilde på utviklingen, fordi de relevante mekanismene er uavhengig av befolkningsmønsteret. Uansett hvor du er i landet kommer det til i nær framtid å være type 10 ganger så dyrt å kjøre fossilt som elbil. Når så investeringskostnaden faller for elbiler, og det kommer flere modeller og kortere leveringstider kommer flere til å kjøre den også i distriktene, noe som utløser bensinstasjondød, og dermed blir det bare mer og mer plagsomt med fossilt. Ingen kommer til å orke å kjøre fossilt når du må ta en to timers omvei for å fylle. Og det er en effekt som kommer hardere i distriktene enn i tettbygd strøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Artig å se at det er noen i den etablerte bransjen som tør å gi Tesla den honøren de fortjener.

 

Ellers så ser denne ut til å være en svært interessant bil. For min del er denne mer aktuell en en Model X. Her slipper en falkevingedørene og kan ha taklast.Og så har de en forhandler her i byen. Det er litt stress å måtte kjøre 7 mil til nærmeste Tesla forhandler.

 

Artig poeng. Sjønner ikke helt hvorfor Tesla skulle på død og liv ta ibruk falkevingdører.

 

Men æren for at el. Biler er i full fart inn på markedet, skal ingen ta i fra dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...